Pedagogik GR (A), KPU, Utbildningsvetenskaplig kärna I, Skolans styrning och lärarrollen, Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), KPU, Utbildningsvetenskaplig kärna I, Skolans styrning och lärarrollen, Grundlärare Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Education BA (A), Educational Science I for Primary School Teacher, Governance in Education and the Teaching Role, Pre-school Class - Year 3, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE270G
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(A)
- Högskolepoäng:7,5
- Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Undervisningsområdet 100%
- Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
- Fastställd:2025-09-12
- Giltig fr.o.m:2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att ge den studerande en grund för att förstå och analysera skolväsendets villkor och skolans styrdokument. Vidare syftar kursen till att ge kunskaper om skolans värdegrund, inklusive de mänskliga rättigheterna, samt att utveckla förmåga att diskutera och analysera dess betydelse i skolans verksamhet. Kursen behandlar även olika perspektiv på ledarskap och bedömning, med fokus på att stärka den studerandes beredskap för att verka i den svenska skolan.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
• Redogöra för skolväsendets villkor med utgångspunkt i skolans styrdokument.
• Tolka och förklara skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna, samt diskutera värdegrundens betydelse i skolans verksamhet.
• Beskriva och jämföra olika perspektiv på ledarskap och bedömning i relation till lärarens professionella ansvar och uppdrag.
Innehåll
Kursen behandlar skolväsendets organisation, styrning och villkor, med särskilt fokus på relevanta styrdokument och deras tillämpning i grundskolans f-3. Skolans värdegrund belyses med utgångspunkt i demokratiska principer och mänskliga rättigheter, samt dess betydelse för skolans fostrans- och kunskapsuppdrag.
Vidare introduceras även grundläggande didaktiska begrepp och perspektiv med fokus på undervisningens syfte, innehåll och genomförande i relation till styrdokument. Frågor om bedömning behandlas ur ett professionellt perspektiv. Lärarens ledarskap diskuteras i relation till klassrumspraktik, skolans samhällsuppdrag och elevers delaktighet.
Behörighet
Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 75 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2001: Skolväsendets villkor och styrdokument, Salstentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2002: Värdegrund, Seminarium muntligt och skriftlig, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2003: Gruppuppgift – ledarskap och bedömning, muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Hirsh, Åsa
Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet : så skapas magi
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.)
Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: ca 200 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
Författare/red: Sølvik, R.M. & Ertesvåg, S.K.
Titel: Ledarskap i klassrummet: undervisningskvalitet från teori till praktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Skollag
Upplaga: 2010
Förlag: Utbildningsdepartementet
Kommentar: SFS nr: 2010:800
Referenslitteratur
Författare/red: Blomström, V. & Wennerberg, J.
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.