Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Verksamhetsförlagd utbildning I för Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Verksamhetsförlagd utbildning I för Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 5 hp
Education BA (A), Teaching Practice Placement I, Upper Secondary Education Teacher, 5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE264G
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2022-07-07
  • Senast ändrad: 2022-11-09
  • Giltig fr.o.m: 2023-01-10

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska kunna reflektera över sina egna erfarenheter och värderingar samt andras systematiserade erfarenheter. Studenten skall även visa grundläggande förmåga att reflektera kring allmändidaktiska och ämnesdidaktiska frågor i verksamheten till stöd för elevers lärande.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa vilja, engagemang och förmåga i arbetet med elever, personal och vårdnadshavare
- visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten samt för den egna utvecklingen
- visa förmåga att med stöd planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogisk verksamhet
- visa insikt i ledarskapets betydelse och förmåga att reflektera över sin egen ledarstil
- visa förmåga att göra medvetna didaktiska och ämnesdidaktiska val
- visa förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund

Innehåll

I kursen behandlas och prövas förmågor kopplade till verksamhetsnära praktik.

Behörighet

Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 60 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursens huvudområde är pedagogik men kursen genomförs i ämnena: biologi, fysik, kemi, historia, engelska, svenska språket, litteraturvetenskap, samhällskunskap och matematik.

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i.
Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.

Examination

2301: Vfu-handledarens underlag för bedömning, VFU - Verksamhetsförlagd utbildning, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2302: Skriftlig dokumentation av genomförd ämnesdidaktisk aktivitet, Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Muntlig examination vfu-uppföljning (0hp). Betygsskala U/G.

Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av handledare som är utsedd av
Mittuniversitetet. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.

Studentens skriftliga examinationer kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänd).

Begränsning av examination

Övriga föreskrifter av betydelse.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares
förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det
framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait
  • Titel: På väg mot läraryrket - En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen
  • Upplaga: 2021
  • Förlag: Liber
  • Kommentar: ISBN: 9789147141470
  • Författare/red: Bie, Kristin
  • Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
  • Upplaga: 2014
  • Förlag: Gleerups
  • Kommentar: ISBN: 9789140688255
  • Författare/red: Hirsh, Åsa
  • Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet : så skapas magi
  • Upplaga: 2020
  • Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
  • Kommentar: ISBN: 9789127827936
  • Författare/red: Skolverket
  • Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Skolverket
  • Webbadress: http://www.skolverket.se
  • Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
  • Författare/red: Utbildningsdepartementet
  • Titel: Skollag
  • Upplaga: 2010
  • Förlag: Utbildningsdepartementet
  • Kommentar: SFS nr: 2010:800

Referenslitteratur

  • Författare/red: Blomström, V & Wennerberg, J.
  • Titel: Akademiskt läsande och skrivande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 355 s.

Litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser i programmet kan användas.
Valbar ämnesdidaktisk litteratur tillkommer med inriktning på det ämne som studenten är antagen till.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23