Psykologi GR (B), Arbets- och organisationspsykologi, 22,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi GR (B), Arbets- och organisationspsykologi, 22,5 hp
Psychology BA (B), Work and Organizational Psychology, 22,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS189G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 22,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 50%, Medicin 50%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2021-05-30
  • Senast ändrad: 2022-09-08
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-14

Syfte

Kursens mål är att ge kunskaper i psykologi inom centrala tillämpningsområden relevanta för arbetslivet i stort, samt för human resource management (HRM) i praktiken.

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

Psykosocial arbetsmiljö:

Kunskap och förståelse
• redogöra för teorier och begrepp inom psykosocial arbetsmiljö, samt dess betydelse för välbefinnande, hälsa och arbetsprestation
• beskriva metoder att genomföra förändringar i organisationer/på arbetsplatser med ett för individen och organisationen positivt resultat.
• redogöra för olika grundläggande arbetslivsinriktade stressteorier samt kunna redogöra för hur stress kan påverkar individen.

Färdigheter och förmåga
• planera en undersökning hos en organisation med teoretisk utgångspunkt inom psykosocial arbetsmiljö.
• utifrån teori och empiri tillämpa ett systematiskt planeringsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera etiska förhållningssätt på arbetsplatser/organisationer rörande en god arbetsmiljö.
• reflektera över och dra slutsatser om hur en föränderlig arbetsmarknad och föränderliga arbetsförhållanden påverkar individen.

Forskningsmetod:

Kunskap och förståelse
• kunna skilja kvantitativa från kvalitativa forskningsmetoder samt dess tillämpning på arbetslivsrelaterade problem.
• beskriva olika kvalitativa analysmetoder.

Färdighet och förmåga
• kunna identifiera lämpligt val av kvalitativt angreppssätt för olika typer av forskningsproblem.
• genomföra en arbetsrelaterad studie med en kvalitativ ansats, i form av att sammanställa, analysera samt tolka insamlad data i förhållande till vald problemställning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera etiska aspekter i forskningsprocessen.
• dra relevanta slutsatser utifrån erhållna resultat i den kvalitativa undersökningen
• analysera och värdera egna och annan students resultat i relation till dess vetenskapliga värde.

HRM – personalresursplanering:

Kunskap och förståelse
• redogöra för personalresursplaneringens aktiviteter och huvudmoment
• redogöra för rekryteringsprocessens olika urvals- och bedömningsmetoder, dess lämplighet och tillförlitlighet
• redogöra för hur organisationer arbetar med human resource management på såväl strategisk som operativ nivå

Färdigheter och förmåga
• genomföra en rekryteringsprocess inklusive anställningsintervju och testning på ett yrkesmässigt sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera etiska förhållningssätt på arbetsplatser/organisationer rörande personalresursplanering, strategiskt och operativt
• värdera etiska aspekter i rekryteringsprocessen

Innehåll

Kursen omfattar delkurserna:
Psykosocial arbetsmiljö 7,5 hp,
Forskningsmetod 7,5 hp,
HRM – personalresursplanering 7,5 hp

De olika delkurserna syftar till att ge fördjupade kunskaper om psykologiska aspekter på:
(a) arbetsmiljö och det goda arbetet, stress och arbetets relation till hälsa och ett hållbart arbetsliv,
(b) forskningsmetodik innehållande forskningsprocessens olika steg, specifikt i relation till kvalitativa angreppssätt, datainsamlings- och analysmetoder, med tillämpning på arbetsrelaterade forskningsproblem,
(c) human resource management, personalresursplanering, rekryteringsprocessen, samt

Inbördes ordning på delkurserna kan variera.

Behörighet

Psykologi GR (A) 30 hp och Sociologi GR (A) Metod 7,5 hp inom ramen för Personal och arbetslivsprogrammet, eller motsvarande.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, tillämpade övningar, workshops samt arbetslivsinslag i form av gästföreläsningar.

Undervisning kan komma att ske på engelska.

Examination

1101: Psykosocial arbetsmiljö, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Det ingår flera delmoment för att bli godkänd på momentet. Den skriftliga uppgiften författas i enlighet med APA-standard.

1201: Psykosocial arbetsmiljö, Salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2101: Forskningsmetod, Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

2201: Forskningsmetod, Projektarbete, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Det ingår flera delmoment (seminarium, muntlig och skriftlig redovisning) för att bli godkänd på momentet.

3101: HRM, HR-funktionen och dess etiska aspekter, Muntlig redovisning, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

3201: HRM, Arbetsanalys, Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

3301: HRM, Intervjumetodik, testning och feedback, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Den skriftliga uppgiften författas i enlighet med APA-standard. Det ingår flera delmoment för att bli godkänd på momentet.

All undervisning är examinationsgrundande. Vilket innebär att det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, gästföreläsningar och tillämpade övningar) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).


En del av bedömningsgrunden för inlämnade uppgifter är att de utförs inom givna tidsramar. Reducerad betygsskala (G/U) används vid försenad inlämning. Student som önskar tillgång till fullständig betygsskala efter deadline för ordinarie tillfälle, hänvisas till omexamination/uppsamlingstillfälle.

Examination kan komma att ske på engelska.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS064G.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Aronsson, G., Hellgren, J., Isaksson, K., Johansson, G., Sverke, S., & Torbjörn, I.
  • Titel: Arbets- & organisationspsykologi. Individ och organisation i samspel.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Natur och Kultur
  • Författare/red: Eklöf, M.
  • Titel: Psykosocial arbetsmiljö. Begrepp, bedömning och utveckling.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärarens anvisningar.
Moment 2
  • Författare/red: Howitt, D.
  • Titel: Introduction to qualitative methods in psychology.
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Pearson Custom Publishing.
  • Kommentar: Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärarens anvisningar.
Moment 3
  • Författare/red: Gunilla Andersson, Nils Hallén, Patrick Smith
  • Titel: Rekrytering och urval - Teori och praktik
  • Upplaga: Senaste upplaga
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärarens anvisningar.
  • Författare/red: Helene Ahl, Ingela Bergmo Prvulovic, Karin Kilhammar
  • Titel: HR: att ta tillvara mänskliga resurser
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur AB

Referenslitteratur

Moment 3
  • Författare/red: Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic, Karin Kilhammar
  • Titel: Human Resource Management: A Nordic Perspective
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Routledge
  • Författare/red: Lindelöw Danielsson, M.
  • Titel: Kompetensbaserad rekrytering, intervjuteknik och testning
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Artiklar kan tillkomma efter lärares anvisning.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23