Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning I för grundlärare i åk 4-6, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning I för grundlärare i åk 4-6, 7,5 hp
Education (BA) Teaching Practice Placement Primary school Teacher Education Programme 4-6, 7,5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE154G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2014-10-14
  • Senast ändrad: 2022-11-02
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-12

Syfte

Kursen syftar till att studenten påbörjar sin resa från novis till professionell genom att reflektera över sina egna erfarenheter och värderingar. Studenten ska även utveckla sin förmåga att hantera didaktiska frågor och leda elevers lärande i åk 4-6.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-visa förmåga att aktivt söka kontakt och samarbeta med elever, personal och vårdnadshavare
-visa självkännedom och förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet med fokus på ledarskap
-visa grundläggande förmåga att tillämpa didaktik inklusive metodik i undervisning och lärande, samt visa förmåga att göra ämnesdidaktiska val i svenska i åk 4-6
-visa förmåga att med stöd planera, leda, genomföra och utvärdera avgränsade aktiviteter
-visa grundläggande förmåga att observera, elevers lärande och utveckling och relatera detta till verksamhetens mål
-visa förmåga att kommunicera skolans värdegrund och de grundläggande demokratiska värderingarna
-visa förmåga att samtala om och orientera sig om skolans uppdrag och den pedagogiska verksamhet som bedrivs och därigenom göra bedömningar med särskilt beaktande av barns rättigheter
-visa förmåga att tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevant litteratur/teori med särskilt fokus på den egna utvecklingen mot lärarprofessionen
-visa förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen baserat på grundläggande kunskap om relationen mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
-visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten, samt den egna utvecklingen

Innehåll

I kursen behandlas och prövas studentens grundläggande kunskaper, förmågor, färdigheter relevanta för yrkesverksamheten i verksamhetsnära praktik för åk 4-6. Jaget och det egna ledarskapet är fokus.

Kursen genomförs i nära samarbete med kursen Utbildningsvetenskaplig kärna I, 15 hp och färgas in av kursen Svenska, 7,5 hp.

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom obligatorisk närvaro i verksamhet som avser undervisning och utbildning i åk 4-6. Deltagandet innebär heltid med handledning av utbildad vfu-handledare.

Vfu får ej genomföras i egen tjänst.

Examination

2201: Vfu handledarens underlag för bedömning., 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2301: Skriftlig dokumentation i vfu-fokus portfolio samt muntlig gruppredovisning, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2302: Skriftlig dokumentation av genomförd ämnesdidaktisk aktivitet, vfu-fokus två, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenten examineras genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av Mittuniversitetet utsedd handledare. Vfu får ej genomföras i egen tjänst. Obligatorisk närvaro på heltid med handledning krävs. Vfu-handledarens underlag för bedömning (5 hp) Betygsskala U,G, VG

Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten
rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.

Skriftlig dokumentation i vfu-fokus portfolio samt muntlig gruppredovisning. (1,5 hp) Betygsskala U,G,VG

Skriftlig dokumentation av genomförd ämnesdidaktisk aktivitet, vfu-fokus två. (1 hp). Betygsskala U,G,VG

Studentens skriftliga examinationer och den muntliga gruppredovisningen prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen grundas på samma kurslitteratur.

För att godkänt på kursen krävs att samtliga examinationer är minst godkända. För att erhålla väl godkänt på kursen krävs även att underlag för bedömning och bedömningen av portfolio motsvarar kriterier för väl godkänt betyg

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänd) .

Begränsning av examination

Övriga föreskrifter av betydelse.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna. Student som på arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mittuniversitetet framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste
avbrytas.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Ersätter PE129G, PE148G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bie, K.
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger.
  • Upplaga: 2014 (1.uppl.)
  • Förlag: Malmö: Gleerup
  • Författare/red: Fredrik Alvén & Senait Bohlin
  • Titel: På väg mot läraryrket – en handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN: 9789147141470
  • Författare/red: Lundgren, Ulf. P, Säljö, Roger och Liberg, Caroline
  • Titel: Lärande, skola, bildning
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2016
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Fritzes, Stockholm

Relevant litteratur från de kurser som färgar in kursen VFU I ska användas som stöd i genomförandet av vfu-fokusuppgifterna.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23