Pedagogik GR (A), Läs-, skriv- och matematikinlärning, specialisering, 30 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Läs-, skriv- och matematikinlärning, specialisering, 30 hp
Education A. Learning, Reading, Writing and Mathematics

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE009G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-04-05
  • Senast ändrad: 2008-02-26
  • Giltig fr.o.m: 2008-01-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs-, skriv- och matematikinlärning skall utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa mycket goda kunskaper och förståelse inom huvudområdet pedagogik för inriktning mot läs-, skriv och matematikinlärning i pedagogiskt arbete med barn
- redovisa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant fakta/litteratur samt aktuella forskningsfrågor inom ämnet läs-, skriv och matematikinlärning
- visa förmåga att redogöra för samt uppvisa ett relevant didaktiskt förhållningssätt inom verksamhet i läs- skriv och matematikinlärning riktat mot barn
- redovisa kunskap om och förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar och jämställdhetsperspektiv utifrån samhället och demokratins värdegrund inom läs-, skriv- och matematikinlärning avseende undervisning och lärande för barn.

Innehåll

Kursen består av fyra delmoment med följande innehåll och omfattning:

Delmoment 1: Språkutveckling och språklig medvetenhet, 7,5 hp
I detta moment ingår kunskaper angående språkliga funktioner, språkutvecklingsteorier, språklig medvetenhet och tidig lässtimulans.

Delmoment 2: Att erövra skriftspråket, 7,5 hp
I detta moment ingår kunskaper och färdigheter angående läs- och skrivutveckling, läsförståelse, läsinlärningsmetoder samt kartläggning av barns och elevers skrivutveckling.

Delmoment 3: Matematisk medvetenhet och grundläggande matematik, 7,5 hp
I detta moment ingår kunskaper och färdigheter angående begreppsbildning i matematik, matematik som skolämne, taluppfattning och matematiska miljöer.

Delmoment 4: Matematik - teori och didaktik, 7,5 hp
I detta moment ingår kunskaper och färdigheter angående talteori, algebra och ekvationer, geometri, statistik och sannolikhetslära, funktionslära samt problemlösning.

Behörighet

eller lärarutbildning
(Äldre gymnasiebetyg)

Kursbeskrivning

Kursen kan läsas som specialisering i lärarutbildningen eller som fristående kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan ske på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. När en kursplan upphör att gälla meddelas de studenter som inte avslutat kursen att kursen upphör och att möjlighet till examination kommer att ges vid ytterligare minst ett provtillfälle inom skälig tid efter det att studenten mottagit meddelandet. Det kan därvid anses tillfyllest att skriftlig information till den adress som finns i Ladok.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

Begränsning av examination

Antalet examinationstillfällen är begränsat till 5 för att uppnå godkänt resultat på kursen.
Se Mittuniversitetets Förvaltningshandbok - Kapitel 13 .

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Backman Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 213 s
  • Författare/red: Svenska språknämnden
  • Titel: Svenska skrivregler
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 216 s
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94)
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1994
  • Förlag: Fritzes
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1069
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan, Lpfö98
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Fitzes
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067
Moment 1
  • Författare/red: Arnqvist, Anders
  • Titel: Barns språkutveckling
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1993
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 157 s
  • Författare/red: Eriksen Hagtvet, Bente
  • Titel: Språkstimulering Del 1: Tal och skrift i förskoleåldern
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Kommentar: 197 s
  • Författare/red: Eriksen Hagtvet, Bente
  • Titel: Språkstimulering. Del 2: Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Kommentar: 255 s
  • Författare/red: Lindö, Rigmor
  • Titel: Det gränslösa språkrummet : om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 257 s (Kommer även att användas i delkurs 2)
  • Författare/red: Svensson, Ann-Katrin
  • Titel: Språklekar
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 228 s
Moment 2
  • Författare/red: Druid-Glentow, Birgit
  • Titel: Förebygga och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Kommentar: 287 s
  • Författare/red: Elbro, Carsten
  • Titel: Läsning och läsundervisning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 161 s
  • Författare/red: Liberg, Caroline
  • Titel: Hur barn lär sig läsa och skriva
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 210 s
  • Författare/red: Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina
  • Titel: God läsutveckling: kartläggning och övningar
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: 80 s
  • Författare/red: Längsjö, Eva & Nilsson, Ingegärd
  • Titel: Att möta och erövra skriftspråket
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 128 s
  • Författare/red: Reichenberg, Monica
  • Titel: Gymnasieelever samtalar kring facktexter : en studie av textsamtal med goda och svaga läsare
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Göteborg : Acta Universitatis Gothenburgensis
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Språket lyfter! : diagnosmaterial i svenska och svenska som andraspråk för åren före skolår 6. Lärarhandledning
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Statens skolverk :Liber
  • Kommentar: 29 s
Moment 3
  • Författare/red: Doverberg, Elisabet, Emanuelsson, Göran
  • Titel: Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Göteborg : NCM, Göteborgs universitet
  • Kommentar: 190 s
  • Författare/red: Johnsen Höines, Marit
  • Titel: Matematik som språk - Verksamhetsteoretiska perspektiv
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 211 s.
  • Författare/red: Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo
  • Titel: Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 1,2,8. 110 s.
  • Författare/red: Malmer, Gudrun
  • Titel: Bra matematik för alla
  • Upplaga: 1999
  • Kommentar: Kapitel 2,3,6,7. 96 s.
Moment 4
  • Titel: Kompendium i Matematikterminologi
  • Kommentar: Tillhandahålles av institutionen
  • Författare/red: Carlsson, Synnöve, Hake, Karl-Bertil, Öberg, Birgitta
  • Titel: Matte direkt - verktygslådan
  • Upplaga: 2004
  • Författare/red: Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo
  • Titel: Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 3-7,9. 253 s.
  • Författare/red: Malmer, Gudrun
  • Titel: Bra matematik för alla
  • Upplaga: 1999
  • Kommentar: 240 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Analysschema i matematik - för åren före skolår 6
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber

