Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Utbildningsvetenskaplig kärna IV, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp
Education MA, Educational Science IV for Primary School Teacher, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE066A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2023-11-20
  • Giltig fr.o.m: 2024-08-15

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla fördjupade kunskaper om vetenskapsteori och forskningsmetodik och den betydelse det har för yrkesutövning och kunskapsutveckling i yrkesverksamheten. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar kunskap om utvärdering och utvecklingsarbete. Vidare är syftet att studenten utvecklar förmåga att sammanställa relevant pedagogisk och didaktisk forskning om något av det innehåll eller ämnen som ingår i examen för åk 4-6.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa kunskaper om vetenskapsteori och fördjupande kunskaper om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- kunna genomföra en kvalitativ analys med hjälp av ett teoretiskt analysverktyg
- visa fördjupad kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesverksamheten och kunskapsutveckling i yrkesområdet
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter
- ha fördjupad kunskap om aktuell, relevant forskning och utvecklingsarbete samt förmåga att skriva en forskningsöversikt med inriktning mot undervisning i åk 4-6.

Innehåll

Kursen innehåller vetenskapsteori, metodologi och datainsamlingsmetoder. Vidare behandlas forskningsdesign, analys och källkritik. Systematiskt kvalitetsarbete, strategier och modeller för utvärdering och skolutveckling behandlas i kursen. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet fördjupas. I kursen presenteras forskning och utvecklingsarbete vid lärosätet som är relevant för lärarexamen med inriktning mot åk 4-6.

Behörighet

Godkända studier om 7,5 hp från UVK III.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen. Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudier och litteraturstudier. Arbetet sker enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten utvecklar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2104: Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium med skriftlig dokumentation

2105: Modeller för utvärdering och skolutveckling, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Deltagande i grupparbete och gemensam muntlig redovisning

2106: Analysuppgift, Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2107: Vetenskapsteori och forskningsmetodik, Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2108: Forskningsöversikt, Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Kursanalysen återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE034A.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Titel: Rektorn och styrkedjan SOU 2015:22
Webbadress: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2015/03/sou-201522/

Författare/red: Berg, Gunnar
Titel: Skolledarskap och skolans frirum
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur, Lund

Författare/red: Bergmark, U. & Viklund, S.
Titel: Aktionsforskning i undervisningen : från idé till handling
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Eliasson, Annika
Titel: Kvantitativ metod från början
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur, Lund

Författare/red: Gibbs, G.R.
Titel: Analyzing qualitative data (2. ed.)
Upplaga: Senaste
Förlag: Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications

Författare/red: Grönlund, Å., Kempe, A-L. & Wiklund, M.
Titel: Praktisk vetenskapsteori för lärare
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups

Författare/red: Håkansson, J.
Titel: Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Håkansson, J. & Sundberg, D.
Titel: Utmärkt skolutveckling: forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
Upplaga: Senaste
Förlag: Natur & Kultur

Författare/red: Punsch, K.F. & Oancea, A.E.
Titel: Introduction to research methods in education
Upplaga: Senaste
Förlag: Sage Publications Ltd

Författare/red: Sandberg, B. & Faugert, S.
Titel: Perspektiv på utvärdering
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Skolverket
Titel: Systematiskt kvalitetsarbete – så fungerar det
Webbadress: https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/systematiskt-kvalitetsarbete---sa-fungerar-det

Författare/red: Ståhle,Ylva., Waermö, Mimmi & Lindberg, Viveca (red.)
Titel: Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel
Upplaga: Senaste
Förlag: Stockholm: Natur och kultur


#### Referenslitteratur

Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021, 2 uppl.
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Bryman, Alan
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga: 2018
Förlag: Liber



Avhandlingar, artiklar, uppsatser och annan litteratur tillkommer.

Avhandlingar, artiklar, uppsatser och annan litteratur tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23