Pedagogik GR (B), Multimodal AI i klassrummet – Undervisning och examination för långsiktig hållbarhet, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Multimodal AI i klassrummet – Undervisning och examination för långsiktig hållbarhet, 7,5 hp
Education GR (B), Multimodal AI in the Classroom – Instructional Design and Assessment for Long-term Sustainability, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE252G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2025-05-07
- Giltig fr.o.m: 2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att presentera, diskutera och tillämpa hur artificiell intelligens (AI) kan implementeras med långsiktig hållbarhet i olika undervisningskontexter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Tillämpa och reflektera över olika promptningstekniker inom generativ AI
- Skapa och kritiskt granska en sammanhängande lektionsserie i en fritt vald
utbildningskontext där AI integreras i olika läraktiviteter - Sätta samman ett antal uppgifter som examinerar den skapade lektionsserien, samt förse uppgifterna med instruktioner om AI-tillämpning i dess lösningar
- Undersöka hur AI kan öka tillgänglighet och inkludering i undervisningen
- Analysera och diskutera hållbarhetsaspekter i relation till AI
Innehåll
Kursen går igenom artificiell intelligens inom utbildning med följande innehåll:
- Strategier för att tillämpa promptning av AI i olika undervisningssammanhang
- Planering av undervisningsaktiviteter med initialt AI-stöd
- Konstruktion av examination med tydliga instruktioner för AI-användning
- Ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsaspekter av AI
Behörighet
Pedagogik GR (A), Artificiell intelligens: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning och studieformer syftar till att främja aktivt lärande och med ansvar för att nå uppställda kursmål.
Under kursen förekommer följande studieformer:
- Individuellt studiearbete
- Seminarier
- Workshops
- Föreläsningar
Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.
Examination
M100: Konstruktion av undervisningsaktiviteter och examination, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter samt muntlig presentation.
M200: Generativ AI - inkluderingsmöjligheter och hållbarhetsaspekter, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter samt muntlig presentation.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare: Furze L.
Titel: Practical AI strategies, engaging with generative AI in education.
Upplaga: Senaste
Förlag: Amba press
Författare: Fitzpatrick, D., Fox, A., & Weinstein, B.
Titel: The AI classroom: The ultimate guide to artificial
intelligence in education.
Upplaga: Senaste
Förlag: Teachergoals publishing
Författare: Nygren, T.
Titel: AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Upplaga: Senaste
**Förlag:**Natur och kultur
Referenslitteratur
Författare: Foung, D., Lin, L., & Chen, J.
Titel: Reinventing assessments with ChatGPT and other online
tools: Opportunities for GenAI-empowered assessment practices
Upplaga: 2024
Förlag: Computers and Education: Artificial Intelligence, 100250
Författare: Mozelius, P.
Titel: Generative AI and its impact on activities and assessment in higher education: Some recommendations From master's students.
Upplaga: 2024
Förlag: In 4th International Conference on AI Research, ICAIR 2024
Författare: Perkins, M., Furze, L., Roe, J., & MacVaugh, J.
Titel: The artificial intelligence assessment scale (AIAS):
A framework for ethical integration of generative AI in educational assessment
Upplaga: 2024
**Förlag:**Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(06)
**Författare:**Purvis, B., Mao, Y., & Robinson, D.
Titel: Three pillars of sustainability: In search of conceptual origins*
Upplaga: 2019
Förlag: Sustainability Science, 14(3), 681–695