Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Ämnesdidaktik I, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 14 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Ämnesdidaktik I, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 14 hp
Education BA (A), Subject-specific Education I, Upper Secondary Education Teacher, 14 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE262G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 14
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2022-07-07
  • Senast ändrad: 2022-11-09
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-10

Syfte

Kursen syftar till att den studerande efter genomgången kurs ska visa kunskap om didaktik och ämnesdidaktik nödvändig för yrkesutövningen.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik, samt förmåga att tillämpa dessa kunskaper i undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen och verksamheten i övrigt avser, samt visa kännedom om vuxnas lärande,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna

Innehåll

Kursen behandlar den ämnesdidaktik som krävs för undervisning i respektive ämne i gymnasieskolan som studenten är antagen i.

Behörighet

Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 60 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2301: Didaktik och ämnesdidaktik, Hemtentamen, 8 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2302: IKT-didaktik, Muntlig och skriftlig presentation, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2303: Ämnesdidaktik; Fältstudieuppgift, Muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.

Betygskriterier för tregradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Hirsh, Åsa & Lundahl, Christian
  • Titel: Hållbar bedömning: Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Kommentar: 396 s.
  • Författare/red: Kroksmark, Tomas (red)
  • Titel: Tio forskare om ämnesdidaktik
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Kommentar: 292 s.
  • Författare/red: Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke
  • Titel: Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Fundo förlag, Umeå
  • Kommentar: 71 s. Ny upplaga (2016) aviserad från förlaget.
  • Författare/red: Lundmark, S. & Kontio, J. (red.)
  • Titel: Digitala didaktiska dilemman
  • Upplaga: 2022
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011 för gymnasieskolan 2011
  • Upplaga: 2011
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800

Referenslitteratur

  • Författare/red: Blomström, V & Wennerberg, J.
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 355 s.

Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.

Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23