Psykologi AV, Forskningsmetod III, avancerad forskningsmetod och statistik, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi AV, Forskningsmetod III, avancerad forskningsmetod och statistik, 7,5 hp
Psychology MA, Research Methods III, Advanced Research Methods and Statistics, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS102A
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Kursen ligger på avancerad nivå och har kurs(er) på avancerad nivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Medicin 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-10-03
  • Senast ändrad: 2023-10-30
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-01

Syfte

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper inom multivariata statistiska metoder som är vanligt förekommande inom psykologisk forskning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse
• Ha fördjupade kunskaper inom multivariata metoder, så som medierings-och moderationsmodeller, modellering av latenta variabler och andra multivariata metoder.
• Ha fördjupade kunskaper om avancerad forskningsdesign.

Färdigheter och förmåga
• Uppvisa förmågan att kunna applicera multivariata statistiska metoder i utformandet av en forskningsstudie inom ett för programmet relevant forskningsområde.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Uppvisa förmåga att tolka och värdera resultat från studier utifrån givna frågeställningar och designer.
• Uppvisa förmåga att förhålla sig till och värdera etiska aspekter inom det aktuella forskningsfältet.

Innehåll

Kursen ger en översikt av multivariata statistiska metoder som är vanligt förekommande inom psykologisk forskning. Fokus ligger på fördjupning av strukturella ekvationsmodeller, konfirmatorisk faktoranalys, medierings- och moderationsanalys av kontinuerliga variabler. Vidare kommer studenten ytterligare att fördjupa sina kunskaper inom en specifik statistisk metod för att skapa en forskningsdesign inom ett relevant forskningsområde.

Behörighet

Examen om minst 180 hp i huvudområdet psykologi samt att kurserna Forskningsmetod I, statistik och forskningsdesign 7,5 hp och Forskningsmetod II, forskningsmetoder inom emotionspsykologi 7,5 hp inom ramen för Mastersprogrammet i Psykologi med inriktning mot Emotion ska vara avklarade. Engelska B/Engelska 6 från svenskt gymnasium eller motsvarande (t.ex. TOEFL, IELTS etc.)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges på distans, genom online föreläsningar, seminarier och interaktioner, samt genom individuella och/eller gruppuppgifter som ska lämnas in online.

All undervisning är examinationsgrundande och vid schemalagda examinationer är det obligatorisk närvaro. Det krävs att studenterna aktivt använder universitetets lärplattform. Plattformen är det primära kommunikationsmedlet för studenter och lärare, och studenterna kommer att hitta viktig information som behövs för att genomföra kursen i kursrummet.

Examination

1101: Inlämningsuppgifter, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

1201: Seminarium, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

1301: Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation, 4 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Kursen examineras på tre sätt:
1. Genomförande av inlämningsrapporter (t.ex. besvara frågor, genomförande av statistiska analyser),
2. Aktivt deltagande i online-seminarier och diskussioner (t.ex. ställa frågor, bidra till diskussioner, muntliga redovisningar av individuella och gruppuppgifter),
3. Skriftlig slutuppgift och muntlig presentation (t.ex. diskussion av egna och andra studenters slutuppgifter).

Examination sker på engelska.

Slutbetyg på kursen erhålls när samtliga examinationsmoment på kursen är godkända. Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.

Kursen ges på engelska

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS069A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Kurslitteratur kommer att tillhandahållas enligt lärarens anvisning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23