Pedagogik GR (A), Pedagogik, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Pedagogik, 30 hp
Education BA (A), 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE205G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Giltig fr.o.m: 2020-01-10

Syfte

Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik ska utveckla:

- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet pedagogik, inbegripet kunskap om pedagogiks vetenskapliga grund, samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer.
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar.

Lärandemålen gäller områdena: Utbildning och ledarskap i arbetslivet; Fostran, undervisning och lärande; Pedagogik och samhälle samt Vuxenpedagogik.

Innehåll

Kursen består av fyra moment med följande innehåll och omfattning:

Moment 1: Utbildning och ledarskap i arbetslivet, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika teoretiska perspektiv på organisation och ledarskap, samt några genusteoretiska perspektiv på lärande i arbetslivet. I momentet ingår även att behandla hur kompetens, kompetensutveckling och lärande kan gestaltas i arbetslivet.

Moment 2: Introduktion till pedagogikämnet - Fostran, undervisning och lärande, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika teoretiska perspektiv på fostran som process i relation till familj och samhälle. Därtill behandlas även teoretiska perspektiv på undervisning och lärande som individuella och kollektiva processer i familj och samhälle.

Moment 3: Pedagogik och samhälle, 7,5 hp
- I detta moment ingår hur relationen mellan utbildning och samhällsförändring i ett svenskt sammanhang kan förstås. Dessutom belyses hur relationer mellan å ena sidan utbildning och å den andra sidan klass, kön, etnicitet under de senaste århundradena uppstått, vidmakthålles och förändras.

Moment 4: Vuxenpedagogik, 7,5 hp
- I detta moment ingår olika teoretiska perspektiv på vuxnas lärande och kompetensutveckling i olika delar av utbildningssystemet.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier.

För studenter antagna till Beteendevetenskapliga programmet: I kursen förekommer obligatoriska inslag såsom seminarier som kräver att studenten fysiskt närvarar vid Mittuniversitetets campus Sundsvall.
För studenter antagna till Pedagogik A fristående kurs distans: Inga fysiska träffar förekommer.

Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

2001: Utbildning och ledarskap i arbetslivet, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2002: Introduktion till pedagogikämnet - Fostran, undervisning och lärande, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2003: Pedagogik och samhälle, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2004: Vuxenpedagogik, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenten examineras skriftligt eller muntligt. Utöver individuella examinationsformer förekommer gruppbaserad examination. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.

Följande gäller för respektive moment:
Moment 1 och 2 examineras genom seminarier och paper
Moment 3 examineras genom seminarier och tentamen
Moment 4 examineras genom paper

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE003G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 119 s.
  • Författare/red: Erikson, Martin G.
  • Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 112 s.
  • Författare/red: Helms Jörgensen, Christian
  • Titel: Utbildningsplanering: Samspel mellan utbildning och arbete
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 341 s.
  • Författare/red: Hällsten, Freddy, & Tengblad, Stefan (Red.)
  • Titel: Medarbetarskap i praktiken
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Valda delar; ca. 150 s.
  • Författare/red: Kock, Henrik (Red.)
  • Titel: Arbetsplatslärande - att leda och organisera kompetensutveckling
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 208 s.
  • Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
  • Titel: Education, Globalization & Social Change
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: Totalt 60 s.; kapitel 16, 20 & 22
  • Författare/red: Schultz, Duane, & Schultz, Sydney Ellen
  • Titel: Psychology and work today: Pearson new international edition
  • Upplaga: 2013 (10:e uppl.)
  • Förlag: Pearson
  • Kommentar: Totalt 57 s.; kapitel 8 & 9
  • Författare/red: Wahl, Anna, Holgersson, Charlotte, Höök, Pia, & Linghag, Sophie
  • Titel: Det ordnar sig: Teorier om organisation och kön
  • Upplaga: 2011 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 283 s.
Moment 2
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 119 s.
  • Författare/red: Erikson, Martin G.
  • Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 112 s.
  • Författare/red: Kroksmark, Tomas
  • Titel: Den tidlösa pedagogiken
  • Upplaga: 2011 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Totalt 355 s.; s. 115-230, 263-284, 329-388, 415-496, 587-676
  • Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
  • Titel: Education, Globalization & Social Change
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: Totalt 50 s.; s. 1-20 samt därefter kapitel 1-4
  • Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
  • Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
  • Upplaga: 2017 (4:e uppl.)
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Totalt 82 s.; kapitel 7 & Epilog (s. 223-245)
  • Författare/red: Svensson, Lennart
  • Titel: Introduktion till pedagogik
  • Upplaga: 2014 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 254 s.
Moment 3
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 119 s.
  • Författare/red: Erikson, Martin G.
  • Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 112 s.
  • Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
  • Titel: Education, Globalization & Social Change
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: Totalt 65 s.; kapitel 5, 7, 11 & 42
  • Författare/red: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
  • Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
  • Upplaga: 2017 (4:e uppl.)
  • Förlag: Natur & Kultur
  • Kommentar: Totalt 230 s.; kapitel 1-4, 10, 12-14 & 19
  • Författare/red: Wikström, Hanna
  • Titel: Etnicitet
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 128 s.
Moment 4
  • Författare/red: Abrant Dahlgren, Madelene, & Carlsson, Irma (Red.)
  • Titel: Lärande på vuxnas vis - vetenskap och beprövad erfarenhet
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 173 s.
  • Författare/red: Augustsson, Gunnar
  • Titel: Akademisk skribent
  • Upplaga: 2012 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 166 s.
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: 119 s.
  • Författare/red: Erikson, Martin G.
  • Titel: Referera reflekterande : Konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
  • Upplaga: 2015 (2:a uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 112 s.
  • Författare: From, Jörgen, & Holmgren, Carina
  • Artikeltitel: För EU i tiden: En betraktelse över svensk kommunal vuxenutbildning
  • Tidskrift: Pedagogisk Forskning i Sverige
  • År/Volym/nr/sidor: 2005/10/2/139-146
  • Webbadress: http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/issue/view/1061
  • Författare/red: Knowles, Malcolm Shephard, Holton III Elwood F., & Swanson, Richard
  • Titel: The Adult Learner
  • Upplaga: 2015 (8:e uppl.)
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 288 s.
  • Författare/red: Larson, Staffan, & Olsson, Lars-Erik (Red.)
  • Titel: Om vuxnas studier
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 221 s.
  • Författare/red: Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne, & Halsey, A. H. (Red.)
  • Titel: Education, Globalization & Social Change
  • Upplaga: 2006
  • Förlag: Oxford University Press
  • Kommentar: Totalt 80 s.; kapitel 58-62, 64-65
  • Författare/red: Wenger, Etienne
  • Titel: Communities of Practice: Learning, meaning and identity
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Cambridge University Press
  • Kommentar: 318 s.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23