"Det är väl värd investerad tid att ta emot praktikanter – man får så mycket tillbaka"
På Edlund & Partners, en byrå i Östersund med över 60 medarbetare, arbetar man med både rådgivning, revision och redovisning. För civilekonomstudenterna Alexander Lönn och Johanna Pahlin har praktiken på företaget blivit en chans att gå från teoretiska kunskaper till att få prova på yrket på riktigt.
För Alexander är praktiken inte hans första kontakt med arbetsplatsen då han varit timanställd i drygt ett och ett halvt år på företaget under studietiden.
— Jag har haft ganska bra koll på vad praktiken skulle innebära, men nu har jag har fått prova på mer avancerade uppgifter än som timanställd vilket gett en djupare förståelse för vad yrket innebär, säger Alexander och berättar att han bland annat har fått följa med en auktoriserad revisor under en hel dag, delta i kundmöten och stämmor, vilket gett en inblick i den mer strategiska sidan av yrket.
För Johanna har praktiken varit hennes första kontakt med branschen.
— På universitetet blir det mycket teori. Jag ville förstå hur det funkar på riktigt och få en känsla för hur det är att jobba på en byrå som den här, säger hon och förklarar att hon fått prova på löpande bokföring och också testa mer avancerade moment där hon själv behövt göra bedömningar.
— Det har varit väldigt lärorikt att få göra olika saker och se att jobbet inte bara handlar om en sak, utan att det är väldigt varierat.
Båda studenterna betonar hur värdefullt det varit att koppla teori till praktik.
– Man kan läsa hur man ska redovisa i en bok, men att faktiskt göra det i verkligheten är något helt annat. Det är så man lär sig på riktigt, säger de.
Sara Norling, Chief Human Resources, på Edlund & Partners, har varit studenternas handledare. Hon berättar att byrån regelbundet tar emot praktikanter och trainees. Hon ser detta som en investering – inte bara i individerna, utan för hela regionens kompetensförsörjning:
— Vi växer snabbt och vill bygga underifrån. Då är det avgörande att studenter får chansen att se hur vi jobbar och förhoppningsvis känna att det här är en bransch och en arbetsplats man vill vara kvar på.
Sara påpekar att det finns en bild av att jobbet mest handlar om siffror och kvitton, men att det i själva verket är mycket mer.
— Det handlar om att bygga relationer, skapa förtroende och hela tiden utvecklas. Man blir aldrig fullärd i den här branschen, och det gör det så spännande.
Kontakt
