Psykologi GR (B), Fortsättningskurs, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Psykologi GR (B), Fortsättningskurs, 30 hp
Psychology BA (B), Intermediate Course, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS159G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 50%, Medicinska området 50%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2024-02-29
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen har som syfte att ge kunskap inom utvecklingspsykologi, klinisk psykologi, forskningsmetod samt arbetspsykologi.

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

UTVECKLINGSPSYKOLOGI

Kunskap och förståelse
• Identifiera, redogöra samt jämföra olika teorier och aspekter rörande fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling.
• Redogöra för betydelsen av arv och miljö gällande fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling.
• Fördjupa och relatera utvecklingsaspekter till såväl intraindividuella och interindividuella skillnader, som normal (dvs genomsnittlig) utveckling.

Färdigheter och förmåga
• Applicera utvecklingspsykologisk teori och empiri på situationer i vardags- och arbetsliv
• Utifrån en kvantitativ ansats planera, genomföra samt rapportera en mindre empirisk studie inom utvecklingspsykologi.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Resonera kring etiska frågeställningar som väcks inom det utvecklingspsykologiska forskningsfältet.
• Granska och värdera andras vetenskapliga studier, likväl som att identifiera eget behov av ytterligare kunskap samt utveckla denna
• Värdera samhälleliga och individuella konsekvenser av olika synsätt på fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling, exempelvis kopplat till intersektionalitet, minoriteter och lika villkor.

KLINISK PSYKOLOGI

Kunskap och förståelse
• Visa kunskap om grundläggande begrepp, modeller och verktyg relaterade till klinisk psykologi.
• Identifiera och beskriva vanliga psykiatriska tillstånd enligt gängse klassifikationssystem.
• Beskriva grundläggande idéer och principer för evidensbaserad psykologisk behandling vid olika psykiatriska tillstånd.
• Identifiera och beskriva hjälpsamma förhållningssätt i att möta och bemöta psykiskt lidande.


Färdighet och förmåga
• Teoretiskt kunna tillämpa kunskap om begrepp, modeller, verktyg, utmaningar och förhållningssätt vid psykiatriska tillstånd

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Visa medvetenhet om möjligheter och begränsningar i tillämpning av klinisk psykologisk kunskap utifrån parametrar som kompetens, befogenheter, yrkesansvar och etiska aspekter.

FORSKNINGSMETOD

Kunskap och förståelse
• Identifiera en problemställning, formulera en frågeställning, och välja forskningsdesign.
• Redogöra för grundläggande strategier tillgängliga i kvalitativa angreppssätt.
• Redogöra för grundläggande strategier tillgängliga i kvantitativa angreppssätt.
• Redogöra för centrala inferentiella statistiska metoder som vanligen används inom psykologin.
• Känna till nationella och internationella forskningsetiska konventioner.

Färdigheter och förmåga
• Tillämpa grundläggande kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Utifrån forskningsmetodologisk kunskap resonera runt och värdera tillförlitligheten i vetenskaplig psykologisk forskning.
• Kunna reflektera över och diskutera forskningsetiska aspekter relaterade till kvalitativ och kvantitativ forskning.

ARBETSPSYKOLOGI: Den hälsosamma arbetsplatsen

Kunskap och förståelse
• Redogöra för relevant forskning inom området.
• Redogöra för samt kritiskt diskutera hur ledarskapet, arbetsgruppen samt den anställdas egna förhållningssätt kan påverka individens hälsa, välbefinnande och motivation.
• Redogöra för friskfaktorer i arbetslivet samt vanligt förekommande orsaker till upplevd stress samt stressrelaterad ohälsa.

