Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Utbildningsvetenskaplig kärna II, Grundlärare, åk 4-6, 15 hp
Education BA (B), Educational Science II for Primary School Teacher, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE222G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-30
  • Senast ändrad: 2023-08-15
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-10

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskap om ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Syftet är också att den studerande får kunskap om ett tvärvetenskapligt förhållningssätt med fokus på kognitionsvetenskap och specialpedagogik, utifrån olika elevers utveckling och lärande. Syftet är också att den studerande får kunskap om specialpedagogik och olika elevers utveckling och lärande. Vidare är syftet att ge kunskap om mänskliga rättigheter och begrepp som jämställdhet och jämlikhet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

2201: Likabehandling, konflikthantering och sociala relationer - Muntlig och skriftlig examination, 4,0 hp
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten och mänskliga rättigheterna för åk 4-6
- visa förmåga att kommunicera och reflektera över frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad för elever i åk 4-6

2202: Estetiska och digitala lärprocesser - Muntlig och skriftlig examination, 4,0 hp
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna

2203: Ledarskap och Specialpedagogik - Muntlig och skriftlig examination, 7,0 hp
- visa kunskap om och förmåga att beakta aktuell och relevant forskning från olika vetenskapliga discipliner för det innehåll som behandlas i kursen
- visa kunskap om barns kognitiva utveckling, lärande, behov och förutsättningar för undervisning i och verksamhet för åk 4-6
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra skapa en inkluderande verksamhet, hantera specialpedagogiska behov, och göra anpassningar utifrån funktionsvariationer för elever i åk 4-6
- visa kunskap om och förståelse för ledarskapets roll i en inkluderad undervisning
- tillägnat sig kunskaper om och tillämpa kvantitativa forskningsmetoder

Innehåll

I kursen behandlas specialpedagogik som grundläggande perspektiv för en god lärmiljö och dess betydelse för arbetet med att möta olika barns behov. Innehåll som individualisering, inkludering och likvärdighet behandlas som grund för anpassningar till elevers utveckling, lärande och behov i åk 4-6. Vidare bearbetas ledarskapets betydelse, praktiska och estetiska lärprocesser samt digitalisering och dess betydelse för organisering av lärmiljön. Arbete med mänskliga rättigheter, lika behandling samt mobbning och konflikthantering tas upp. Innehållet i kursen behandlas så att studenten möter forskning från olika vetenskapliga discipliner samt får studenten genomföra en enklare undersökning baserat på kvantitativ metod.

Behörighet

Godkända studier i UVK I 15hp, Vfu I 7,5 hp samt 30hp ämnesdidaktiska kurser.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier, workshops, fältstudier samt litteraturstudier enskilt och i grupp. Samarbete och gruppövningar är grundläggande för att studenten tränar sin förmåga och sina färdigheter. Undervisning och examinationer genomförs vid campus samt via digitala verktyg som exempelvis Zoom och Moodle.

Examination

2201: Likabehandling, konflikthantering och sociala relationer - Muntlig och skriftlig examination, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment: Workshop x 6 Examination: Muntlig: Normkritik - Identitet, sexualitet och samlevnad U/G Skriftlig: Inspera hemtentamen U,G,VG

2202: Estetiska och digitala lärprocesser - Muntlig och skriftlig examination, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment: Workshop x 6 Examination: Muntlig: Estetiska lärprocesser U/G Muntlig: Digitala lärprocesser U/G Skriftlig: Essä U,G,VG

2203: Ledarskap och Specialpedagogik - Muntlig och skriftlig examination, 7 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment: Workshop ”Rörelse” Workshop heldag ”Goda lärmiljöer” Examination: Muntlig: Goda lärmiljöer U/G Skriftlig: Rapport U,G,VG

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt genom enskilda skriftliga inlämningsuppgifter samt deltagande i gruppövningar och workshop.

Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända.

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Kursanalysen
återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande
studentgrupp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE128G.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Appelgren, Alva
  • Titel: Nya perspektiv på lärande - Kognitionsvetenskap för lärare
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 152 s.
  • Författare: Brantefors, L.
  • Artikeltitel: Mänskliga rättigheter som innehåll i undervisningen – en didaktisk analys av rättighetsundervisningen i två klass fem
  • Tidskrift: 2018/ vol 4(2) /ss 17-35.
  • År/Volym/nr/sidor: Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik
  • Författare/red: Bryman, A.
  • Titel: Samhällsvetenskapliga metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Författare/red: Eriksson, Katarina & Rännar, Eva
  • Titel: Digitala möjligheter: i en lärmiljö för alla
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 123 s.
  • Författare/red: Hejlskov, Elven, B. & Sjölund, A.
  • Titel: Hantera, utvärdera och förändra: Med lågaffektivt bemötande och tydliggöra
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Natur & Kultur Akademisk
  • Kommentar: ISBN: 9789127823303. 327 s.
  • Författare/red: Hirsh, Åsa
  • Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet: Så skapas magi
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur Kultur Läromedel
  • Kommentar: 205 s.
  • Författare/red: Jensen, L
  • Titel: Inkluderingskompetens vid adhd & autism
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Be My Rails Publishing
  • Författare/red: Linde, G.
  • Titel: Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori
  • Upplaga: 3. [rev] uppl.
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.)
  • Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.)
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm: Natur & kultur
  • Kommentar: Kapitel 7: Den lärande människan, Kapitel 9: Att vara lärare, Kapitel 11: Specialpedagogik, Kapitel 20: Skolans lagar och förordningar.
  • Författare/red: Lövenborg, L. & Palm. T.
  • Titel: Socialt och emotionellt lärande: Om att lyckas i skolan och livet
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Natur & Kultur Akademisk
  • Kommentar: ISBN: 9789127824324. 198 s.
  • Författare/red: Nilholm, C
  • Titel: En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare: Quennerstedt, A.
  • Artikeltitel: Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys
  • Tidskrift: 2015/(24) 1/ss 5-27
  • År/Volym/nr/sidor: Utbildning och Demokrati
  • Författare: Randevåg, L. & Boström, L.
  • Artikeltitel: Completing studies in alternative ways in adult education. Who has told me that I cannot...?
  • Tidskrift: 2019, 18 (7) s. 165-183.
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Learning, Teaching and Educational Research
  • Författare/red: Schantz, V, U., Thorgersen, K. & Lidén A
  • Titel: De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm University Press
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda – Hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling
  • Upplaga: 2022
  • Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationer?id=10254
  • Kommentar: 136 s.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm Skolverket
  • Författare/red: Valsö, M & Malmgren, F.
  • Titel: Fysisk lärmiljö: optimera för trygghet, arbetsro och lärande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Hedlin, Maria
  • Titel: Jämställdhet - en del av skolans värdegrund
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Författare/red: Leifler, Emma
  • Titel: Praktisk inkludering
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: 192 s.
  • Författare/red: Olsson, Staffan
  • Titel: Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
  • Upplaga: 2011
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 279 s.
  • Författare/red: Sjölund, A Jahn C, Lindgren, A, Reuterswärd, M
  • Titel: Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur Akademisk
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800

Material från Skolverkets lärplattform om kognitiva och perceptuella variationer tillkommer samt material från Skolinspektionen om Sex och samlevnadsundervisning samt vetenskaplig artikel om fritidshem.

Här hittar du de fullständiga läroplanerna:
https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23