Pedagogik GR (A), Bild för lärare i grundskolans F-6 , 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Bild för lärare i grundskolans F-6 , 15 hp
Education BA (A), Art for Teachers in Primary School F-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PE253G
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:Grundnivå
  • Progression:(A)
  • Högskolepoäng:15
  • Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Övriga områden 100%
  • Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
  • Fastställd:2025-06-11
  • Giltig fr.o.m:2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper inom skolämnet bild för att kunna leda och undervisa samt integrera bildskapande i andra skolämnen.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra och beskriva sina kunskaper om bildämnets didaktik som krävs för yrkesutövningen, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete

  • genomföra och redovisa praktiska och estetiska lärprocesser

  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning inom skolämnet bild i syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling

  • visa förmåga att tillämpa ämnesdidaktik inklusive metodik i syfte att stimulera alla elevers bildskapande aktiviteter



Innehåll

Kursen består av följande innehåll:

  • grunder i bildskapande med metoder och material för skapande i två- och tredimensionella material
  • bildämnets didaktik
  • arbete och arbetssätt med mål att utveckla den egna kreativiteten
  • övning i att stimulera elevers lust och förmåga och att använda bildskapande i skolarbetet
  • metoder för reflektion kring bilder och bildskapande
  • aktuell forskning inom bildpedagogik samt teorier kring barns bildutveckling

Kursens fokus ligger på estetiska lärprocesser och utforskande arbetssätt. Under workshops och andra uppgifter och övningar skapas det för skapandets skull men även för utforskandet av den kreativa processen. I kursen ingår bildframställning i både tvådimensionella, tredimensionellt material och tekniker samt en liten del digitalt bildarbete. I kursen ingår även arbetet med att använda bilden för att kommunicera på olika sätt där värdegrundsfrågor i relation till tex makt och genus lyfts. Bildanalys prövas som modell för bildsamtal med syfte att omsättas i en skolkontext.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

M100: Portfolio, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

M200: Skriftligt paper, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

M300: Muntligt seminarium, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Bildanalys.

M400: Muntlig och visuell presentation , 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Materialkostnad på 100 kr tillkommer.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod PE242G.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

**Författare:**Aspán, M & Balldin, J
**Titel:**FörUndran: Barns rätt och estetiska uttryck i utbildning
**Årtal:**Senaste upplagan
Förlag: Malmö, Gleerups
Kommentar: Valda delar

Författare: Burman, G
Titel: Konsten i historien
Årtal: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm, Natur och Kultur
Kommentar: 192 sidor

Författare: Forsler, I., Magnusson, M., Öhman, E
Titel: Bild och visuell kultur - undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
Årtal: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Författare: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2022) LGR22 Skolverket
Årtal: 2022
Förlag: Norstedts Juridik
Kommentar: Upplaga 1:4, ISBN: 978-913832778-4. Finns även som digital version

Författare: Skåreus, E
Titel: Estetiska ämnen och genus
Årtal: Senaste upplagan
Förlag: Malmö, Gleerups
Kommentar: 200 sidor

Författare: Åhall, M
Titel: Lärarens guide till bild: teori, praktik, bedömning
Årtal: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur och Kultur
Kommentar: 160 sidor

**Författare:**Åsen, G
Titel: Bildundervisning och lärande genom bilder
Årtal: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Liber
Kommentar: 200 sidor

Artiklar kan tillkomma.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15