Ny testdocka ska göra fartdräkter ännu effektivare

Fre 26 aug 2022 09:32

Atleter och sportutövare strävar ständigt framåt, mot högre höjder och snabbare resultat. Sedan en tid tillbaka samarbetar forskare med det svenska alpina skidförbundet för att hitta lösningar på nästa generations fartdräkter, bland annat med hjälp av en verklighetstrogen testdocka.

Studentern studenterna Linus Hermansson och Rasmus Blixt vid Sportteknologiprogrammet med testdocka i vindtunneln.
Linus Hermansson och Rasmus Blixt med sin testdocka, iklädd tävlingsdräkt och hjälm.

– Samverkan med det alpina skidförbundet ingår i projektet Augmented Sports och kommer förhoppningsvis att ge en bred grund för vidare arbete inom dels snabbhet, dels säkerhet för elitåkarna, berättar Mikael Bäckström, forskningsledare på Sports Tech Research Centre.

Forskningen fokuserar på hur aerodynamiskt olika dräkter fungerar, en aspekt som påverkas av detaljer såsom var sömmarna och blixtlås sitter och hur mycket friktion som uppstår genom tyget.

Med hjälp av en testdocka av spånskivor vill forskarna utföra olika tester av fartdräkter i den vindtunnel som forskningscentrumet disponerar över. Testdockan har tagits fram som ett examensarbete av studenterna Linus Hermansson och Rasmus Blixt vid Sportteknologiprogrammet på Mittuniversitetet och är baserad på en verklig alpinskidåkare.

– Rasmus och Linus har utvecklat en metod som vi kan använda hädanefter för att ta fram kostnadseffektiva instrumenterade, testdockor, med sensorer som mäter kraft, tryck och riktningar, för våra vindtunnelförsök. De lyckades också otroligt väl med att skapa en replik av en riktig person, där avvikelser i mått mot den verkliga personen var under 16 millimeter i omkrets, säger Mikael Bäckström.

Linus Hermansson och Rasmus Blixt tillsammans med den alpinskidåkare som testdockan baseras på, i vindtunneln på Sports Tech Research Centre.

Linus och Rasmus examensarbete har utförts inom ramen för projektet Augmented Sports som genomförs med stöd av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, där även Östersunds kommun finns med som finansiär.

Sidan uppdaterades 2022-08-29