Nya medel från samverkansavtalet med Östersunds kommun

Tis 15 nov 2022 12:56

Inför det kommande året har Sports Tech Research Centre fått ytterligare finansiering genom samverkansavtalet mellan Mittuniversitetet och Östersunds kommun. Medlen som forskningscentrumet får ta del av under 2023 uppgår till 2,15 miljoner kronor.

Campus Östersund, kanslihuset

I satsningarna som lyfts inom avtalet finansierar de båda parterna utvalda forskningsprojekt med femtio procent vardera, till den totala summan av 12 miljoner. Av de här medlen får Sports Tech Research Centre 1,5 miljoner för uppbyggnad av provkapacitet för val av hållbara materialval i utrustning inom sport och outdoor samt utveckling av rättvisa tävlingar för sittande längdskidåkare. Dessutom finansieras projektet Östersund Ski Stadium – International Digital Guide Arena med 650 000 kronor.

– Bidragen och samverkan med Östersunds kommun har stor betydelse för vår lokala förankring inom forskningen. Med hjälp av de här medlen förväntar vi oss även kunna attrahera fler människor till både universitetet och Östersunds kommun, säger Mikael Bäckström, centrumledare på Sports Tech Research Centre.

Samverkansavtalet, som funnits sedan 2019, ska stärka och utveckla verksamheten vid campus Östersund och bidra till en långsiktig och hållbar tillväxt i Östersunds kommun. Andra projekt vid forskningscentrumet som får stöd från samverkansavtalet är:

Aegis

Augmented Sports

Magi

Läs mer om samverkansavtalet mellan Mittuniversitetet och Östersunds kommun.

Sidan uppdaterades 2022-11-15