Färdigheter och förmåga
• På en grundläggande nivå tillämpa kvalitativ analysmetod
• Utifrån en kvalitativ ansats planera, genomföra, skriftligen rapportera samt muntligen ventilera en mindre empirisk studie inom aktuellt område.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Reflektera över samt förhålla sig till forskningsetiska aspekter inom det aktuella området.
• Värdera och förhålla sig till användbarheten i olika förklaringsmodeller och teorier inom aktuellt område.
• Resonera och förhålla sig till samhälleliga och individuella förutsättningar till ett hälsosamt och hållbart arbetsliv (exempelvis relaterat till lika villkor, intersektionalitet, minoritetsgrupper).
• Visa insikt om hur forskningsbaserad kunskap bidrar till och används i samhället, exempelvis vid utformande policys, lagar och föreskrifter inom arbetsmiljöområdet.
• Granska och värdera andras vetenskapliga studier, likväl som att identifiera eget behov av ytterligare kunskap samt utveckla denna.

Innehåll

Kursen omfattar fyra delkurser om 7,5 hp:
1. Utvecklingspsykologi
2. Klinisk psykologi
3. Forskningsmetod
4. Arbetspsykologi: Den hälsosamma arbetsplatsen


De olika delkurserna innehåller bland annat:
1. Kunskap om a) teorier och forskning kring arv och miljöfaktorers betydelse för tillvaratagande och utveckling av individens intellektuella, emotionella och sociala resurser b) den psykologiska utvecklingen som en dynamisk process där olika faktorer, såväl inom individen som mellan individen och omvärlden, samspelar över tid, och c) den psykologiska utvecklingen under livsspannet.

2. En introduktion till begrepp, modeller och verktyg relaterade till klinisk psykologi, dels grundläggande kunskap om psykiatriska tillstånd och behandlingsmetoder. Vidare introduceras hjälpsamma förhållningssätt i att möta och bemöta psykiskt lidande. Slutligen belyser kursen möjligheter och begränsningar i tillämpning av klinisk psykologi utifrån olika parametrar.

3. Kursen behandlar datainsamlings- och analysmetoder för kvantitativ och kvalitativ forskning, kopplingen mellan frågeställning, val av design,
datainsamlingsmetod och analysmetod samt praktiska exempel på granskning av forskningsarbete.

4. Teorier om stress och stressrelaterad ohälsa, likväl som den anställdas och ledarens betydelse för att nå en hälsosammare arbetsplats. Vidare studeras olika metoder för kartläggning av arbetsmiljön och då främst med fokus på psykosociala faktorer. Inom ramen för delkursen planeras, genomförs samt rapporteras en mindre empirisk studie.

Behörighet

Minst 30hp från kurs/kurser inrättade med psykologi som huvudområde/-ämne.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, webbseminarier, projektarbete samt laborativa övningar. Inom ramen för kursen sker även undervisning i form av handledning.

Examination

1101: Utvecklingspsykologi - Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinationen omfattar att genomföra en empirisk studie inom utvecklingspsykologi. Arbetet presenteras i enlighet med APA-standard. Flera delmoment ingår för att bli godkänd på examinationen, såsom att författa en rapport samt ge skriftlig feedback till andra rapporter, samt självständigt reflektera över sin kompetens och utveckla densamma. Vid datainsamling kan kontakt ske med forskningspersoner (deltagare).

1201: Utvecklingspsykologi - Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2104: Klinisk psykologi - Muntlig och skriftlig presentation, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
För godkänt på examinationen krävs att samtliga delmoment är avslutade och godkända.

2213: Klinisk psykologi - Salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

3102: Forskningmetodik, kvalitativ metod - Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Inom ramen för examinationen ingår flera delmoment.

3201: Forskningsmetodik, kvalitativ metod - Tentamen, 1,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

3301: Forskningsmetodik, kvantitativ metod - Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

4101: Arbetspsykologi - Muntlig och skriftlig presentation, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
I examinationen ingår kontakt med en reell organisation. Arbetet presenteras i enlighet med APA-standard. Det ingår flera delmoment för att bli godkänd på examinationen, såsom att planera, genomföra samt rapportera en empirisk studie, likväl som att delta i opponering och försvar, samt självständigt reflektera över sin kompetens och utveckla densamma.

