Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik IV samt verksamhetsförlagd utbildning II, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik IV samt verksamhetsförlagd utbildning II, 30 hp
Education BA (A), Early Childhood Education IV and Teaching Practice Placement II, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE234G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik alt. Matematik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 25%, Verksamhetsförlagd utbildning 25%, Naturvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2020-03-25
  • Senast ändrad: 2023-03-06
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-15

Syfte

Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper, didaktisk kompetens och tilltro till sin förmåga att undervisa, stimulera och stödja varje barns lärande och utveckling inom matematiska, naturvetenskapliga och tekniska områden relevanta
för förskolan och för annan förskolepedagogisk verksamhet. Studenten ska även tillägna sig insikter om ledarskapets betydelse för undervisning och övrig förskolepedagogisk verksamhet

Studenten ska vidare:
- tillägna sig förståelse för teknik i vardagen, människans beroende av och
påverkan på naturen samt hållbar utveckling.
- tillägna sig kunskaper om och färdigheter i hur man genom lek, estetiska
uttrycksformer och digitala lärresurser stimulerar barns matematiska utveckling i
förskolemiljö.
- tillägna sig kunskap om att anpassa innehåll utifrån didaktiska överväganden
avseende förskolans och övrig förskolepedagogisk kontext.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse

-kunna beskriva och diskutera förutsättningar för barns matematiska kunskapsutveckling, begreppsbildning och matematiklärande samt förutsättningar för dessa (moment 2 och 4)
-visa kunskap om grundläggande matematiklärande (moment 2 och 4)
-kunna beskriva och diskutera barns kunskapsutveckling kopplat till begreppsbildning i naturvetenskap och teknik (Moment 1,2 och 4)
-kunna beskriva, analysera och diskutera förutsättningar för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap (moment 3)
-kunna använda relevanta styrdokument och pedagogiska teorier för att göra didaktiska överväganden i förskolepedagogisk teori och praktik. (samtliga delmoment)

Färdighet och förmåga

- att med utgångspunkt i ett avgränsat matematiskt innehåll, kunna planera, motivera, genomföra och utvärdera ett undervisningstillfälle (moment 3)
- kunna beakta och resonera om barns förståelse för matematiska begrepp (moment 2 och 4)
- kunna planera, genomföra och utvärdera ämnesdidaktiska aktiviteter i pedagogisk verksamhet. (moment 3)
- säkert och kritiskt kunna använda digitala verktyg i undervisningen samt beakta och diskutera betydelsen av digitaliseringen samt olika mediers och digitala miljöers roll för förskolepedagogisk verksamhet (moment 2)
- kunna reflektera över och resonera om användningen av estetiska uttrycksformer, digitala verktyg och dess betydelse för barns matematiska upptäckter och lärande (moment 2)
- självständigt och tillsammans med andra kunna planera, genomföra och
utvärdera praktiska övningar i matematik och övrig undervisning (moment 3 och 4)
- muntligt såväl som skriftligt kunna självständigt och kritiskt granska, diskutera och använda egna och andras erfarenheter av pedagogisk praktik samt aktuell och relevant forskning (samtliga delmoment)


Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kunna visa självkännedom och empatisk förmåga i relationsskapande och ledarskap. (moment 3)
- kunna möta och bemöta barn och vårdnadshavare på ett professionellt (moment 3 )
- kunna identifiera, diskutera och hantera sociala, ekologiska och etiska aspekter av hållbar utveckling och barnets rättigheter enligt barnkonventionen samt visa kännedom om de globala målen (moment 1)
- kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att kunna fördjupa färdigheter för det egna yrkesutövandet (moment 3)

Lokala mål

- visa god förmåga att reflektera över den verksamhetsförlagda utbildningen med
utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. (moment 3)
- kunna leda sin undervisning och yrkesutövning grundat på kunskap om ledarskap och ämnesdidaktik (moment 3 och 4)

Innehåll

Kursen består av fyra delmoment:

Delmoment 1
Matematik för förskollärare 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas:
-Grundläggande aritmetik.
-Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp.
-Matematik i meningsskapande sammanhang.
-Matematik i lek och estiska uttrycksformer i förskolan och annan förskolepedagogisk verksamhet.
-Analys och dokumentation av barns kunskapsutveckling.
-Planering och genomförande av en matematisk uppgift för förskolebarn.

