Vetenskapsteori för humanvetenskaperna, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Vetenskapsteori för humanvetenskaperna, 7,5 hp
Theory of social and cultural sciences, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: VET002F
- Forskarutbildningsämne: Övrigt ämne
- Nivå: Forskarnivå
- Högskolepoäng: 7,5
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2017-01-20
- Senast ändrad: 2023-01-12
- Giltig fr.o.m: 2022-12-16
Syfte
Kursen är fakultetsgemensam och syftar till att belysa kunskapsbyggande inom humanvetenskaperna, doktrinhistoria, vetenskapsfilosofiska huvudriktningar samt aktuella vetenskapsteoretiska frågor. Ett viktigt syfte är att ge sådan förståelse för de vetenskapsteoretiska grunderna att deltagarnas egna avhandlingsprojekt kan baseras på god vetenskaplig grund.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- redovisa och förklara huvuddragen hos inflytelserika vetenskapsteoretiska skolbildningar.
- förhålla sig kritisk till de olika vetenskapsteoretiska synsätten
- relatera och jämföra de olika vetenskapsteoretiska synsätten med varandra.
- självständigt och kritiskt relatera de olika vetenskapsteoretiska synsätten till forskning som bedrivs inom studentens ämnesområde.
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapsteoretiska problem med särskild relevans för det humanvetenskapliga området. Här ingår studiet av inflytelserika vetenskapsteoretiska skolbildningar och jämförelser mellan olika humanvetenskapliga ämnens vetenskapliga traditioner. Ett viktigt inslag i kursen är också den kritiska diskussionen av olika vetenskapsteoretiska doktriners konsekvenser för humanvetenskaplig forskning. Kursen tar upp olika vetenskapsfilosofiska förhållningssätt som t.ex. logisk positivism, social-konstruktivism, hermeneutik, fenomenologi, kritiskt tänkande.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs att deltagaren är antagen till forskarutbildning. Person som har annan ej tidsbegränsad anställning vid Mittuniversitetet kan, i mån av plats och i det fall omständigheterna i övrigt medger det, beredas tillfälle att delta i kurser på forskarnivå i det fall kravet på allmän och särskild behörighet är uppfyllt och att personen deltar i kursen inom ramen för sin anställning.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen går i halvfart med ett antal sammanträdestillfällen. Vid varje seminarium diskuteras ett antal bidrag från kurslitteraturen, av deltagarna. Kursspråket är antingen svenska eller engelska.
Examination
Kursen examineras såväl skriftligt som muntligt. Godkänd kursprestation kräver ett regelbundet och aktivt deltagande i seminarierna med förberedda inlägg kring den behandlade litteraturen. Deltagarna förutsätts närvara vid minst 80 % av tiden. Examinationen sker på svenska eller engelska. Kursdeltagare har dock alltid rätt att lämna in skriftliga examinationsuppgifter på svenska.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Horkheimer, Max, “Traditional and Critical Theory”, Critical Theory: Selected Essays, trans. Matthew J. O’Connell (Continuum, 1972) pp. 188–243
Popper, Karl, The Logic of Scientific Discovery (Routledge, 2002).
Stengers, Isabelle, Cosmopolitics I, trans. Robert Bononno (Minn. University of Minnesota Press, 2010) (Utdrag, excerpts)
Stengers, Isabelle, Thinking with Whitehead: A Free and Wild Creation of Concepts, trans. Michael Chase (Harvard University Press, 2011) (Utdrag, excerpts)
Stengers, Isabelle, Another Science is Possible: A Manifesto for Slow Science, trans. Stephen Muecke (Polity Press, 2018).
relevant texts from Routledge Handbook of Critical Indigenous Studies (2021)
selected parts from Vivek Chibber, Postcolonial Theory and the Specter of Capital (Verso, 2013).
Michel Foucault, *Archaeology of Knowledge *(Routledge, 2002) and Chris Haufe, Do the Humanities Create Knowledge? (Cambridge University Press, 2023).
Bourdieu, Pierre, *Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste *(Routledge, 2010).
Författare: Ken Hirschkop
Titel: The Cambridge Introduction to Mikhail Bakhtin
Upplaga: 2021 Förlag: Cambridge University Press
Webbadress: Kommentar: 210 pages, excerpt