Psykologi GR (B), Fortsättningskurs, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Psykologi GR (B), Fortsättningskurs, 30 hp
Psychology BA (B), Intermediate Course, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS159G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Medicin 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-05-10
  • Senast ändrad: 2022-07-15
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-13

Syfte

Kursen har som syfte att ge kunskap inom arbetspsykologi, utvecklingspsykologi, forskningsmetod samt klinisk psykologi.

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

ARBETSPSYKOLOGI: Den hälsosamma arbetsplatsen
Kunskap och förståelse
- På en övergripande nivå redogöra för relevant forskning inom området.
- Beskriva och jämföra olika motivationsteorier.
- Redogöra för hur ledarskapet, arbetsgruppen samt den anställdas egna förhållningssätt kan påverka individens hälsa, välbefinnande och motivation.
- Redogöra för vanligt förekommande orsaker till upplevd stress samt stressrelaterad ohälsa inom arbetslivet.

Färdigheter och förmåga
- Utifrån en kvalitativ ansats planera, genomföra samt rapportera en mindre studie vari det ingår att undersöka arbetsmiljön samt ge förslag på möjliga förbättringar i syfte att nå en hälsosammare arbetsplats.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera över samt förhålla sig till forskningsetiska aspekter inom det aktuella området.
- Värdera och förhålla sig till användbarheten i olika förklaringsmodeller och teorier inom aktuellt område.
- Reflektera över samt förhålla sig till det ömsesidiga förhållandet mellan arbetsmiljöfaktorer, den anställdas motivation och hälsa.


UTVECKLINGSPSYKOLOGI
Kunskap och förståelse
- Redogöra och jämföra olika teorier rörande fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling, med tonvikt på barn och ungdom.
- Identifiera och jämföra centrala aspekter rörande fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling (med tonvikt på barn och ungdom).
- Redogöra för betydelsen av arv och miljö gällande barnets utveckling (fysisk, kognitiv, emotionell och psykosocial utveckling med tonvikt på barn och ungdom).
- Fördjupa och relatera utvecklingsaspekter till såväl intraindividuella och interindividuella skillnader, som normal (dvs genomsnitts) utveckling.

Färdigheter och förmåga
- Relatera teori och empiri till olika vardagliga exempel.
- Utifrån en kvalitativ ansats genomföra samt rapportera en mindre studie inom utvecklingspsykologi.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Resonera kring etiska frågeställningar som väcks inom det utvecklingspsykologiska forskningsfältet.


FORSKNINGSMETOD
Kunskap och förståelse
- Identifiera en problemställning, formulera en frågeställning, och välja forskningsdesign.
- Redogöra för grundläggande strategier tillgängliga i kvalitativa angreppssätt.
- Redogöra för grundläggande strategier tillgängliga i kvantitativa angreppssätt.
- Redogöra för centrala inferentiella statistiska metoder som vanligen används inom psykologin.

Färdigheter och förmåga
- Tillämpa grundläggande kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder.
- Beakta nationella och internationella forskningsetiska konventioner vid val av forskningsdesign.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Utifrån forskningsmetodologisk kunskap resonera runt och värdera tillförlitligheten i vetenskaplig psykologisk forskning.
- Kunna reflektera över och diskutera forskningsetiska aspekter relaterade till kvalitativ och kvantitativ forskning.


KLINISK PSYKOLOGI
Kunskap och förståelse
- Ge en aktuell översikt av synen på ohälsa och kliniska tillstånd relaterade till klinisk psykologi.
- Redogöra för de vanligaste tillstånden och syndromen inom klinisk psykologi.
- Redogöra för förklaringsmodeller för dessa tillstånd och syndrom, samt ge exempel interaktioner mellan olika. orsaksfaktorer.
- Redogöra för olika strategier för bedömning, analys och diagnosticering som finns tillgängliga.
- Redogöra för olika forskningsstrategier inom det kliniska forskningsfältet.

Färdighet och förmåga
- Utifrån fallbeskrivningar genomföra diagnostiska avvägningar och föreslå behandlingsstrategier.
- Kommunicera aktuell forskning inom området till olika grupper i samhället.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Resonera kring etiska frågeställningar inom det kliniska forskningsfältet.
- Värdera samhälleliga och individuella konsekvenser av olika synsätt på tillstånd och syndrom inom klinisk psykologi, samt deras behandling.

Innehåll

Kursen omfattar 4 moment:
1. Arbetspsykologi: Den hälsosamma arbetsplatsen / Work Psychology: The Healthy Workplace 7.5 credits
2. Utvecklingspsykologi/Developmental Psychology 7.5 credits
3. Forskningsmetod/Research Methods 7.5 credits
4. Klinisk psykologi/Clinical Psychology 7.5 credits

De olika momenten innehåller bland annat:
1. Teorier om motivation, stress, och stressrelaterad ohälsa, likväl som den anställdas och ledarens betydelse för att nå en hälsosammare arbetsplats. Vidare studeras olika metoder för kartläggning av arbetsmiljön och då främst med fokus på psykosociala faktorer.

2. Att ge kunskap om a) teorier och forskning kring arv och miljöfaktorers betydelse för tillvaratagande och utveckling av individens intellektuella, emotionella och sociala resurser b) den psykologiska utvecklingen som en dynamisk process där olika faktorer, såväl inom individen som mellan individen och omvärlden, samspelar över tid c) den psykologiska utvecklingen under spädbarns-, småbarns-, skolbarns- och tonårstid.

