Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare i F-3, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare i F-3, 7,5 hp
Education (BA) Teaching Practice Placement II Primary School Teacher Education Programme 1-3, Preschool, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE153G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2014-10-14
  • Senast ändrad: 2023-04-25
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-15

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga planera, leda och bedöma elevers lärande. Vidare är syftet att utveckla studentens förmåga att göra medvetna didaktiska och ämnesdidaktiska val i sitt praktiska handlande för att stödja elevers lärande i undervisning för åk F-3.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa empatisk och god förmåga att samarbeta med elever och vårdnadshavare,
- visa insikt om ledarskapets betydelse i pedagogisk verksamhet samt förmåga att reflektera över sin egen insats.
- visa god förmåga att tillämpa didaktik inklusive metodik i undervisning och lärande, samt visa förmåga att göra ämnesdidaktiska val i matematik i åk F-3
- visa förmåga planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet själv och i samarbete med andra med syfte att stimulera alla elevers lärande och utveckling
- visa god förmåga att observera, dokumentera, analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål
- visa god förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter
- visa förmåga att kommunicera och förankra mänskliga rättigheterna och barns rättigheter
- visa förmåga till individualisering och inkludering i undervisning för åk F-3
- visa förmåga att arbeta förebyggande och motverkande utifrån diskrimineringsgrunderna och annan kränkande behandling samt förmåga till konflikthantering
- visa förmåga att i undervisning göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
- visa utvecklad förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen baserat på kunskap om relationen mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
- visa god förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt forskningsresultat för att utvärdera och utveckla undervisningen
- visa god kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten, samt den egna utvecklingen

Innehåll

I kursen behandlas och prövas studentens utvecklade kunskaper, förmågor, färdigheter relevanta för yrkesverksamheten i verksamhetsnära praktik för åk F-3. Didaktisk medvetenhet med fokus på elevers lärande enskilt och i grupp är fokus.
Kursen genomförs i nära samarbete med kursen UVK II 15 hp och färgas in av kursen Matematik 7,5 hp.

Behörighet

Godkända studier om 60 hp från termin 1 och 2.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom obligatorisk närvaro i verksamhet som avser undervisning och utbildning i åk F-3. Deltagandet innebär heltid med handledning av utbildad vfu-handledare. Vfu får ej genomföras i egen tjänst.

Examination

2001: Vfu-handledarens underlag för bedömning, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2002: Skriftlig dokumentation i vfu-fokus portfolio och muntlig gruppredovisning., 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2003: Skriftlig dokumentation av genomförd ämnesdidaktisk aktivitet, vfu-fokus två, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Studenten examineras genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av Mittuniversitetet utsedd handledare. Vfu får ej genomföras i egen tjänst. Obligatorisk närvaro på heltid med handledning krävs.
Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Studentens skriftliga examinationer prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen grundas på samma kurslitteratur.
För att godkänt på kursen krävs att samtliga examinationer är minst godkända. För att erhålla väl godkänt på kursen krävs även att underlag för bedömning och bedömningen av portfolio motsvarar kriterier för väl godkänt betyg.


Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänd) .

Begränsning av examination

Övriga föreskrifter av betydelse.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
Student som på arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan
kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mittuniversitetet framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste
avbrytas.


I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Ersätter PE126G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bie, K.
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014, (1. uppl.)
  • Förlag: Malmö: Gleerup
  • Författare/red: Hakvoort, I. & Friberg, B. (red.)
  • Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap.
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Författare/red: Leifler, Emma
  • Titel: Lärarprofession - från VFU till eget klassrum
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Liber AB, Stockholm
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Fritzes, Stockholm

Relevant litteratur från de kurser som färgar in kursen VFU II ska används som stöd i genomförandet av vfu-fokusuppgifter.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23