Psykologi AV, Evidensbaserad psykologisk behandling och psykoterapi för psykologprogrammet 2, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi AV, Evidensbaserad psykologisk behandling och psykoterapi för psykologprogrammet 2, 7,5 hp
Psychology MA, Evidence-based Psychological Treatment and Psychotherapy 2, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS096A
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Medicin 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-04-16
  • Senast ändrad: 2023-09-12
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-05

Syfte

Kursen syftar till att studenten under handledning ska kunna bedriva principstyrd psykologisk behandling/psykoterapi genom användande av grundläggande behandlingsverktyg för kognitiv beteendeterapi. Kursen utgör en fortsättning på Evidensbaserad psykologisk behandling och psykoterapi för psykologprogrammet 1.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, i den aktuella behandlingskontexten, kunna:

Kunskap och förståelse
• redogöra för centrala principstyrda interventioner inom kognitiv beteendeterapi, deras teoretiska och empiriska grund, tillämpningsområden och evidensläge

Färdigheter och förmåga
• under handledning, utifrån genomförd beteendeanalys, och med adekvata relationella färdigheter kunna föreslå, motivera och tillämpa principstyrda interventioner inom kognitiv beteendeterapi
• att löpande inhämta och i behandlingsarbetet aktivt använda information från skattningar och bedömningar avseende symtom, funktion och relation
• agera i enlighet med för psykologer relevant lagstiftning inom hälso- och sjukvård
• genomföra ett projekt med fokus på egen beteendeförändring eller utveckling av beteende, samt reflektera kring förändringsprocessen utifrån ett klientperspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• bedöma centrala principstyrda interventioners relevans vid de vanligaste kliniska tillstånden
• reflektera kring och ta hänsyn till relevanta etiska och juridiska aspekter av att bedriva psykologisk behandling/psykoterapi
• uppmärksamma, reflektera kring och göra valida värderingar av styrkor och svagheter i eget beteende i klient- och handledningssituationen, samt arbeta för att kontinuerligt förbättra den egna kliniska kompetensen
• uppvisa medvetenhet om hur egna föreställningar, förutfattade meningar och emotionella bindningar kan påverka den egna bedömningen och insatsen

Innehåll

I kursen behandlas den teoretiska och empiriska grunden till centrala behandlingsverktyg, dess koppling till beteendeanalys, strategier för
genomförande, samt evidensläge vid de vanligaste kliniskt maladaptiva processerna. I kursen ingår även klientarbetet samt allmänt mottagningsarbete. Klientarbetet innefattar också handledning och behandlingsrapportering. Sessionsfrekvens är i regel en gång per vecka, med regelbunden handledning i grupp. Till handledningstillfället ska sessionsrapport lämnas. Övrig dokumentation (video, ljudband) från sessioner ska vara tillgängligt för handledaren. I mottagningsarbetet ingår att bedöma nya patienter och att delta i mottagningens skötsel och drift.

Behörighet

180 hp på grundnivå inom Psykologprogrammet eller motsvarande.
Därutöver ska Psykologi AV Psykologpraktik 19,5 hp och Psykologi Av Ramkurs Etik och ett professionellt förhållningssätt 3 hp inom Psykologprogrammet eller motsvarande vara avklarade.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av eget klientarbete, mottagningsarbete, seminarier och handledning i grupp.

Examination

2101: Mottagningsarbete, Praktisk tillämpning, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Momentet innefattar arbete med egen klient, handledning, bedömning av nya klienter, samt deltagande i vid mottagningen förekommande möten.

2102: Seminarieserie, Seminarium, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Momentet omfattas av flera seminarietillfällen. För godkänt betyg krävs aktivt seminariedeltagande vid samtliga seminarietillfällen. Enstaka tillfälle av giltig frånvaro (på grund av laga förfall) kan ersättas med skriftlig eller muntlig presentation. Vid mer frånvaro eller ej genomförd komplettering ges möjlighet till förnyad examination vid nästa kurstillfälle.

2103: Praktisk examination, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Vid examinationen bedöms genomförande av principstyrda interventioner, samt muntlig redogörelse för interventionernas teoretiska grund.

2104: Självreflektion, Projektarbete, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Kommentar Examination Självreflektion - Projektarbete:
Inom momentet genomförs ett projekt med fokus på egen beteendeförändring eller utveckling av beteende. Momentet innefattar också två seminarietillfällen med muntlig presentation och reflektion. För godkänt betyg krävs att ett förändringsprojekt genomförts, samt aktivt deltagande vid båda seminarietillfällena. Giltig frånvaro (på grund av laga förfall) från seminarietillfälle kan ersättas med skriftlig eller muntlig presentation.

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).

Kursen examineras via aktivt deltagande i seminarier och handledning, samt genom en praktisk examination.
Studentens förhållningssätt, bemötande och färdigheter bedöms kontinuerligt av handledare utifrån inspelade sessioner, behandlingsdokumentation och journalföring.

Om studentens agerande eller prestation är av sådan art att det kan bedömas orsaka klienten men, kan studenten omedelbart skiljas från kursen och klientarbetet. Inför förnyat klientarbete kan examinator i samråd med mottagningsansvarig och handledare föreskriva prövning av studentens lämplighet.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Vid underkännande av mottagningsarbetet ges endast en ytterligare möjlighet till nytt mottagningsarbete.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS074A.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Beck, J. S.
  • Titel: Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Guilford publications.
  • Författare/red: Hofmann, S. G., Hayes, S. C. & Lorscheid, D. N.
  • Titel: Learning process-based therapy: a skills training manual for targeting the core processes of psychological change in clinical practice
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Context Press
  • Författare/red: Linton, S., & Flink, I.
  • Titel: 12 verktyg i KBT: från teori till färdighet.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur.
  • Kommentar: Del II – III.

Referenslitteratur

  • Kommentar: Samtlig litteratur från Evidensbaserad psykologisk behandling och psykoterapi för psykologprogrammet 1 samt Klinisk psykologi för psykologprogrammet utgör referenslitteratur.
  • Författare/red: Hofmann, S.G & Hayes S.C (Eds.).
  • Titel: Process-based CBT: The science and core clinical competencies of cognitive behavioral therapy
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: New Harbinger Publications
  • Författare/red: O'Donohue, W. & Fisher, J. E. (Eds.).
  • Titel: Cognitive Behavior Therapy. Applying empirically supported techniques in your practice.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: John Wiley & Sons.

Utöver angiven litteratur tillkommer forskningsartiklar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23