Diabetes i skolan (DIS): en kvalitativ multiperspektiv studie om skolsituationen för barn‑ och ungdomar med diabetes typ 1
Skolsituationen för barn och ungdomar med diabetes o är en angelägenhet för familjen, skolan, hälso- och sjukvården och samhället i stort då tidigare forskningsresultat påvisat att dessa barn och ungdomar löper risk för en sämre hälsa och kortare livslängd.
Forskningsprojektet fokuserar på skolsituationen för barn och ungdomar med diabetes typ 1. Idag finns en hel del forskning om diabetes med fokus på behandling och hjälpmedel men det finns väldigt lite forskning om skolsituationen för barn och ungdomar med diabetes ur ett multiperspektiv (barn och ungdomar, föräldrar, hälso-och sjukvård samt skola).
Projektets övergripande syfte är att undersöka och beskriva skolsituationen för barn och ungdomar med diabetes ur barns, föräldrars och skolpersonals samt vårdpersonals perspektiv.
Projektet har en kvalitativ ansats och baseras på narrativa intervjuer; med ungdomar som har diabetes typ 1, föräldrar som har barn eller ungdomar med diabetes typ 1, skolpersonal (lärare, fritidspedagoger, förskoleklasspedagoger, idrottslärare, skolsköterskor, skolledare/rektorer) som har erfarenhet av elever med diabetes typ 1 samt diabetesteam (läkare, sjuksköterska, dietist, sjukgymnast, kurator) på barnmedicinska mottagningar som arbetar med denna patientgrupp.
Projektet ingår i Programmet Framtidens Välfärd: Vård och Skola
Publikationer
Rising Holmström, M. & Söderberg, S. (2023). Experiences of transitions in daily life for parents of children with type 1 diabetes : An interpretive description. Research in Nursing & Health,
Rising Holmström, M. & Söderberg, S. (2022). The lived experiences of young people living with type 1 diabetes : A hermeneutic study. Nursing Open, vol. 9: 6, ss. 2878-2886.
Rising Holmström, M. , Häggström, M. & Söderberg, S. (2021). Supporting young people with type 1 diabetes : experiences from healthcare professionals in Sweden. British Journal of Child Health, vol. 2: 3, ss. 117-124.
Rising Holmström, M. , Häggström, M. & Söderberg, S. (2018). Being Facilitators in a Challenging Context-school Personnel's Experiences of Caring for Youth with Diabetes Type 1. Journal of Pediatric Nursing, vol. 43, ss. e114-e119.
Rising Holmström, M. , Häggström, M. & Söderberg, S. (2018). Experiences from Parents to Children with Diabetes Type 1.. JSM Health Education Primary Health Care, vol. 3: 2
Rising Holmström, M. , Häggström, M. , Audulv, Å. , Junehag, L. , Coyne, I. & Söderberg, S. (2017). To integrate and manage diabetes in school: Youth's expereinces of living with Type 1 diabetes in relation to school- a qualitative study. International Diabetes Nursing, vol. 14: 2-3
Fakta
Projektperiod
160601-231231