Pedagogik GR (A), KPU, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Ledarskap och Sociala Relationer, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), KPU, Utbildningsvetenskaplig kärna III, Ledarskap och Sociala Relationer, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 7,5 hp
Education BA (A), Educational Science III for Primary School Teachers, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PE272G
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:Grundnivå
  • Progression:(A)
  • Högskolepoäng:7,5
  • Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Undervisningsområdet 100%
  • Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
  • Fastställd:2025-09-12
  • Giltig fr.o.m:2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla en djupare förståelse för teorier om kunskap och lärande i relation till barns lärande. Kursen fokuserar på att analysera sociala relationer och konflikthantering i skolans verksamhet och att tillämpa olika ledarskapsmodeller för att främja ett inkluderande och respektfullt lärandeklimat. Ett centralt mål är att studenten ska utveckla förmåga att förebygga och hantera diskriminering, trakasserier och kränkande behandling samt reflektera över vad ett professionellt lärar- och ledarskap innebär i relation till elevers olikheter och grupprocesser i skolan.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:
• redogöra för, diskutera och jämföra olika teorier om kunskap och lärande ur ett tvärvetenskapligt perspektiv, där kognitionsvetenskap ingår

Färdighet och förmåga:
• tillämpa och hantera konflikter med hjälp av olika konflikthanteringsmodeller
• identifiera och analysera sätt att förebygga och motverka diskriminering, trakasserier och kränkande behandling i skolans verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
• reflektera över och analysera vad ett professionellt lärar- och ledarskap innebär i relation till elevers olikheter och grupprocesser i grundskolans f-3

Innehåll

Kursen behandlar teorier om kunskap och lärande ur ett tvärvetenskapligt perspektiv, med fokus på barns utveckling och lärande. Vidare behandlas olika teorier och modeller för konflikthantering och ledarskap, och kursen belyser hur dessa kan tillämpas i skolans sociala sammanhang. En del av kursen fokuserar på att analysera och förebygga diskriminering och kränkande behandling, och hur detta arbete kan integreras i det pedagogiska ledarskapet. I kursen ingår även reflektioner kring professionellt lärar- och ledarskap, där särskild vikt läggs vid att förstå och hantera elevers olikheter samt de grupprocesser som påverkar lärandemiljön.

Behörighet

Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 75hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Huvudområde för kursen är pedagogik.

Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.

Examination

2001: Kunskap och lärande. Muntlig presentation och skriftlig inlämning, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2002: Konflikthantering. Seminarium muntligt och skriftlig, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2003: Sociala relationer och ledarskap. Seminarium muntligt och skriftlig, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.


De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.


Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Övergångsregel

.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Appelgren, Alva
Titel: Nya perspektiv på lärande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Hakvoort, Ilse, & Friberg, Birgitta (red.)
Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Malmö, Gleerup
Kommentar: 296 s.

Författare/red: Hirsh, Åsa
Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet : så skapas magi
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur

Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.)
Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: ca 200 s.

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, LGR22
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se

Författare/red: Thornberg, Robert
Titel: Det sociala livet i skolan: socialpsykologi för lärare
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm, Liber
Kommentar: 404 s.

Referenslitteratur

Författare/red: Blomström, V. & Wennerberg, J.
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur

Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.

Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15