Pedagogik AV, Högskolepedagogik och flexibelt lärande, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Pedagogik AV, Högskolepedagogik och flexibelt lärande, 15 hp
Education MA, Higher Education and Flexible Learning

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE007A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-06-11
  • Senast ändrad: 2015-03-20
  • Giltig fr.o.m: 2015-08-01

Syfte

Kursen syftar till att kursdeltagaren skall utveckla fördjupade kunskaper, färdigheter och förmågor inom högskolepedagogik på avancerad nivå. Detta innebär att kursdeltagaren skall, utöver vad som gäller för grundnivå,
- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom huvudområdet pedagogik,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet pedagogik

Lärandemål

Det övergripande målet för kursen är att kursdeltagaren efter fullgjord kurs skall visa fördjupade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som grund för att arbeta professionellt som lärare inom högre utbildning.

Detta innebär att kursdeltagaren skall kunna:
- redogöra för fördjupade kunskaper om studenters lärande i högre utbildning utifrån teori och forskning med utbildningsvetenskaplig relevans eller motsvarande utifrån relevant konstnärligt utvecklingsarbete.
- redogöra för en fördjupad självständig och kollegial hållning till kunskap om samhällets mål och regelverk för högre utbildning.
- kritiskt granska och reflektera över den egna lärarrollen och relatera till värdegrundsfrågor såsom vetenskaplighet/ konstnärlighet, demokrati och lika villkor inom högreutbildning.
- självständigt och kollegialt planera, undervisa i, examinera samt utvärdera högre utbildning på vetenskaplig eller konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet.
- stödja individers och gruppers lärande.
- uppvisa förmåga att tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat/resultat av konstnärligt utvecklingsarbete som grund för utveckling av utbildningen och av den egna professionen.
- redovisa ett självständigt arbete som behandlar utveckling av undervisning inom det egna kunskapsområdet i relation till relevant utbildningsvetenskaplig teori och forskning.

Innehåll

Delmoment 1: Ramverk för högre utbildning 7,5 hp

Kursen bearbetar centrala områden för undervisning och lärande inom högskola och universitet:
- Utbildningsvetenskapligt relevanta teorier och forskning om högre utbildning samt studenters lärande.
- Samhällets mål och regelverk för högre utbildning som högskolelag och högskoleförordning samt den egna högskolans särskilda beslutsordning och organisation.
- Akademin som institution, den akademiska lärarrollen, grundläggande akademiska värden och generella värden som demokrati och lika villkor i högre utbildning.

Delmoment 2: Undervisning i högre utbildning, 7,5 hp

Kursen bearbetar centrala områden för undervisning och lärande inom högskola och universitet, med fokus på:
- Strategier, metoder och tekniker för undervisning, examination och utvärdering, med inriktning på såväl campusförlagd som nätbaserad utbildning.
- Studentaktiverande metoder och flexibelt lärande
- Självständigt utvecklingsarbete med inriktning på deltagarens eget kunskapsområde i förhållande till vetenskapsbaserad kunskap och kollegialt erfarenhetsutbyte.

Behörighet

Kandidatexamen omfattande minst 180 hp varav minst 90 hp inom ett huvudområde samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, demonstrationer och seminarier och genomförs med gemensamma samlingar, individuella och gruppvisa möten, på kursort eller via distansöverbryggande tekniker.

Examination

Kontinuerlig examination; deltagande vid samtliga undervisningstillfällen och gruppseminarier samt redovisning av självständiga arbeten.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med Internetanslutning, ljudkort samt headset (d.v.s. hörlurar med mikrofon). Viss datorvana rekommenderas.

Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2007-03-30

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Hedin, Anna
  • Titel: Lärande på hög nivå
  • Ort: Uppsala
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Uppsala universitet: Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande
  • Kommentar: 528 s.Beställes via Uppsala universitet. Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande
  • Författare/red: Hult, Agneta
  • Titel: Examination är kursen - en analys av examination i kurser över nätet.
  • Ort: Härnösand
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Myndighet för nätverk och samarbete inom högre utbildning
  • Webbadress: gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/17994/1/gupea_2077_17994_1.pdf
  • Författare/red: Högskoleverket
  • Titel: Högskoleförordningen & Högskolelagen
  • Webbadress: http://www.hsv.se/
  • Kommentar: Gällande högskolelag och högskoleförordning
  • Författare/red: Jaldemark, Jimmy
  • Titel: Changes within the practice of higher education: Participating in educational communication through distance settings
  • Upplaga: 2008
  • Kommentar: International Journal of Web Based Communities4(2), 173-187
  • Författare/red: Keller, Christina & Hrastinski, Stefan
  • Titel: Towards digiatally literate university teachers. Nordic Journal of Digital literacy 4(2)
  • Upplaga: 2009
  • Kommentar: 104 - 115
  • Författare/red: Knowles, Malcolm S
  • Titel: Self-Directed Learning. A guide for learners and teachers
  • Ort: Englewood Cliffs: Prentice Hall
  • Upplaga: 1975
  • Förlag: Cambridge
  • Kommentar: Finns att köpa som kompendium till självkostadspris
  • Författare/red: Olofsson, Anders D, Lindberg J Ola & Hauge, Trond Eiliv
  • Titel: Blogs and the design of reflective peer-to-peer technology enhanced learning and formative assessment
  • Upplaga: 2011
  • Kommentar: Campus-Wide Information Systems28(3)
  • Författare/red: Olofsson, Anders D, Lindberg J Ola & Stödberg, Ulf
  • Titel: Shared Video Media and Blogging Online - Educational Technologies for Enhancing Formative E-Assessment?
  • Upplaga: 2011
  • Kommentar: Campus-Wide Information Systems28(1), 41-55
  • Författare/red: Palloff Rena M., Pratt, Keith
  • Titel: Lesson from the cyberspace classroom: the realities of online teaching
  • Ort: San Francisco
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Jossey:Bass
  • Författare/red: Salmon, Gilly
  • Titel: E-moderating: the key to teaching and learning online.
  • Ort: London England
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Kogan Page
  • Författare/red: Snyder, Kristen
  • Titel: Stimulating dialogue online in cross cultural learning communities, in Technological Aspects of Mentoring
  • Förlag: Frances K Kochan, Joseph T Pascarelli (eds) Information Age Publishing
  • Kommentar: Kapitel 14, 273 - 294.
  • Författare/red: Snyder, Kristen, Panichi, Luisa & Lindberg J Ola
  • Titel: On the issue of quality of experience in technology supported learning
  • Upplaga: 2010
  • Kommentar: Designs for Learning3(1-2), 42-53
  • Författare/red: Sorenson, Elsebeth Korsgaard
  • Titel: Design of dialogic eLearning-to-learn: meta-learning as pedagogical methodology. International Journal of webbased communities
Moment 2
  • Författare/red: Becher, Tony & Trowler, Paul R.
  • Titel: Academic Tribes and Territories
  • Ort: Milton Keynes, UK
  • Upplaga: 2001, 2 revised edition
  • Förlag: Open University Press
  • Kommentar: 256 s.
  • Författare/red: Berggren, Caroline
  • Titel: Entering higher education – gender and class perspectives
  • Ort: Göteborg
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Författare/red: Härnsten, Gunilla & Wingård, Britta (red.)
  • Titel: Högskoleutbildning javisst, men med vem och för vad? : Genusperspektiv i praktiknära forskning i högre utbildning
  • Ort: Växjö
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Växjö University Press
  • Författare/red: Högskoleverket
  • Titel: Högskoleförordningen & Högskolelagen
  • Webbadress: http://www.hsv.se/
  • Kommentar: Gällande högskolelag och högskoleförordning
  • Författare/red: Jaldemark, Jimmy
  • Titel: Participation and genres of communication in online settings of higher education.
  • Upplaga: 2008
  • Kommentar: Education and information Technologies13(2), 129-146
  • Författare/red: Olofsson, Anders D., & Lindberg, J. Ola
  • Titel: "Whatever Happened to the Social Dimension? Aspects of Learning in a Distance-based Teacher Education Programme.
  • Upplaga: Education and Information Technologies, 2006, 11(1), 7-20.
  • Kommentar: Artikeln i fulltext fås via bibliotekets hemsida: "Söka e-tidskrifter"

Förutom den angivna litteraturen kommer valbar litteratur och stencilmaterial att ingå.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23