Pedagogik GR (A), KPU, Utbildningsvetenskaplig kärna II, Specialpedagogik och inkludering, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), KPU, Utbildningsvetenskaplig kärna II, Specialpedagogik och inkludering, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 5 hp
Education BA (A), Educational Science II for Primary School Teachers, Special Needs Education and Inclusion, Pre-school Class and Year 1-3 , 5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE271G
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(A)
- Högskolepoäng:5
- Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Undervisningsområdet 100%
- Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
- Fastställd:2025-09-05
- Giltig fr.o.m:2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att den studerande utvecklar kunskaper om elevers olika behov och förutsättningar för lärande i grundskolans f-3, samt förståelse för hur undervisning kan planeras och genomföras på ett inkluderande sätt. Kursen betonar lärarens ansvar för att identifiera specialpedagogiska behov, anpassa undervisningen utifrån elevers olika förutsättningar och samverka med andra professionella för att skapa en tillgänglig och stödjande lärmiljö. Kursen syftar även till att stödja utvecklingen av ett reflekterat och relationellt ledarskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Beskriva och förklara elevers kognitiva utveckling, lärande, behov och förutsättningar i relation till undervisning i grundskolans f-3
Färdighet och förmåga
• Identifiera och analysera specialpedagogiska behov samt planera och motivera anpassningar i undervisningen utifrån elevers olika förutsättningar och funktionsvariationer
• Diskutera och utvärdera strategier för att skapa en inkluderande undervisningsmiljö i samverkan med andra professionella
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Reflektera över och utveckla sitt ledarskap i undervisningssituationer med hänsyn till elevers behov, delaktighet och trygghet
Innehåll
Kursen behandlar teorier om kognitiv utveckling och lärande i relation till ungdomar i grundskolans f-3. Centrala specialpedagogiska perspektiv diskuteras, såsom kompensatoriska, kritiska och relationella perspektiv på stöd och inkludering. Kursen belyser hur funktionsvariationer kan påverka lärande och hur lärare kan arbeta differentierat, förebyggande och inkluderande.
Vidare behandlas skolans uppdrag att skapa tillgängliga lärmiljöer i samverkan med elevhälsa och andra yrkesgrupper. Undervisnings- och ledarskapsstrategier relaterade till elevers delaktighet, trygghet och utveckling ingår också.
Behörighet
Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 75 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen sker dels på Campus genom föreläsningar, workshops, seminarier och grupparbeten, dels via lärplattformen genom seminarier, övningar och föreläsningar. I kursen ingår också fältstudier där olika forskningsmetoder ingår och genomförs under distansveckor.
Examination
2001: Elevers utveckling och lärande; Paper - En skola för alla, inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2002: Elevers utveckling och lärande; Redovisning- Arbetslagsarbete, Muntlig redovisning, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-insikts och förståelsemål prövas genom enskilda skriftliga inlämningsuppgifter. Färdighetsmålen prövas genom obligatoriska workshops av praktisk karaktär.
Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Övergångsregel
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och institutionsstyrelsen. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Jensen, L
Titel: Inkluderingskompetens vid adhd & autism
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Be My Rails Publishing
Författare/red: Juul, J & Jensen, H
Titel: Relationskompetens i pedagogernas värld
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Runa
Författare/red: Nilholm, C
Titel: En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Webbadress: www.skolverket.se
Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma.