Psykologi AV, Forskningsmetod 3 för Psykologprogrammet, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi AV, Forskningsmetod 3 för Psykologprogrammet, 7,5 hp
Psychology MA, Research Method 3, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS068A
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2023-09-13
  • Giltig fr.o.m: 2024-08-15

Syfte

Kursen ska ge en fördjupad kunskap om val och användning av både kvantitativa och kvalitativa metoder som är särskilt tillämpbara för klinisk psykologisk forskning. De båda metodfältens integration och vardera angreppssätts styrkor och svagheter belyses. Särskilt betonas hur kvalitativ metod kan integreras i det kvantitativa huvudfältet i synnerhet inom klinisk psykologisk forskning. Av stor vikt är studentens förmåga att självständigt resonera kring och välja metoder och angreppssätt.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse
• Redogöra för och visa förståelse för ett integrerat angreppssätt utifrån kvantitativa och kvalitativa metoder.
• Redogöra för etiska regler och principer särskilt relevanta för klinisk forskning.

Färdigheter och förmåga
• Föreslå och planera designer för forskning på det kliniska området.
• Självständigt välja och värdera kvalitativa och kvantitativa analysmetoder vid genomförandet av kliniska studier.
• Tillämpa relevanta forskningsetiska regler och principer på klinisk forskning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Värdera en studies slutsatser på basis av dess vetenskapliga bidrag, förankring i aktuell kunskap och samtliga metodaspekter.
• Värdera etiska aspekter av mixade forskningsdesigner inom det kliniska området.
• Kunna värdera vikten av kunskaper från klinisk psykologisk forskning för psykologers praktiska verksamhet.

Innehåll

Kursen innehåller moment som avser ge kunskap och större självständighet gällande val av metoder och angreppssätt i förhållande till problemställning och
forskningsmöjligheter med fokus på klinisk psykologisk forskning. Innehållet syftar till att möjliggöra integration av kunskaper från vetenskapsteori, metod och statistik för ställningstaganden till forskning och utformning av egen forskning som psykolog, samt tillämpning i den kliniska verksamheten.

Behörighet

Psykologi GR (A-C) 165 hp samt Sociologi GR (A) 7,5 hp och Folkhälsovetenskap GR (A) 7,5 hp inom ramen för Psykologprogrammet eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning ges i form av föreläsningar, laborationer och workshops. Under kursens gång genomförs ett individuellt arbete som redovisas skriftligt och muntligt.

Examination

1101: Forskningsmetod, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
I examinationen ingår a) ett skriftligt arbete som b) redovisas muntligt, samt c) analys och värdering av en studiekamrats arbete. Under delmomenten tillämpas obligatoriska moment som måste vara uppfyllda för att få ut kursbetyget.

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, laborationer, workshops) kan komma att ingå i examination.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskoder PS087A, PS078A och PS046A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Creswell, W. J., & Plano Clark, L. V.
  • Titel: Designing and Conducting Mixed Methods Research.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: SAGE publications Inc.
  • Författare/red: Kazdin, Alan E. (Ed.)
  • Titel: Methodological issues and strategies in clinical research
  • Upplaga: Senaste upplagan (finns som E-bok)
  • Förlag: APA
  • Kommentar: Valda delar

Referenslitteratur

  • Titel: APA Style and grammar guidelines
  • Webbadress: apastyle.apa.org
  • Titel: CODEX regler och riktlinjer för forskning
  • Webbadress: www.codex.uu.se

Forskningsartiklar enligt lärarens anvisning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23