Pedagogik GR (A), KPU, Verksamhetsförlagd utbildning I för Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), KPU, Verksamhetsförlagd utbildning I för Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 5 hp
Education BA (A), Teaching Practice Placement I, Upper Secondary Education Teacher, 5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PE264G
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:Grundnivå
  • Progression:(A)
  • Högskolepoäng:5
  • Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
  • Fastställd:2025-09-12
  • Giltig fr.o.m:2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över egna värderingar och erfarenheter samt andras systematiserade erfarenheter och en vetenskaplig grund. Studenten ska även utveckla sin förmåga att hantera didaktiska och ämnesdidaktiska frågor och stödja elevers lärande i gymnasieskolan.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:
• beskriva undervisningens och ledarskapets villkor i relation till skolans styrdokument
• redogöra för grundläggande didaktiska och ämnesdidaktiska begrepp och principer
• förklara kommunikativa processers betydelse i undervisning och skolsamverkan

Färdighet och förmåga:
• använda grundläggande kommunikativa färdigheter i tal, skrift och lyssnande i syfte att stödja elevers lärande och egen professionsutveckling
• planera, genomföra och utvärdera undervisning under handledning i enlighet med styrdokument och didaktiska överväganden
• samarbeta med elever, kollegor och vårdnadshavare på ett professionellt sätt
• välja och motivera didaktiska och ämnesdidaktiska beslut utifrån undervisningens syfte, innehåll och elevgrupp

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
• analysera ledarskapets betydelse i undervisningen och reflektera över sin egen ledarroll
• reflektera över erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
• visa engagemang i det pedagogiska arbetet med fokus på elevers behov och skolans demokratiska uppdrag

Innehåll

I kursen behandlas och prövas förmågor kopplade till verksamhetsnära praktik.

Behörighet

Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 60 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursens huvudområde är pedagogik men kursen genomförs i ämnena: biologi, fysik, kemi, historia, engelska, svenska språket, litteraturvetenskap, samhällskunskap och matematik.

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i.
Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.

Examination

2301: Vfu-handledarens underlag för bedömning - VFU - Verksamhetsförlagd utbildning, 3,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2302: Skriftlig dokumentation av genomförd ämnesdidaktisk aktivitet - Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Obligatoriska moment ej poängsatta.

Introduktion. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)

Muntlig vfu-uppföljning. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)

Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av handledare som är utsedd av Mittuniversitetet. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.



Studentens skriftliga examinationer kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.



Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.


Begränsning av examination

Övriga föreskrifter av betydelse.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares
förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det
framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: 2014
Förlag: Gleerups
Kommentar: ISBN: 9789140688255

Författare/red: Hirsh, Åsa
Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet : så skapas magi
Upplaga: 2020
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Kommentar: ISBN: 9789127827936

Författare/red: Molander, Bengt-Olov, Karim, Hamza & Jakobsson, Britt
Titel: VFU-handboken, bryggan mellan undervisningens teori och praktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gleerup
Kommentar: ISBN: 9789151107561

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf

Referenslitteratur

Författare/red: Blomström, V & Wennerberg, J.
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 355 s.

Litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser i programmet kan användas. Valbar ämnesdidaktisk litteratur tillkommer med inriktning på det ämne som studenten är antagen till.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15