4201: Arbetspsykologi - Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

All undervisning är examinationsgrundande. Vilket innebär att det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).

För utdelning av poänggivande slutbetyg ska samtliga obligatoriska och examinerande moment vara godkända.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

En del av bedömningsgrunden för inlämnade uppgifter är att de utförs inom givna tidsramar. Reducerad betygsskala (G/U) används vid försenad inlämning. Student som önskar tillgång till fullständig betygsskala efter deadline för ordinarie tillfälle, hänvisas till omexamination/uppsamlingstillfälle.

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Delkurserna kan komma att byta ordning. Delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS078G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Titel: Codex - Regler och riktlinjer för forskning
Webbadress: www.codex.uu.se
Kommentar: Obligatorisk litteratur i delkurserna Utvecklingspsykologi och Forskningsmetod.

Författare/red: Vetenskapsrådet
Titel: God Forskningssed
Förlag: Stockholm
Webbadress: https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2017-08-29-god-forskningssed.html
Kommentar: Obligatorisk litteratur i delkurserna Utvecklingspsykologi, Forskningsmetod och Arbetspsykologi.


**Moment: 1**

Författare/red: Berk, L.
Titel: Development Through the Lifespan
Upplaga: Senaste upplagan.
Förlag: Pearson Higher Education


**Moment: 2**

Författare/red: Barlow, D., Durand, V. & Hofmann, S.
Titel: Psychopathology: An integrative approach to mental disorders
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: CENGAGE Learning Custom Publishing

Författare/red: Mellestrand, A.
Titel: Psykiatri för icke-psykiatriker
Förlag: Gothia Kompetens AB


**Moment: 3**

Författare/red: Dancey, C. P. & Reidy, J.
Titel: Statistics without maths for psychology.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pearson

Författare/red: Howitt, D.
Titel: Introduction to Qualitative Methods in Psychology
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pearson Education


**Moment: 4**

Författare/red: Aronsson, G., Hellgren, J., Isaksson, K., Johansson, G., Sverke, M. & Ingemar, I.
Titel: Arbets- och organisationspsykologi: Individ och organisation i samspel.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur.

Författare/red: Lytsy, P., & Friberg, E.
Titel: Psykosocial arbetsmiljö – hälsa och välbefinnande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Myndigheten för arbetsmiljökunskap
Kommentar: Rapport

Författare/red: Parding, K., Sjögren, F., Petersson, C., & Pekkari, N.
Titel: Organisering av arbete och dess betydelse för hälsa och välbefinnande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Myndigheten för arbetsmiljökunskap
Kommentar: Rapport

Författare/red: Wallo, A., & Lundqvist, D.
Titel: Ledarskap för hälsa och välbefinnande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Myndigheten för arbetsmiljökunskap
Kommentar: Rapport


#### Referenslitteratur

Titel: Apa style and grammar guidelines
Webbadress: apastyle.apa.org

Författare/red: Allwood, C.M. & Erikson, M.G.
Titel: Grundläggande vetenskapsteori: för psykologi och andra beteendevetenskaper
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Referenslitteratur Forskningsmetod

Författare/red: American Psychiatric Association.
Titel: American Psychiatric Association, Mini-D 5-TR. Diagnostiska kriterier enligt DSM-5 -TR.
Upplaga: Mini-D 5-TR.
Förlag: Pilgrim press.
Kommentar: Referenslitteratur Klinisk psykologi

Författare/red: Creswell, W.J., & Creswell, J.D
Titel: Research Design, Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage
Kommentar: Referenslitteratur Forskningsmetod

Författare/red: Navarro, D., Foxcroft, D., & Faulkenberry, T.J.
Titel: Learning statistics with JASP_ a tutorial for psychology students and other beginners.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: JASP (open access)
Kommentar: Referenslitteratur Forskningsmetod

Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23