Pedagogik AV, Att leda i kris, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Att leda i kris, 7,5 hp
Education MA, To Lead in Crisis, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE050U
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2023-03-11
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-15

Syfte

Syftet med kursen är att deltagarna utvecklar kunskaper och förmågor för att kunna leda före, under och efter en kris. Det innebär att stärka rektorers kompetens avseende att planera, hantera och leda individ, grupp och organisation i kris samt att utvärdera densamma. Kursen omfattar även att kunna beskriva olika typer av kriser. Kursen syftar även till att fördjupa förmågan att analysera problem och utmaningar i relation till krishantering.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- Ha kunskap om rektors uppdrag och ansvar i kris
- Kunna definiera kris och beskriva olika typer av kriser
- Kunna beskriva och förstå krisens olika faser
- Kunna identifiera och analysera ledarskapsrelaterade problem och utmaningar för rektor i förhållande till kris
- Identifiera och analysera hur rektor kan förbereda sig för en kris i förskola eller skola
- Visa ökad förmåga att hantera och leda en pågående kris i förskola eller skola
- Analysera och dra lärdom av en kris samt hantera och leda dess konsekvenser
- Ha fördjupad kunskap om coping strategier och hantering av stress i samband med kris

Innehåll

Kursen omfattar tre olika huvudteman:
- Tema 1 fokuserar på olika typer av kriser och krisens faser
- Tema 2 fokuserar på att planera inför och leda olika krissituationer
- Tema 3 handlar om att utvärdera en krissituation och dra lärdomar av dessa

Kursen innehåller både teoretiska perspektiv på att leda i kris, praktiska övningar såsom att arbeta med olika case och spelscenarier i simulationslabb.

Behörighet

Utbildning för rektorer som tidigare genomgått Rektorsprogrammet eller annan statlig befattningsutbildning för rektorer.

Urvalsregler

Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar samt självstudier. Undervisningen genomförs vidare i olika kommunikationskanaler.

Examination

1000: Del 1, Salstentamen, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2301: Del 2, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium 0,5 hp Inlämningsuppgift 2 hp Salstentamen 2 hp

Deltagarna examineras genom individuella inlämningsuppgifter, seminarier och deltagande i praktisk övning.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Anmälan till utbildningen görs av skolhuvudman.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Alma Harris
  • Titel: The Relationship Between School Leaders and Education Stakeholders
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Working paper Regional Center for Educational Planning. Paper from RCEP’s 2021 Seminar: Strengthening the Quality of Remote Learning Through Developing Strong Support Systems.
  • Kommentar: 23 sidor
  • Författare/red: Björn Ahlström, Ulf Leo, Lars Norqvist and Pär Poromaa Isling
  • Titel: School Leadership as (Un)usual. Insights From Principals in Sweden During a Pandemic
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: International Studies in Educational Administration (Commonwealth Council for Educational Administration & Management (CCEAM))
  • Kommentar: 8 sidor
  • Författare/red: Camilla Martine Lien, Samaira Khan & Jarle Eid
  • Titel: School Principals’ Experiences and Learning from the Covid-19 Pandemic in Norway
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Scandinavian Journal of Educational Research
  • Kommentar: 16 sidor
  • Författare/red: Kallenberg, K.
  • Titel: Moralisk stress och ledarskap
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 160 sidor
  • Författare/red: Magnus Persson, Aida Alvinius, Frida Linehagen
  • Titel: Skolans värld möter samhällskriser
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 147 sidor
  • Författare/red: Sverige. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
  • Titel: Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Karlstad: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
  • Kommentar: 214 sidor
  • Författare/red: Sverige. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
  • Titel: Utvärdering av Trollhättans Stads hantering av attacken på Kronan 2015
  • Upplaga: 2015
  • Förlag: Karlstad: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
  • Kommentar: 70 sidor
  • Författare/red: Sverige. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
  • Titel: Utvärdering och hantering av inträffade händelser
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Karlstad: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
  • Kommentar: 54 sidor

Övrig litteratur samt vetenskapliga artiklar tillkommer utifrån valt utvecklingsområde.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23