Psykologi GR (A), Grundkurs, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Psykologi GR (A), Grundkurs, 30 hp
Psychology BA (A), Basic Course, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS160G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Medicin 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-05-10
  • Senast ändrad: 2023-06-14
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-20

Syfte

Kursen har som syfte att ge kunskaper om grundläggande psykologiska processer, personlighetspsykologi, introduktion till psykologi som vetenskap samt socialpsykologi.

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången delkurs kunna:

INTRODUKTION TILL PSYKOLOGI

Kunskap och förståelse
• Redogöra för begreppen uppmärksamhet, emotion, kognition och inlärning samt förklara hur dessa fenomen interagerar med varandra.
• Redogöra för vanligt förekommande forskningsmetoder inom det aktuella fältet, samt utifrån lärares anvisning agera deltagare i en vetenskaplig studie.

Färdighet och förmåga
• Tillämpa kunskaper om emotionsreglering, kognition, minne och inlärning på hädelser i arbets- och vardagsliv.
• Tillämpa vetenskapligt skrivande genom en sammanhängande argumenterande text och där använda sig av för ämnesområdet relevanta begrepp samt referenshantering i enlighet med APA-standard.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• På en översiktlig nivå förhålla sig till forskningsetiska principer gällande forskning inom psykologi.


PERSONLIGHETSPSYKOLOGI

Kunskap och förståelse
• Redogöra psykologins historia och utveckling i stora drag fram till dagens vetenskapliga psykologi.
• Redogöra för huvuddragen i de stora personlighetsteorierna avseende personlighetens struktur, utveckling och avvikelse/normalitet.
• Redogöra för likheter och skillnader mellan personlighetsteorierna avseende begreppen arv och miljö i förhållande till synen på personlighetens stabilitet.
• Redogöra för forskningsmetoder som förekommer inom personlighetspsykologisk forskning.
• Redogöra för synen på mätning av personlighet inom de olika personlighetsteorierna.
• Redogöra för relationen mellan personlighet och hälsa samt personlighetens betydelse i arbets- och vardagsliv.

Färdighet och förmåga
• Tillämpa vetenskapligt skrivande på en grundläggande nivå och där använda sig av begrepp inom ämnesområdet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Jämföra och värdera de olika personlighetsteorierna utifrån deras vetenskapliga och praktiska tillämpning.
• Förhålla sig till och resonera kring möjligheter och problem med personlighetsmätning.
• Förhålla sig till forskningsetiska principer gällande personlighetspsykologisk forskning.
• Kritiskt granska och värdera andras arbeten.


GRUNDER I PSYKOLOGISK FORSKNING

Kunskap och förståelse
• Beskriva vad ett vetenskapligt förhållningssätt innebär
• Redogöra för centrala begrepp inom kvalitativa och kvantitativa angreppssätt
• Redogöra för olika sätt att samla in data inom de olika angreppssätten
• Beskriva kopplingen mellan psykologiska begrepp och observerbara beteenden, samt översiktligt kunna förklara begreppen reliabilitet och validitet
• Redogöra för grundläggande etiska aspekter

Färdighet och förmåga
• I vetenskaplig rapportering kunna identifiera frågeställningar hypoteser/antaganden samt val av angreppssätt
• Formulera psykologiskt relevanta forskningsfrågor som lämpar sig att undersökas med kvalitativ respektive kvantitativ metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Värdera hur metodvalet präglar det vetenskapliga arbetet och hur detta möjliggör eller begränsar slutsatser som kan dras av en undersökning
• Reflektera och förhålla sig till forskningsetiska principer relaterade till kvalitativ och kvantitativ forskning

SOCIALPSYKOLOGI

Kunskap och förståelse
• Identifiera, beskriva och exemplifiera hur människan ser på, påverkar och påverkas av andra (dvs sin sociala omvärld)
• Identifiera och beskriva viktiga socialpsykologiska begrepp med betydelse för samhället, främst inriktat mot vardags- och arbetsliv, gruppdynamik och ledarskap.
• Redogöra för aktuell forskning inom området.

