Pedagogik AV, Verksamhetsförlagd utbildning III för grundlärare i åk 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik AV, Verksamhetsförlagd utbildning III för grundlärare i åk 4-6, 15 hp
Education MA, Teaching Practice Placement III, Primary School Teacher in Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE083A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2023-10-05
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-10

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmåga att på ett professionellt sätt hantera komplexa didaktiska frågor baserade på kunskap om relationen mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Studenten ska kunna formulera en egen underbyggd praktisk teori, omsätta den i handling, motivera och analysera densamma.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare, samt förmåga att informera vårdnadshavare
- visa fördjupad kunskap om barns utveckling, lärande, behov och de förutsättningar som krävs för yrkesutövningen i åk 4-6
- visa god ledarkompetens och självinsikt i det egna ledarskapet samt att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen
- visa fördjupad förmåga att tillämpa didaktik inklusive metodik i undervisning och lärande, samt visa förmåga att göra ämnesdidaktiska val i engelska
- visa förmåga att självständigt och i samarbete med andra planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet,
- visa förmåga att bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål baserat på kunskap om bedömning och betygssättning
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas genom att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapligt, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av
hållbar utveckling
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt systematisera egna och andras erfarenheter, samt relevanta forskningsresultat för att utvärdera och utveckla kunskapsutvecklingen och yrkesverksamheten.
- visa fördjupad kunskap om relationen mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund genom att analysera dess betydelse i verksamheten
- visa fördjupad kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten, samt den egna utvecklingen

Innehåll

I kursen behandlas och prövas studentens fördjupande kunskaper, förmågor, färdigheter och förhållningssätt relevanta för yrkesverksamheten i verksamhetsnära praktik för åk 4-6. Professionen är fokus och yrkesutveckling och kunskapsutveckling i ett verksamhetsperspektiv.
Kursen genomförs i nära samarbete med kurserna UVK III, 15 hp och UVK IV, 15 hp samt färgas in av kursen Engelska 15 hp.

Behörighet

Godkända studier om 120 hp från termin 1,2,3 och 4 samt godkänt på tidigare vfu kurser.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.

Examination

2401: Verksamhetsförlagd utbildning III: Vfu-handledarens underlag för bedömning., 10 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatorisk närvaro på heltid med handledning krävs. Studenten examineras genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av Mittuniversitetet utsedd handledare.

2402: Skriftlig dokumentation i vfu-fokus portfolio samt muntlig gruppredovisning, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2403: Skriftlig dokumentation av genomförd ämnesdidaktisk aktivitet, vfu-fokus två, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.

Studentens skriftliga examinationer prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen grundas på samma kurslitteratur.
För att godkänt på kursen krävs att samtliga examinationer är minst godkända. För att erhålla väl godkänt på kursen krävs även att underlag för bedömning och
bedömningen av portfolio motsvarar kriterier för väl godkänt betyg

Om student har ett besked från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Student som på arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mittuniversitetet framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bie, K.
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger.
  • Upplaga: 2014 (1. uppl.)
  • Förlag: Malmö: Gleerup
  • Författare/red: Colnerud, G. & Granström, K.
  • Titel: Respekt för lärarprofessionen: om lärares yrkesspråk och yrkesetik.
  • Upplaga: 2015 (4., rev. och uppdaterade uppl.)
  • Förlag: Liber,Stockholm
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Fritzes, Stockholm
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
  • Kommentar: ISBN: 978-91-38325-41-4

Relevant litteratur från de kurser som färgar in kursen Vfu III ska användas som stöd i genomförandet av vfu-fokusuppgifter.
Artiklar, uppsatser och annan referenslitteratur tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23