Referenslitteratur

  • Författare/red: Allard, Birgitta, Rudqvist, Margret, & Sundblad, Bo
  • Titel: Nya lusboken : en bok om läsutveckling
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2001
  • Förlag: Bonniers utbildning
  • Kommentar: 176 s
  • Författare/red: Andersson, Bodil, Belfrage, Louise & Sjölund, Eva
  • Titel: Smart start vid lässvårigheter och dyslexi
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Stockholm:Natur & Kultur.
  • Kommentar: 64 s
  • Författare/red: Bergö, Kerstin, Jönsson, Karin & Nilsson, Jan
  • Titel: Skrivutveckling och undervisning
  • Ort: Lund
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 198 s
  • Författare/red: Blomqvist, Clarissa, & Wood, Anki
  • Titel: Läs- och skrivundervisning som fungerar
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Kommentar: 155 s
  • Författare/red: Bryntse, Ann-Marie & Palmqvist, Anita
  • Titel: Trulle: Trulle lärarbok
  • Ort: Malmö
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Gleerups
  • Författare/red: Einarsson, Peo
  • Titel: Skriv- och läsglädje! om små barns naturliga vilja att bli medlemmar i skriv- och läsklubben
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Växjö: Öjaby förskola
  • Kommentar: 95 s
  • Författare/red: Emanuelsson, Göran, Wallby, Karin, Johansson, Bengt & Ryding, Ronnie
  • Titel: Matematik - ett kommunikationsämne
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Mölndal : Institutionen för ämnesdidaktik, Univ
  • Kommentar: 211 s
  • Författare/red: Granberg, Ann
  • Titel: Små barns sagostund : kultur, språk och lek
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1996
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 144 s
  • Författare/red: Jarberg, Ulla
  • Titel: Lärarhandledning till bokstavsarbete
  • Ort: Waxholm
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: Uppsjö läromedel
  • Kommentar: 102 s
  • Författare/red: Jönsson, Bodil & Englund, Göta
  • Titel: Att lära barn läsa
  • Ort: Waxholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Uppsjö läromedel
  • Kommentar: 64 s
  • Författare/red: Lundberg, Ingvar
  • Titel: Alla kan lära sig läsa och skriva
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Kommentar: 48 s
  • Författare/red: Lundberg, Ingvar
  • Titel: Bornholmsmodellen: Vägen till läsning: språklekar i förskoleklass
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Kommentar: 111 s
  • Författare/red: Lundberg, Ingvar
  • Titel: Konsten att läsa faktatexter
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Kommentar: 48 s
  • Författare/red: Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel
  • Titel: Räknesvårigheter och lässvårigheter, under de första skolåren - hur hänger de ihop?
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Kommentar: 172 s
  • Författare/red: Myndigheten för skolutveckling
  • Titel: Baskunnande i matematik
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Kommentar: 110 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Diagnostiska uppgifter i matematiken - för användning i de tidigare skolåren
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Diagnostiska uppgifter i matematiken - för skolår 6-9
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Nationella kvalitetsgranskningar; Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen. Skolverkets rapport nr 160
  • Ort: Stockholm
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Liber
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 32 s
  • Författare/red: Taube, Karin
  • Titel: Läsinlärning och självförtroende: psykologiska teorier, empiriska undersökningar och pedagogiska konsekvenser
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Stockholm: Norstedts Akademiska förlag
  • Kommentar: 143 s

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15