Färdighet och förmåga
• Tillämpa socialpsykologiska kunskaper i olika situationer och kontexter (ex. politik, altruism, grupper).

Värderingsförmåga och förhållningssätt.
• Granska och värdera andras arbeten.

Innehåll

Kursen omfattar delkurserna:
1. Introduktion till psykologi 7,5hp
2. Personlighetspsykologi, 7,5 hp
3. Grunder i psykologisk forskning, 7,5 hp
4. Socialpsykologi, 7,5 hp

De olika delkurserna ger bland annat en introduktion till grundläggande psykologiska processer relaterat till uppmärksamhet, kognition, emotion och inlärning. Vidare lyfts olika personlighetspsykologiska teoribildningar och dess tillämpningar, följt av grunderna inom psykologisk forskning. Avslutningsvis belyses människans samspel med sin sociala miljö, social kognition, attityder och fördomar samt grupprocesser.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges på distans och undervisningen är därför distansanpassad och bedrivs i form av inspelade, eller online-föreläsningar och webbseminarier, projektarbeten, laborativa övningar, samt att få prova på rollen som forskningsperson.

Examination

1102: Introduktion, Test/Quiz, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Samtliga deltest ska vara godkända för poänggivande betyg på examinationen.

1202: Introduktion, Skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Den skriftliga uppgiften författas i enlighet med APA-standard gällande löpande referenshantering och referenslista. Examinationen innefattar deltagande i vetenskaplig studie (i pedagogiskt syfte), användandet av bibliotekets webb, samt att tillämpa grundläggande sökteknik i olika ämnesspecifika databaser.

1302: Introduktion, Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2102: Personlighetspsykologi, Skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För godkänt på examinationen krävs att samtliga delmoment är avslutade och godkända.

2213: Personlighetspsykologi, Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

3102: Psykologisk forskning, Muntlig och skriftlig presentation, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För att uppfylla lärandemålen krävs deltagande i flera moment.

3202: Psykologisk forskning, Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

4102: Socialpsykologi, Muntlig och skriftlig presentation, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

4202: Socialpsykologi, Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

All undervisning är examinationsgrundande. Vilket innebär att det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).

Till vissa examinationsmoment används betygen godkänd (G) och underkänd (U). En del av bedömningsgrunden för inlämnade uppgifter är att de utförs inom givna tidsramar. Reducerad betygsskala (G/U) används vid försenad inlämning. Student som önskar tillgång till fullständig betygsskala efter deadline för ordinarie tillfälle, hänvisas till omexamination/uppsamlingstillfälle.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Student som ej uppfyller krav om obligatoriskt deltagande vid muntlig presentation ges möjlighet att genomföra detta vid nästkommande kurstillfälle.

Då kursen ges via distansöverbryggande teknik krävs tillgång till fungerande internetaccess, dator, headset och webbkamera.

Inbördes ordning på delkurserna kan komma att förändras.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS101G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Titel: CODEX - Regler och riktlinjer för forskning
  • Webbadress: www.codex.uu.se
  • Kommentar: Obligatorisk litteratur i delkurserna Grunderna i psykologisk forskning och Socialpsykologi.
Moment 1
  • Författare/red: Cacioppo, S., Cacioppo, J., & Freberg, L.
  • Titel: Discovering psychology: the science of mind
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wadsworth publishing Co Inc.
Moment 2
  • Författare/red: Cervone, D., & Pervin, L.A.
  • Titel: Personality: Theory and Research.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Wiley.
Moment 3
  • Författare/red: Allwood, C.M. & Erikson, M.G.
  • Titel: Grundläggande vetenskapsteori: för psykologi och andra beteendevetenskaper
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Creswell, W.J., & Creswell, J.D
  • Titel: Research Design, Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage
Moment 4
  • Författare/red: Gilovich, T., Keltner, D., Chen, S., & Nisbett, R.
  • Titel: Social Psychology.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: W. W. Norton & Company.

Referenslitteratur

  • Titel: Apa style and grammar guidelines
  • Webbadress: apastyle.apa.org

Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärares anvisning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23