BLAD ‑ Behovsstyrt Lärande genom Anpassat Deltagande
BLAD är ett internt utvecklingsprojekt på Mittuniversitetet som går ut på att utveckla former för livslångt lärande och distribuering av kompetensutveckling, anpassad efter de krav och behov som de samhälleliga och tekniska utvecklingen ställer på offentliga organisationer och näringsliv.
Projektet har pågått sedan 2018 och avslutas under 2024. Under denna tid har projektet genomgått olika faser med olika fokus som sammanfattas nedan. Projektplaner med mera går att hitta i diariet på ärendet 2018/2061.
En sammanfattning av BLAD 2018-2024
Under denna tid har BLAD varit ett strategiskt verktyg för lärosätets arbete med livslångt lärande och framförallt fokuserat på kompetensutveckling för yrkesverksamma. Kompetensutveckling av yrkesverksamma kan exempelvis vara anslagsfinansierad utbildning såsom fristående kurser eller avgiftsfinansierad som i uppdragsutbildning. Inom detta fokus har projektet fungerat som en idéutvecklare och tankesmedja likväl som en omvärldsbevakare och pilotverksamhet.
BLAD fas 1: 2018-2019
Denna fas var en förberedande fas där scenarios för lärosätets arbete inom uppdragsutbildningsverksamhet utvecklades samt inventering av lärosätets pågående uppdragsutbildningsinitiativ. Vidare identifierades även organisatoriska utmaningar (administrativa och strukturella) som lärosätet behövde hantera för att realisera den potential projektet identifierat.
BLAD fas 2: 2020-2022
Under denna fas flyttades fokus till utveckling av pedagogiska modeller och arbetet med de organisatoriska utmaningarna flyttades över till lärosätets förvaltning. En pilotverksamhet initierades med en betoning på representation från båda fakulteterna och campusorterna. Vidare ingick i pilotverksamheten såväl professionsutbildningar som andra utbildningar med större potential och intresse för uppdragsutbildning. Syftet med piloterna var att dra lärdom av pågående utvecklingsarbete, dels för att skapa en starkare stödjande förvaltningsorganisation, dels för att bidra till utveckling av pedagogiska modeller för kompetensutveckling av yrkesverksamma. Ett resultat av arbetet med de pedagogiska modellerna i pilotverksamheten var att om de bygger på utmaningar från organisationer och deras egna data är det möjligt att uppdragsutbildning samtidigt kan bidra till både individuell kompetensutveckling och organisatorisk utveckling hos de uppdragsgivare lärosätet samverkar med. En slutsats är att organisatoriskt utvecklingsarbete med stöd av uppdragsutbildning behöver vara långsiktigt. Ur detta arbete under projektets andra fas initierades idéen om en pilotkommun där lärosätet tillsammans med en kommun utvecklar processer för hur ett långsiktigt samarbete via uppdragsutbildning kan leda till organisationsutveckling. Pilotkommunens syfte var således att utpröva idéen om långsiktig Samverkan kring Kompetens- och Organisationsutveckling, så kallat SKO-avtal.
BLAD fas 3: 2023-2024
Den sista fasen i BLAD handlar om regional expansion. Det arbetet innebär ett fokus på att fortsätta utveckla testverksamhet med externa aktörer (pilotkommun) för att dels vidareutveckla interna processer, dels att utveckla externa processer gentemot samverkansorganisationer inom offentlig sektor i lärosätets omgivande geografiska region.
Denna testverksamhet är grundläggande för att möjliggöra en expansion och utveckling av delar av lärosätets verksamhet inom skärningspunkten livslångt lärande och regional utveckling. Efter genomförd gemensam testverksamhet med samverkansorganisationen syftar BLAD till att bland annat möjliggöra att lärosätet och kommunen/regionen tecknar långsiktiga SKO-avtal. Utifrån vunna erfarenheter och lärdomar från testverksamheten och samverkan med de utvalda pilotkommunerna/pilotregion ska lärosätet därefter via BLAD implementera vunna lärdomar och expandera verksamheten inom uppdragsutbildning i lärosätets geografiska region. Under projektets tredje fas finns som målsättning att lärosätet tecknar SKO-avtal med kommuner och regioner som ingår i dess geografiska region.
SKO-avtal
Samverkan inom Kompetens- och Organisationsutveckling (SKO-avtal) är en långsiktig modell för uppdragsutbildningsavtal. Den huvudsakliga idén är att via SKO-avtal uppnå en långsiktig och strategisk plan för kompetensutveckling av organisationens medarbetare där flera olika insatser kan rymmas inom avtalets ram. Genom ett anpassat upplägg är tanken att inte enbart stärka individuella medarbetares kompetens utan att även stärka organisationens processer och arbetssätt. För Mittuniversitetet innebär SKO-avtal också bättre möjligheter och förutsättningar att utveckla, planera och genomföra kurser/utbildningar som matchar både universitetets och samverkande organisationers behov och strategier.
SKO-avtalet är ett avtal om uppdragsutbildning och sträcker sig normalt över spannet 2–4 år. Avtalet omfattar ett ramavtal med tillhörande bilagor där kursbilagan beskriver ingående kurser. Kursbilagan anpassas efter den angivna budgeten för perioden. Det som särskilt utmärker SKO-avtalet är de återkommande samverkansdialogerna där uppföljning och utvärdering av pågående insatser sker samt identifiering av eventuella tillkommande behov. Eventuella revideringar av kursbilaga och/eller budget kan då göras under avtalsperioden genom dessa dialoger.
Fakta
Projektperiod
190101-241231