3. Kursen behandlar datainsamlings- och analysmetoder för kvantitativ och kvalitativ forskning, kopplingen mellan frågeställning, val av design, datainsamlingsmetod och analysmetod samt praktiska exempel på granskning av forskningsarbete. Aktuell kurs bygger vidare på kursen ”Grunder i psykologisk forskning, 7,5hp”.

4. En bakgrund till och definition av de vanligaste tillstånden och syndromen enligt DSM-5, samt redogöra för förklaringsmodeller och strategier för bedömning, analys och diagnosticering inom klinisk psykologi. I kursen lyfts även forskningsetik och olika forskningsstrategier inom det kliniska forskningsfältet.

Behörighet

Minst 30hp från kurs/kurser inrättade med psykologi som huvudområde/-ämne.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, webbseminarier, projektarbete samt laborativa övningar.

Examination

2110: Klinisk psykologi, Moment 1, Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Det skriftliga arbetet presenteras i enlighet med APA-standard. För godkänt på momentet krävs att samtliga delmoment är avslutade och godkända.

2111: Klinisk psykologi, Moment 2, Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2120: Utvecklingspsykologi, Moment 1 - Grundkunskap, Test/Quiz, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Flera delmoment ingår för att bli godkänd på momentet.

2121: Utvecklingspsykologi, Moment 2 - Psykologisk utveckling, Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Uppgiften är att genomföra en studie inom utvecklingspsykologi. Arbetet presenteras i enlighet med APA-standard. Flera delmoment ingår för att bli godkänd på momentet, att författa en rapport samt ge skriftlig feedback till andra rapporter.

2122: Utvecklingspsykologi, Moment 3, Salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2130: Forskningsmetodik, Moment 1 - Kvalitativ metod, Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inom ramen för examinationen ingår flera delmoment.

2131: Forskningsmetodik, Moment 1 - Kvalitativ metod, Tentamen, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2132: Forskningsmetodik, Moment 2 - Kvantitativ metod, Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2140: Arbetspsykologi, Moment 1, Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
I momentet ingår kontakt med en reell organisation i form av en intervju. Arbetet presenteras i enlighet med APA-standard. Det ingår flera delmoment för att bli godkänd på momentet.

2141: Arbetspsykologi, Moment 2, Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

All undervisning är examinationsgrundande. Vilket innebär att det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).

För utdelning av poänggivande slutbetyg ska samtliga obligatoriska och examinerande moment vara godkända.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

En del av bedömningsgrunden för inlämnade uppgifter är att de utförs inom givna tidsramar. Reducerad betygsskala (G/U) används vid försenad inlämning. Student som önskar tillgång till fullständig betygsskala efter deadline för ordinarie tillfälle, hänvisas till omexamination/uppsamlingstillfälle.

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Momenten i kursen kan komma att byta ordning. Delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS078G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Berk, L.
  • Titel: Development Through the Lifespan
  • Upplaga: Senaste upplagan.
  • Förlag: Pearson Higher Education
Moment 1
  • Författare/red: Aronnsson, G., Hellgren, J., Isaksson, K., Johansson, G., Sverke, M. & Ingemar, I.
  • Titel: Arbets- och organisationspsykologi: Individ och organisation i samspel.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur & Kultur.
  • Författare/red: Lytsy, P., & Friberg, E.
  • Titel: Psykosocial arbetsmiljö – hälsa och välbefinnande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Myndigheten för arbetsmiljökunskap
  • Kommentar: Rapport
  • Författare/red: Parding, K., Sjögren, F., Petersson, C., & Pekkari, N.
  • Titel: Organisering av arbete och dess betydelse för hälsa och välbefinnande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Myndigheten för arbetsmiljökunskap
  • Kommentar: Rapport
  • Författare/red: Wallo, A., & Lundqvist, D.
  • Titel: Ledarskap för hälsa och välbefinnande
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Myndigheten för arbetsmiljökunskap
  • Kommentar: Rapport
Moment 3
  • Författare/red: Dancey, C. P. & Reidy, J.
  • Titel: Statistics without maths for psychology.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Pearson
  • Författare/red: Howitt, D.
  • Titel: Introduction to Qualitative Methods in Psychology
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Pearson Education
  • Författare/red: Navarro, D., Foxcroft, D., & Faulkenberry, T.J.
  • Titel: Learning statistics with JASP_ a tutorial for psychology students and other beginners.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: JASP (open access)
  • Författare/red: Vetenskapsrådet
  • Titel: God Forskningssed
  • Förlag: Stockholm
  • Kommentar: Obligatorisk litteratur i moment 3, referenslitteratur på övriga moment.
Moment 4
  • Författare/red: Barlow, D.H., & Durand, W.M.
  • Titel: Abnormal Psychology. An integrative approach.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: CENGAGE Learning Custom Publishing.

Referenslitteratur

  • Titel: Apa style and grammar guidelines
  • Webbadress: apastyle.apa.org
  • Titel: God Forskningssed
  • Förlag: Stockholm Vetenskapsrådet
  • Kommentar: Referenslitteratur i delkurs 1-2 och 4, obligatorisk litteratur i moment 3.
Moment 3
  • Författare/red: Allwood, C.M. & Erikson, M.G.
  • Titel: Grundläggande vetenskapsteori: för psykologi och andra beteendevetenskaper
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Creswell, W.J., & Creswell, J.D
  • Titel: Research Design, Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage
Moment 4
  • Författare/red: American Psychiatric Association.
  • Titel: American Psychiatric Association, Mini-D 5. Diagnostiska kriterier enligt DSM-5.
  • Upplaga: Mini-D 5.
  • Förlag: Pilgrim press.

Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23