Delmoment 2
Matematik för förskollärare 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas.
-Grundläggande geometri och mönster.
-Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp.
-Matematik i meningsskapande sammanhang.
-Matematik i lek och estetiska uttrycksformer i förskolan och annan förskolepedagogisk verksamhet.
-Programmering och digitala lärresurser.
-Analys och dokumentation av barns kunskapsutveckling inom matematik.
-Aritmetik.

Delmoment 3
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) II 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas grundläggande färdigheter kopplade till
verksamhetsnära praktik och ämnesspecifika områden såsom: Förskollärarens
yrkesroll och yrkesutövning samt matematik, naturvetenskap och teknik,
likabehandling och lika villkor.
Momentet syftar även till att studenten i relation till kopplat ämne/verksamhet
vidareutvecklar didaktisk kompetens och kunskap genom att visa hur olika
faktorer kan bidra till att forma undervisningen och lärandets villkor.

Delmoment 4
Naturvetenskap och teknik för förskollärare 7,5 hp
I momentet behandlas och prövas:
-Barns förståelse och tankar inom det naturvetenskapliga området.
-Naturen som pedagogisk och didaktisk resurs.
-Naturliga kretslopp, samband i naturen och organismer i närmiljön.
-Hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling.
-Kroppen och sinnena.
-Vardagsteknik, enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen i vår omgivning.

Behörighet

. Inför påbörjande och genomförande av kursens Vfu-del måste alla tidigare Vfu-moment vara godkända.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområdet för kursen är pedagogik. Undervisningen sker vid och mellan campusträffar, med stöd av en digital lärplattform. Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar och litteraturstudier är huvudform för
kunskapsmålen. Seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål. Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.

Examination

2301: Taluppfattning – skriftlig individuell uppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2302: Matematikdidaktisk aktivitet - Skriftlig och muntlig gruppredovisning, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2303: Tentamen, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2304: Ämnesdidaktisk aktivitet, skriftlig och muntlig, gruppexamination, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2305: Temaarbete – Hållbar utveckling, gruppexamination, Muntlig examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2306: Naturvetenskap och teknik i förskolan, Skriftlig inlämningsuppgift, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2307: VFU- Verksamhetsförlagd utbildning, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2308: VFU - Portfolio, Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2309: Ämnesdidaktisk uppgift, Skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2310: Min bok om matematiska termer och begrepp, Muntlig och skriftlig examination, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2311: Matematik som språk, gruppseminarium - Muntlig och skriftlig examination, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2312: Paper, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2313: Loggboksseminarium - Muntlig och skriftlig examination, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Studenten examineras skriftlig och muntligt i samtliga delmoment.

Obligatoriska moment ej poängsatta .

Moment 1:
- Workshop Taluppfattning. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Analys Taluppfattning. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)

Moment 2:
- Workshop Appar. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Mönster. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Mätning och rumsuppfattning. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Responsseminarium. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)

Moment 4:
- Workshop Vardagsteknik/Fysikaliska fenomen. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Ämnen, blandningar och lösningar/Kretslopp och organismer. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Sinnen/Utomhuspedagogik. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
- Workshop Utedag. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)




Under den verksamhetsförlagda utbildningen sker en bedömning i en autentisk yrkessituation av handledare utsedd av Mittuniversitetet. Vid examination av den verksamhetsförlagda utbildningen prövas studenten vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en verksamhetsförlagd period och ny prövning. Vi eventuellt underkännande av denna period är studenten spärrad för vidare vfu kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.


