Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education BA (B), Educational Science for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE221G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-28
  • Senast ändrad: 2023-08-15
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-10

Syfte

Kursen syftar till att den studerande skall utveckla kunskap om ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Syftet är också att den studerande får kunskap om ett tvärvetenskapligt förhållningssätt med fokus på kognitionsvetenskap och specialpedagogik, utifrån olika elevers utveckling och lärande. Vidare är syftet att ge kunskap om mänskliga rättigheter och begrepp som jämställdhet och jämlikhet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

Modul 2201: Likabehandling, konflikthantering och sociala relationer - Muntlig och skriftlig examination, 4,0 hp
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer och konflikthantering samt förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa förmåga att kommunicera och förankra de mänskliga rättigheterna
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten samt visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad

Modul 2202: Estetiska och digitala lärprocesser - Muntlig och skriftlig examination, 4,0 hp
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna

Modul 2203: Ledarskap och Specialpedagogik - Muntlig och skriftlig examination, 7,0 hp
- visa kunskap om och förmåga att beakta aktuell och relevant forskning från olika vetenskapliga discipliner för det innehåll som behandlas i kursen
- visa kunskap om barns kognitiva utveckling, lärande, behov och förutsättningar för undervisning i och verksamhet för åk F-3
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra skapa en inkluderande verksamhet, hantera specialpedagogiska behov, och göra anpassningar utifrån funktionsvariationer för elever i åk F-3
- tillägnat sig kunskaper om och tillämpa kvantitativa forskningsmetoder
- visa kunskap om och förståelse för ledarskapets roll i en inkluderad undervisning

Innehåll

Modul 2201: Likabehandling, konflikthantering och sociala relationer - Muntlig och skriftlig examination, 4,0 hp
Modul 2202: Estetiska och digitala lärprocesser - Muntlig och skriftlig examination, 4,0 hp
Modul 2203: Ledarskap och Specialpedagogik - Muntlig och skriftlig examination, 7,0 hp

I kursen behandlas specialpedagogik som grundläggande perspektiv för en god lärmiljö och dess betydelse för arbetet med att möta olika barns behov. Innehåll som individualisering, inkludering och likvärdighet behandlas som grund för anpassningar till elevers utveckling, lärande och behov i åk F-3. Vidare bearbetas ledarskapets betydelse, praktiska och estetiska lärprocesser samt digitalisering och dess betydelse för organisering av lärmiljön. Arbete med mänskliga rättigheter, likabehandling samt mobbning och konflikthantering tas upp. Innehållet i kursen behandlas så att studenten möter forskning samt får genomföra en enklare undersökning baserat på kvantitativ metod.

Behörighet

Godkända studier i UVK I 15hp, Vfu I 7,5 hp samt 30hp ämnesdidaktiska kurser.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker dels på campus genom föreläsningar, workshops, seminarier och grupparbeten, dels via lärplattformen genom seminarier, övningar och föreläsningar. I kursen ingår också fältstudier där olika forskningsmetoder ingår och genomförs under distansveckor.

Examination

2201: Likabehandling, konflikthantering och sociala relationer - Muntlig och skriftlig examination, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment: Workshop x 6 Examination: Muntlig: Normkritik - Identitet, sexualitet och samlevnad U/G Skriftlig: Inspera hemtentamen U,G,VG

2202: Estetiska och digitala lärprocesser - Muntlig och skriftlig examination, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment: Workshop x 6 Examination: Muntlig: Estetiska lärprocesser U/G Muntlig: Digitala lärprocesser U/G Skriftlig: Essä U,G,VG

2203: Ledarskap och Specialpedagogik - Muntlig och skriftlig examination, 7 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment: Workshop ”Rörelse” Workshop heldag ”Goda lärmiljöer” Examination: Muntlig: Goda lärmiljöer U/G Skriftlig: Rapport U,G,VG

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Kursanalysen
återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande
studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE124G.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Appelgren, Alva
  • Titel: Nya perspektiv på lärande - Kognitionsvetenskap för lärare
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 152 s.
  • Författare/red: Bryman, A
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Eriksson, Katarina & Rännar, Eva
  • Titel: Digitala möjligheter: i en lärmiljö för alla
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 123 s.
  • Författare/red: Hejlskov, Elven, B. & Sjölund, A.
  • Titel: Hantera, utvärdera och förändra: Med lågaffektivt bemötande och tydliggöra
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Natur & Kultur Akademisk
  • Kommentar: ISBN: 9789127823303. 327 s.
  • Författare/red: Hirsh, Åsa
  • Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet: Så skapas magi
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur Kultur Läromedel
  • Kommentar: 205 s.
  • Författare/red: Hägglund, S, Quennerstedt, A, & Thelander, N
  • Titel: Barns och ungas rättigheter i utbildning
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gleerup
  • Författare/red: Jensen, L
  • Titel: Inkluderingskompetens vid adhd & autism
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Be My Rails Publishing
  • Författare/red: Linde, G.
  • Titel: Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori
  • Upplaga: 2012 (3., [rev.] uppl.)
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lundgren, U.P, Säljö, R. & Liberg, C. (red.)
  • Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare] (3., [rev. och uppdaterade] utg.)
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Kommentar: Kapitel 7: Den lärande människan, Kapitel 9: Att vara lärare, Kapitel 11: Specialpedagogik, Kapitel 20: Skolans lagar och förordningar
  • Författare/red: Lövenborg, L. & Palm. T.
  • Titel: Socialt och emotionellt lärande: Om att lyckas i skolan och livet
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Natur & Kultur Akademisk
  • Kommentar: ISBN: 9789127824324. 198 s.
  • Författare/red: Nilholm, C.
  • Titel: En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Quennerstedt, A.
  • Artikeltitel: Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys
  • Tidskrift: 2015, (24)1, 5-27.
  • År/Volym/nr/sidor: Vetenskaplig artikel Utbildning och Demokrati
  • Författare: Randevåg, L. & Boström, L.
  • Artikeltitel: Completing studies in alternative ways in adult education. ‘Who has told me that I cannot ...?
  • Tidskrift: 2019 18(7), 165-183
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Learning, Teaching and Educational Research
  • Författare/red: Schantz, V, U., Thorgersen, K. & Lidén A
  • Titel: De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm University Press
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda – Hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling
  • Upplaga: 2022
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=10254
  • Kommentar: 136 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: www.skolverket.se
  • Författare/red: Valsö, M & Malmgren, F.
  • Titel: Fysisk lärmiljö: optimera för trygghet, arbetsro och lärande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Leifler, Emma
  • Titel: Praktisk inkludering
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 192 s.
  • Författare/red: Olsson, Staffan
  • Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 279 s.
  • Författare/red: Sjölund, A Jahn C, Lindgren, A, Reuterswärd, M
  • Titel: Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Natur & Kultur Akademisk
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800

Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma.

Här hittar du de fullständiga läroplanerna:
https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23