Vindtunneln syns i höstens Fråga Lund

Ons 02 maj 2018 09:29

Ett Tv-team från SVT var nyligen på plats på Mittuniversitetet i Östersund för att spela in ett inslag till programmet Fråga Lund.

Kristian Luuk i vindtunneln
Kristian Luuk med de badrockar som användes under testet.

Programledaren Kristian Luuk i egenskap av testperson genomförde ett flertal tester i vindtunneln under ledning av Mikael Bäckström, Sports Tech Research Centre, och rymdfysikern Gabriella Stenberg-Wieser, Institutet för rymdfysik i Kiruna.

- Fantastiskt att det finns såna här anläggningar som vindtunneln, som gör att vi kan svara på tittarnas smarta och krångliga frågor, säger Kristian Luuk, programledare för Fråga Lund.

Frågeställningen som Tv-teamet undersökte handlade bland annat om regn och resultatet får tittarna ta del av under höstens säsong av teveklassikern Fråga Lund, där forskare på ett lättsamt sätt svarar på frågor om allt mellan himmel och jord.

Sidan uppdaterades 2018-05-02