Nu testas drönare för transporter av paket och läkemedel

Tor 01 okt 2020 13:09

I vindtunneln vid Mittuniversitetet i Östersund utför just nu Katla Aero tester inom projektet MAGI- Green Flyway. De testar för att utveckla drönare som ska kunna nyttjas vid transporter av till exempel paket och läkemedel.

drönare katla aero
I vindtunneln vid Sports Tech Research Centre på Mittuniversitetet testar Katla Aero drönare för transporter av paket och läkemedel. Foto: Göran Strand.

MAGI är ett delprojekt inom Green Flyway som i dagarna fått finansiering inom ramen av det fyråriga samverkansavtalet med Östersunds kommun. Green Flyway har den långsiktiga målsättningen att skapa en testarena för elflyg och drönare i kommunen.

Katla Aero grundades 2019 och är i dag en av Sveriges få civila tillverkare av elektriska drönare och flygplan. De har under en tid samarbetat med Sports Tech Research Center på Mittuniversitetet. Målsättningen är att tillverka de snabbaste, snyggaste och smartaste flygfarkosterna i världen, så att fler får uppleva glädjen och friheten i att flyga. Katla Aero arbetar med flera av Sveriges främsta experter på aerodynamik, konstruktion, kompositer och styrsystem.

Östersunds kommun och Mittuniversitetet har enats om hur man vill fördela 2021 års medel till forskning och utveckling. Inom ramen för det fyraåriga samverkansavtalet satsas 11,5 miljoner kronor kommande år, varav 500 000 tillföll projektet MAGI Green Flyway.

Skapad av Jeanette Fällman

Sidan uppdaterades 2021-01-21