Studentens skriftliga examinationer kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vi underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen ska grundas på samma kurslitteratur.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Övriga föreskrifter av betydelse .
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE181G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Backman, Jarl
  • Titel: Rapporter och uppsatser
  • Upplaga: 2016 3., [rev.] uppl.
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
  • Upplaga: Skolverket (2017) 2011: reviderad 2017
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 2018.
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Stockholm: Utbildningsdep., Regeringskansliet
Moment 1
  • Författare/red: Björklund, C. & Franzén, K.
  • Titel: De yngsta barnens matematik.
  • Upplaga: (red.) (1. uppl.) 2015
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Författare/red: Björklund, C. & Palmér, H
  • Titel: Matematikundervisning i förskolan: att se världen i ljuset av matematik.
  • Upplaga: (2018) (Första utgåvan)
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Författare/red: Helenius, O
  • Titel: Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn.
  • Upplaga: 2020, 2: utgåvan
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Författare/red: Nationellt centrum för matematikutbildning
  • Titel: Små barns matematik: undervisning & lärande.
  • Upplaga: (2016) (2., rev. uppl.)
  • Förlag: Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 18.
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Stockholm, Skolverket
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (rev 2016) .
  • Upplaga: Reviderad upplaga 2016
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
  • Kommentar: ISBN: 978-91-38-32541-4 Kan laddas ner som pdf
Moment 2
  • Författare/red: Björklund, C. & Franzén, K.
  • Titel: De yngsta barnens matematik.
  • Upplaga: (red.( (2015). (1. uppl.)
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Författare/red: Björklund, C. & Palmér, H.
  • Titel: Matematikundervisning i förskolan: att se världen i ljuset av matematik.
  • Upplaga: (2018). (Första utgåvan)
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Författare/red: Helenius, O.
  • Titel: Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn.
  • Upplaga: 2020, 2:a utgåvan
  • Förlag: Malmö: Gleerups
  • Författare/red: Kjällander, S. & Riddersporre, B. (red.)
  • Titel: Digitalisering i förskolan: på vetenskaplig grund.
  • Upplaga: 2019 (Första utgåvan).
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur.
  • Författare/red: Nationellt centrum för matematikutbildning
  • Titel: Små barns matematik: undervisning & lärande.
  • Upplaga: (2016) (2., rev. uppl.)
  • Förlag: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet.
  • Författare/red: Nilsen, M.
  • Titel: Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan. Diss. (sammanfattning)
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Göteborg : Göteborgs universitet, 2018.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för förskolan: Lpfö 18.
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Stockholm: Skolverket
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (rev 2016).
  • Upplaga: Reviderad upplaga 2016
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
  • Kommentar: ISBN: 978-91-38-32541-4 Kan laddas ner som pdf
Moment 3
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger.
  • Upplaga: 2014 1. uppl.
  • Förlag: Gleerups, Malmö
  • Författare/red: Emilson, A. & Moqvist-Lindberg, I. (red.)
  • Titel: Värdefull förskola: perspektiv på värdepedagogiskt arbete.
  • Upplaga: 2016
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Mårdsjö Olsson, A-C.
  • Titel: Att lära andra lära.
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Stockholm. Liber
  • Kommentar: Kap 4.
  • Författare/red: Rubinstein Reich, Lena; Tallberg Broman, Ingegerd & Vallberg Roth, Ann-Christine
  • Titel: Professionell yrkesutövning i förskola - kontinuitet och förändring
  • Upplaga: 2017
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Kapitel 4 och 6
Moment 4
  • Författare/red: Barr, A., Nettrup, A. & Rosdahl, A
  • Titel: Naturförskola: lärande för hållbar utveckling.
  • Upplaga: (2011)
  • Förlag: Stockholm: Lärarförbundets förlag
  • Författare/red: Bergnell, A.
  • Titel: Med kroppen som illustration: Hur förskolebarn prat-skapar naturvetenskap med hjälp av multimodala och kroppsförankrade förklaringar [Elektronisk resurs].
  • Upplaga: 2019
  • Förlag: Diss. Göteborg : Göteborgs universitet,
  • Författare/red: Bjurulf, V
  • Titel: Teknikdidaktik i förskolan.
  • Upplaga: (2013) (2. uppl.)
  • Förlag: Stockholm: Studentlitteratur
  • Författare/red: Björklund, S
  • Titel: Lärande för hållbar utveckling: i förskolan.
  • Upplaga: 2020, 2:a upplagan
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Dahlbeck, P. & Nilsson, K.
  • Titel: Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik.
  • Upplaga: (red.) (2018 (Upplaga 1)
  • Förlag: Lund: Studentlitteratur
  • Författare/red: Elfström, I , Nilsson, B, Sterner, L & Wehner-Godée, C
  • Titel: Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära i förskola och skola.
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Stockholm: Liber
  • Författare/red: Thulin, S.
  • Titel: Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv: kreativa lärandeprocesser.
  • Upplaga: (red.) (2016 (Första upplagan)
  • Förlag: Malmö: Gleerups Utbildning AB

Referenslitteratur

  • Författare/red: Vendela Blomström & Jeanna Wennerberg
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Lund : Studentlitteratur
  • Kommentar: ISBN 9789144151045

Aktuella artiklar, kompendier och annat utdelat material kan tillkomma

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23