Svenska språket GR (A), Muntlig kommunikation för andraspråksanvändare, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Svenska språket GR (A), Muntlig kommunikation för andraspråksanvändare, 7,5 hp
Swedish Language BA (A), Oral Communication for Second Language Learners, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:SV075G
- Ämne huvudområde:Svenska språket
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(A)
- Högskolepoäng:7,5
- Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Humanistiska området 100%
- Ansvarig institution:Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd:2025-09-12
- Giltig fr.o.m:2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att stärka andraspråksanvändares muntliga förmåga att framföra muntliga presentationer anpassade efter syfte, situation och mottagare. Syftet är att utveckla förmågan att kommunicera i vanligt förekommande akademiska sammanhang i högre utbildning. Kursen innehåller praktiska övningar som syftar till att förbättra talförståelse, uttal och muntlig färdighet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap
- Redovisa grundläggande principer för muntlig kommunikation, inklusive lyssnarens roll och kommunikationsstrategier.
- Redogöra för olika typer av muntlig kommunikation i akademiska sammanhang, både fysiska och digitala.
- Redogöra för interkulturella aspekter av muntlig kommunikation.
- Förstå vilka kommunikationsproblem som kan uppstå vid felaktigt uttal och strategier för att undvika eller åtgärda dessa problem.
- Förstå användningen av AI-verktyg för textgenerering och språkgranskning.
Färdighet
- Planera och genomföra muntliga presentationer anpassade till ämne, syfte och målgrupp.
- Ge muntlig och skriftlig formativ återkoppling på andras presentationer och reflektera utifrån given återkoppling.
- Anpassa sitt sätt att uttrycka sig muntligt utifrån kontext och mottagare för att öka tydlighet och begriplighet.
- Delta i muntliga diskussioner i akademiska sammanhang.
- Uttrycka sig på förståelig och korrekt svenska.
Värdering
- Reflektera över sin egen muntliga kommunikation och identifiera områden för förbättring.
Innehåll
I kursen ges studenter med svenska som andraspråk möjlighet att utveckla sin förmåga att framföra muntliga presentationer anpassade efter syfte, situation och mottagare. Därutöver tränas studenten i att kommunicera i vanligt förekommande samtalssituationer inom ramen för den högre utbildningen såsom seminarier, presentationer och debatter.
Kursen stärker studentens medvetenhet om kommunikation i akademiska sammanhang. Diskussioner, grupparbeten och egna presentationer används för att öva på att använda talat språk i olika sammanhang och anpassa det till syfte, situation och mottagare. Därtill förväntas studenten reflektera över sin muntliga prestation/produktion för att kunna identifiera styrkor och utvecklingsområden. I bearbetning av studenternas muntliga texter praktiseras formativ återkoppling.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen bygger på aktivt deltagande. I kursen ingår föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och återkopplingsarbete.
Examination
1000: Modul 1, 3,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Två inspelade presentationer, en i grupp och en individuell, vilka diskuteras på seminarier.
2000: Modul 2, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Digital individuell presentation inför publik inklusive opponering på en annan students presentation. Tillhörande manus samt en skriftlig reflektion lämnas in.
Kursen examineras genom aktivt deltagande i undervisningen, grupparbeten och seminarier. Två individuella muntliga uppgifter genomförs och dess styrkor och utvecklingsområden diskuteras i grupp.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen är en breddkurs vilket innebär att den kan ingå i en examen men ger inte behörighet till vidare kurser i progression i huvudområdet svenska språket.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Blomström, Vendela & Persson, Catarina
Titel: Muntlig interaktion i akademiska sammanhang
Upplaga: 2:a upplagan, 2021
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Kapitel 1–3, 5.
Författare/red: Dahlberg, Leif
Titel: Det akademiska samtalet, ingår i "Universitetet som medium"
Upplaga: 2015
Förlag: Mediehistoria, Lunds universitet
Kommentar: Sida 195–223. Digital resurs.
Författare/red: Lindstedt, Inger
Titel: Talarens hantverk
Upplaga: 2015
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Sida 9 - 98.
Författare/red: Martinsson, Bengt-Göran
Titel: Det vetenskapliga samtalet - seminariet
Upplaga: 2018
Förlag: Skolverket
Kommentar: Digital resurs.
Artiklar samt audiovisuellt material som väljs i samråd med läraren tillkommer.
Referenslitteratur
Författare/red: Karlsson, Ola (red.)
Titel: Svenska skrivregler
Upplaga: 2017
Förlag: Liber
Kommentar: Utarbetad vid Språkrådet.
Författare/red: Rosenqvist, Håkan
Titel: Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori
Upplaga: 2007
Förlag: Natur & Kultur
Titel: Svenska akademiens ordlista (SAOL); Svensk ordbok (SO); Svenska akademiens ordbok (SAOB)
Webbadress: www.svenska.se
Kommentar: Digital resurs.
Titel: Svenskt språkbruk : ordbok över konstruktioner och fraser
Förlag: Norstedts ordbok