Ingenjörskonst och teknik för parasport

Mån 05 sep 2016 10:42

Efter OS i Rio stundar Paralympics 2016. För idrottare med funktionsnedsättning har ingenjörskonst och teknik alltid varit en viktig del för att utöva sin sport.

Maskiningenjör - produktutveckling
Arbete med ny konstruktion av sitski.

I tidskriften Sports Engineering specialutgåva finns intressant läsning om hur enkla tekniska lösningar kan göra stor skillnad för idrottaren.

Paralympics 2016 7-18 september är ett stort sportsligt evenemang med 23 sporter, 21 arenor och tävlande från 176 länder. Här delas fler medaljer ut än under OS då de tävlande delas in i olika klasser. Intresset är rekordstort och bilderna som kablas ut med framgångsrika idrottare bidrar till att intresset för idrott på alla nivåer ökar bland personer med funktionsnedsättning.

Gemensamt för paraidrottare är beroendet av någon form av teknik för att kunna tävla. Design och kvalitet på utrustning, kläder och skor, och samspelet med idrottaren är alla viktiga delar och för personer med funktionsnedsättning ofta mer komplex och anpassad än för många andra tillämpningar.

Vi hoppas att dessa bidrag i specialutgåvan kommer att förbättra integrationen mellan idrottare och utrustning samt ge en bättre grund för korrekt klassificering av utrustning och hjälpmedel, säger Andrei Koptioug, vid Sports Tech Research Centre och en av gästredaktörerna för numret.

Forskning kring rehabiliteringsstöd och utrustning för personer med funktionsnedsättning är en integrerad del av forskningen som bedrivs vid Sports Tech Research Centre inom sportteknologi och produktutveckling.

Redaktörer för Sports Engineering specialutgåva, Technology for Disability Sport, är Andrei Koptioug, professor vid Mittuniversitetet samt Brendan Burkett, professor vid University of the Sunshine Coast och tidigare paralympisk simmare för Australien.

Sports Engineering är ISEAs, International Sports Engineering Association, officiella tidskrift och publicerar internationella artiklar inom teknik och sportteknologi.

Under augusti är det fri tillgång till specialutgåvan. Därefter kan du kontakta Andrei Koptioug om du önskar en kopia.

Sports Engineering - Technology for Disability Sport

Paralympics 2016