Pedagogik GR (A) Grundläggande läs- och skrivutveckling för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A) Grundläggande läs- och skrivutveckling för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Education BA (A), Basic Learning Reading and Writing, Primary Education, Extended School, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE214G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2024-09-10
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Syftet är att studenten tillägnar sig grundläggande kunskaper i läs- och skrivutveckling inom det fritidspedagogiska arbetsområdet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- tillägna sig grundläggande kunskaper om barns läs- och skrivutveckling inom det fritidspedagogiska arbetsområdet
- förklara och tillämpa grundläggande skriftspråkliga begrepp
- ha kännedom om hur man kan stimulera och uppmuntra barns läs- och skrivutveckling
- ha kännedom om betydelsen av en god skriftspråksstimulerande miljö för barns läs- och skrivutveckling
- ha kännedom om samspelets och kommunikationens betydelse för barns språkutveckling
- tillägna sig kunskaper att arbeta med estetiska uttrycksformer samt digitala verktyg för att stimulera barns tal- och skriftspråkliga utveckling
- visa förmåga att redogöra för ett relevant didaktiskt förhållningssätt, vilket innefattar metodiska förmågor i att använda och värdera olika läroböcker, läromedel och andra lärverktyg avseende barns läs- och skrivutveckling
- visa kunskaper kring hur man arbetar med språkutveckling hos barn med ett annat modersmål än svenska
- visa förmåga att söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå och följa kunskapsutvecklingen inom ämnet för kursen
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den fritidspedagogiska verksamheten
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt.
Innehåll
Barns utveckling och lärande
- Språklig medvetenhet
- Grundläggande skriftspråkliga begrepp
- Flerspråkighet
- Skriftspråksstimulerande miljöer
- Estetiska uttrycksformer
- Digitala verktyg
- Verksamhetsnära fältstudie
- Didaktiska förhållningssätt
Innehållet bygger på aktuell forskning och beprövad erfarenhet
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är Pedagogik. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2201: Språkstimulerande miljö och förhållningssätt. Muntlig gruppuppgift och skriftlig inlämning, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2202: Praktiskt didaktiskt ledarskap. Muntlig gruppuppgift och skriftlig inlämning, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2203: Fältstudie. Muntlig och skriftlig examination, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2204: Barns läs- och skrivutveckling - Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms via praktiska övningar.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE110G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Andersson, Birgit, Damber, Ulla, Hermansson, C & Jendis, Mareike
- Titel: Fritidshemmet som språkande, läsande och skrivande arena
- Upplaga: 2022
- Förlag: Gleerups Utbildning
- Kommentar: 135 s.
- Författare/red: Cummins, J
- Titel: Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning I en utmanande tid
- Upplaga: 2017
- Förlag: Stockholm: Natur & Kultur.
- Kommentar: Vissa kapitel.
- Författare/red: Frank, E & Herrlin K
- Titel: Fritidshem Språkutvecklande aktiviteter – en idébank.
- Upplaga: 2018
- Förlag: Natur & Kultur Läromedel
- Författare/red: Pihlgren S, Ann
- Titel: Språkdidaktik i fritidshemmet – språkundervisning medan livet levs
- Upplaga: 2022
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 232 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
- Upplaga: 2022 (Senast reviderad)
- Förlag: Skolverket, Stockholm
- Kommentar: https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket