Magisterprogram i pedagogik med inriktning mot professionsutveckling

Versioner:
Gå till programmet

Utbildningsplan för:
Magisterprogram i pedagogik med inriktning mot professionsutveckling, 60 hp
Magister Programme in Education with Specialisation in Profession Development

Allmänna data om programmet

  • Programkod: UPROA
  • Tillträdesnivå: Avancerad
  • Diarienummer: MIUN 2008/754
  • Högskolepoäng: 60
  • Ansvarig fakultet: Lärarutbildningsnämnden
  • Ansvarig institution: Institutionen för utbildningsvetenskap
  • Senast ändrad: 2010-05-11
  • Giltig fr.o.m: 2010-08-15

Syfte

Syftet med programmet i pedagogik med inriktning mot professionsutbildning är att ge fördjupade kunskaper i pedagogik inom det beteendevetenskapliga/utbildningsvetenskapliga området med särskild vikt vid professionsutveckling.

Lärandemål

Enligt högskolelagen 1 kap 9 § har högskoleutbildning på avancerad nivå följande mål: ”Utbildningen på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper. Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
-ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
-utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
-utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.” (SFS 2006:173)

För magisterprogrammet i pedagogik med inriktning mot professionsutveckling gäller förutom målen för grundnivån att:
-Studenten ska tillägna sig fördjupad kunskap och förståelse inom pedagogik, inbegripet såväl överblick över det utbildningsvetenskapliga området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och fördjupad metodkunskap.
-Studenten ska även tillägna sig förmåga att integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information, utveckla förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar.
-Därtill ska studenten utveckla förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och därigenom erhålla sådan färdigheter som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
-Inom programmets ram ska studenten också tillägna sig förmågan att inom pedagogikämnet göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete och insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, samt utveckla förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
-Studenten ska ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng inom det utbildningsvetenskapliga området.

Innehåll

Utbildningens kurser och dess moment:
År 1
Pedagogik AV: Inriktningstermin-Professionsutveckling, 1-30 hp
Entreprenörskap och utbildning 7,5 hp
Skolförbättring och ledarskap 7,5 hp
Nätbaserat lärande 7,5 hp
Kvalitetsarbete och utvärdering 7,5 hp

År 2
Pedagogik AV: 31-60hp
-Metod 15 hp
-Självständigt arbete 15 hp

Kurserna kan komma att läsas i en annan ordning än den ovan angivna och de ingående momenten kan komma att bli föremål för smärre justeringar.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen varav 90hp inom huvudområdet pedagogik eller motsvarande.

Programbeskrivning

Magisterprogrammet i pedagogik med inriktning mot professionsutveckling är ett påbyggnadsprogram tänkt att fördjupa studenternas kompetens inom det utbildningsvetenskapliga/beteendevetenskapliga området med särskilt djup inom institutionens forskning.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning och examination

Utbildningen erbjuds på halvfart i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt självstudier och olika kommunikationsformer kan användas. Examination sker genom skriftliga prov, examinerande seminarier, inlämningsuppgifter och uppsatsarbeten. Betyg ges på varje kurs. Betygsskalan framgår av respektive kursplan. Se Mittuniversitetets betygskriterier, www.miun.se/betygskriterier.

Examensbenämning

Magisterexamen

Magisterexamen med huvudområdet pedagogik
översatt till
Master of Science (60 credits) with a major in Education.

Examensfordringarna anges i Mittuniversitetets examensordning. Se under Utbildning, Utbildningsinformation, Examensbevis på www.miun.se

Övrig information

Utbildningen ges vid Institutionen för utbildningsvetenskap

Sidan uppdaterades 2024-02-23