Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B2, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (B), Svenska som andraspråk B2, 7,5 hp
Swedish Language BA (B), Swedish as a Second Language B2, 7,5 ECTS-credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SV008G
- Ämne huvudområde: Svenska språket
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Humaniora 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
- Fastställd: 2007-10-08
- Senast ändrad: 2007-12-16
- Giltig fr.o.m: 2007-09-02
Syfte
Kursens syfte är att låta den studerande orientera sig inom områdena språkinlärning, läromedel och språktest.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska de studerande
- ha fördjupade kunskaper om klassrummet som språkmiljö
- kunna kritiskt granska läromedel i språkundervisningen
- kunna diskutera för- och nackdelar med olika typer av språktest
- kunna göra kopplingar mellan teorier och sin yrkesverksamhet som lärare.
Innehåll
Kursen har en huvudsaklig inriktning på andraspråksutveckling och ingår i en serie 7,5-högskolepoängskurser där de övriga delarna består av B1, med inriktning på kulturlandskap, B3 med inriktning på fördjupning i språkbeskrivning samt B4 som består av ett projektarbete.
Kursen innehåller
- studium av interaktion i undervisningssituationen
- kritisk granskning av läromedel
- principer för val av innehåll i läromedel
- relationer mellan läromedlets uppläggning och olika teorier om språkinlärning
- den historiska utvecklingen inom området språkbedömning
- för- och nackdelar med olika typer av språktest
Behörighet
För tillträde till kursen krävs
Svenska språket GR (A), 30 hp eller Svenska språket GR (A), svenska som andraspråk A1-A4, 30 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter, aktivt deltagande vid seminarier och skriftlig tentamen.
Obligatorisk närvaro på samtliga moment.
Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: af Trampe, P. m.fl.
- Titel: Läromedelsanalys - en granskning av två läromedel i svenska som främmande språk för yngre inlärare. I: Nordens språk som målspråk
- Upplaga: 1984
- Förlag: Utgiven av Hyltenstam, K & Maandi, K. Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet
- Författare/red: Bergman, P., Sjökvist, L., Bulow, K. & Ljung, B
- Titel: Två flugor i en smäll. Att lära på ett andraspråk. Kap. 2-3
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1992
- Förlag: Almquist & Wiksell
- Författare/red: Buck, G
- Titel: Assessing Listening
- Upplaga: 2001
- Förlag: Cambridge University Press
- Kommentar: Läses enligt lärarens anvisning.
- Författare/red: Corell, M. & SUndberg, G
- Titel: Testhandbok
- Upplaga: 1999
- Förlag: Institutionen för nordiska språk
- Författare/red: Enström, Ingegerd
- Titel: Testning av andraspråkslärares lexikaliska kompetens. I: Språk - utvärdering - test. Sid. 17-27
- Upplaga: 1995
- Förlag: ASLA:s skriftserie 8.
- Författare/red: Hughes, A
- Titel: Testing for Language Teachers
- Upplaga: 1989
- Förlag: Cambridge University Press
- Författare/red: Kroll, B
- Titel: What does time buy? ESL student performance on home versus class compositions. I Kroll, B (red) Second Language Writing: Research insights for the classroom
- Upplaga: 1990
- Förlag: Cambridge University Press
- Författare/red: Larsen-Freeman, Diane & Michael H Long
- Titel: An Introduction to Second Language Acquisition Research. Chapter 2: Second language acquisition research methodology. Sid 10-51.
- Upplaga: 1991
- Förlag: Longman
- Författare/red: Lindberg, I och Sjöqvist, L
- Titel: Språkutvecklande andraspråksundervisning för minoritetselever. Teoretiska utgångspunkter och principer för organisation, planering och genomförande av undervisning i och på norska som andraspråk. I Tillpasset språkopplæring for minoritetselever. Sid 99-
- Upplaga: 1996
- Förlag: Norges forskningsråd
- Författare/red: Lindblad, Torsten
- Titel: Prov och bedömning i främmande språk. I: Undervisning i främmande språk. Kommentarmaterial Lgr 80. Sid 274-298.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1990
- Författare/red: Paulin, Arja (red)
- Titel: Mer än ett modersmål - Hemspråksdidaktik
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1994
- Förlag: HLS förlag
- Kommentar: Läses enligt lärarens anvisning.
- Författare/red: Söderberg, Ti
- Titel: Var, varför och hur? Bedömning av vuxna invandrares språkkunskaper. I: Svenska som andraspråk. Lärarbok 3. Red. av Eva Cerú. Sid 247-259.
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1993