Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Ämnesdidaktik II, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 6 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Ämnesdidaktik II, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 6 hp
Education BA (A), Subject-specific Education II, Upper Secondary Education Teacher, 6 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE263G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 6
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Undervisning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2022-07-07
  • Senast ändrad: 2023-03-08
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-15

Syfte

Kursen syftar till att den studerande efter genomgången kurs ska visa goda kunskaper om didaktik och ämnesdidaktik nödvändig för yrkesutövningen med särskilt beaktande av ett aktivt värdegrundsarbete.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa goda kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik, samt god förmåga att tillämpa dessa kunskaper i undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen och verksamheten i övrigt avser, samt visa kännedom om vuxnas lärande
- beskriva och jämföra strategier för att åstadkomma demokratiska förhållnings- och arbetssätt i skolan samt peka på utmaningar i detta arbete
- redogöra för hur olika former av exkluderande processer, trakasserier, mobbning etc kan identifieras, motverkas och förebyggas
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten samt visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet, samlevnad och normer

Innehåll

Kursen behandlar ämnesdidaktik utifrån ett aktivt värdegrundsarbete, som krävs för undervisning i respektive ämne i gymnasieskolan som studenten är antagen i.

Behörighet

Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 60 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2301: Didaktik och ämnesdidaktik, Skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2302: Värdegrundsarbete och ledarskap; Redovisning - normkritik, Redovisning, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.

De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Björklund, Lotta & Bromseth, Janne
Titel: Normkritisk pedagogik, perspektiv, utmaningar och möjligheter
Upplaga: 2019
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 354 s.

Författare/red: Hedlin, Maria
Titel: Lilla genushäftet 3.0
Upplaga: 2021
Webbadress: https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1606956/FULLTEXT01.pdf

Författare/red: Hirsh, Åsa
Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet : så skapas magi
Upplaga: 2020 - Första utgåvan
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: ISBN: 9789127827936

Författare/red: Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Lisa Öhman, Auliarvola Orlander.
Titel: Sexualitet och relationer – att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan.
Upplaga: 2021
Förlag: Studentlitteratur AB
Kommentar: 176 s.

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011 för gymnasieskolan 2011
Upplaga: 2011
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.


#### Referenslitteratur

Författare/red: Blomström, V & Wennerberg, J.
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 355 s.

Författare/red: Hirsh, Åsa, Lundahl, Christian
Titel: Hållbar bedömning: Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: 396 s.

Författare/red: Kroksmark, Tomas (red)
Titel: Tio forskare om ämnesdidaktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur AB
Kommentar: 292 s.

Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Valda kapitel.

Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.


Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.

Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23