Framtidens Välfärd: Vård och Skola
Programmets mål är att bana väg för större satsningar med möjlighet att utveckla en stark forskningsmiljö, som med koppling till högkvalitativa utbildningar kan säkra kunskaps- och kompetensförsörjning, men också generera ny kunskap om hur vård och skola kan organiseras för framtidens välfärd.
Programmets syfte är att skapa en stark och hållbar samverkansmiljö för framtidens välfärd i vård och skola tillsammans med fem kommuner. Programmet, som går under titel Framtidens Välfärd: Vård och Skola, ska utgöra en bas i byggandet av en stark miljö inom omvårdnad och pedagogik med fokus på professionsutbildningarna (sjuksköterskor och lärare).
I programmet möts Mittuniversitetet och Härnösand, Nordanstig, Sundsvall, Timrå och Ånge kommuners verksamheter i en samverkansmiljö profilerad för forsknings- och utvecklingsarbete med relevans för framtidens vård och skola. Målsättningen är att utveckla en stark forskningsmiljö med koppling till högkvalitativa utbildningar, vilka kan säkra kunskaps- och kompetensförsörjning. Dessutom är målsättningen att kraftsamla och generera ny forskning och kunskap om hur vård och skola kan organiseras för framtidens välfärd.
Med utgångspunkt i kommunernas behov och omvärldsbevakning har följande tre områden definierats:
- En god och nära vård
- En skola för alla
- Hälsa och lärande (inklusive kompetensförsörjning och ledarskap i vård och skola).
Inom programmets ram ska Mittuniversitetet tillsammans med kommunerna skapa lokala, regionala, nationella och internationella avtryck i forskning, utveckling och utbildning inom fyra år.
Från lärosätet ingår initialt Institutionen för hälsovetenskaper (HOV) och Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV). Vi som är verksamma i programmet är pedagoger, sjuksköterskor, rektorer, adjunkter, disputerade forskare och doktorander. Programmets forskning är praktiknära och har fokus på att skapa en stark och en hållbar samverkansmiljö för forskning och utveckling. Ytterligare ett mål i programmet är att bygga upp det gemensamma området, hälsa och lärande, vilket berör exempelvis elevhälsa, men även andra frågor inom de två professionsutbildningarna såsom ledarskap och kompetensutveckling.
Aktuellt
Ett av Programmets projekt har fått ta emot en fin utmärkelse:
PER-modellen®, har belönats med 2022 års Alzheimer Life-stipendium
Pär Hägglund (Härnösands kommun) fick ta emot utmärkelsen av Drottning Silvia på Drottningholms Slottsteater den 6 september. Stipendiet är på 100 000 kr och förvaltas av Alzheimerfonden. Projektet Stöd vid Demens vidareutvecklar och stärker evidensen kring PER-modellen®. Projektet ingår i programmet Framtidens Välfärd: Vård och Skola i fokusområdet God och Nära Vård. Tanken är att Pär Hägglund och forskaren Annika Kjällman Alm ska kunna åka runt i Sverige och prata om deras framgångsrika stödmodell för de som precis fått Alzheimer med hjälp av stipendiet.
Stort grattis till Pär och Annika!
Vårens föreläsningar
Hur kan mental träning underlätta vardagen för barn och ungdomar i skolan?
Den 28/4 8.30-10.30 erbjuds en frukostföreläsning med Stig Wiklund om hur mental träning kan hjälpa barn och ungdomar i skolan och i vardagen. Stig är en av landets främsta mentala tränare/coach och även en uppskattad föreläsare.
Mer information och anmälan:
Utformning av matematiska problem för utveckling av elevers
Den 10/5 12.00-13.00 erbjuds en lunchföreläsning med Helena Johansson och Jens Jäder. Här presenteras centrala karaktäristiker, dess relation till aspekter av begreppsförståelse, samt exempel på designade matematiska problem
Mer information och anmälan:
Forskningsprojekt
För närvarande finns följande samverkansprojekt med kopplingar till programsatsningens tema
Elevhälsoarbetet; elevers hälsa och lärande i grundsärskolan
En attraktiv arbetsplats för god och säker nära vård. Ett pilotprojekt inspirerat av magnetmodellen
Främja närvaro - förebygga frånvaro
Hur gör vi med pojkarna? En aktionsstudie med fokus på pojkars skolresultat i St Olofs skola
Integrering och utvärdering av ett livsstilsprogram för personer med psykisk ohälsa
Motivation för lärande hos yngre barn
Tillsammans för ökad skolnärvaro
Utvärdering av effekter av positivt beteendestöd i två skolor i Sundsvalls kommun
Motivation för lärande
UR-program av Lena Boström och Göran Bostedt
Gymnasieskolan har under de senaste åren rapporterat om låg genomströmning, elever med ofullständiga betyg och elever med bristande motivation. Forskarna Lena Boström och Göran Bostedt går igenom viktiga resultat från forskningen.
Se SVT Samtiden där Lena och Göran pratar om studiemotivation
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Boström, L. , Bostedt, G. & Håkansson Lindqvist, M. (2022). Den allvarliga lärarbristen i Sverige – hur kunde detta hända och vad kan vi göra?. Paideia, : 22, ss. 6-20.
Boström, L. , Elvstrand, H.
&
Orwehag, M. (2022). Didactics in school-age educare centres – An unexplored field but with distinctive views. Social Sciences & Humanities Open, vol. 6: 1
Kjällman Alm, A. , Hellzén, O.
&
Norbergh, K. (2014). Experiences of long-term ongoing structured support in early stage of dementia – a case study. International Journal of Older People Nursing, vol. 9: 4, ss. 289-297.
Åhslund, I. (2021). How Students with Neuropsychiatric Disabilities Understand Their Absenteeism.. International Online Journal of Education and Teaching, vol. 8: 4, ss. 2665-2682..
Boström, L. , Elvestrand, H.
&
Orwehag, M. (2022). In search of didactics in school-age educare centres : To conceptualize what exists but has not yet been found. Nordisk tidsskift for pedagogikk og kritikk, vol. 8: 1
Kjällman Alm, A. , Danielsson, S.
&
Porskrog-Kristiansen, L. (2018). Non-Pharmalogical Interventions towards Behavioural and Psychological Symptoms of Dementia—An Integrated Literature Review. Open Journal of Nursing, : 8, ss. 434-447.
Kjällman Alm, A.
&
Norbergh, K. (2013). Nurses' opinions of pain and the assessed need for pain medication for the elderly. Pain Management Nursing, vol. 14: 2, ss. e31-e38.
Kjällman Alm, A. , Hagglund, P. , Norbergh, K.
&
Hellzén, O. (2015). Sense of Coherence in Persons with Dementia and Their Next of Kin : A Mixed-Method Study. Open Journal of Nursing, vol. 5, ss. 490--499.
Boström, L.
&
Bostedt, G. (2022). Student conceptions of motivation to study in upper secondary school in Sweden revealed through phenomenography. Journal of Pedagogical Research, vol. 6: 6, ss. 214-230.
Rising Holmström, M.
&
Boström, L. (2021). Student perspectives on health dialogues : how do they benefit?. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, vol. 16: 1
Boström, L.
&
Rising Holmström, M. (2023). Students’ experience of Uncertain times : Learning and well-being inSwedish upper secondary schools during the pandemic. Social Sciences & Humanities Open, vol. 7: 1
Boström, L.
&
Bostedt, G. (2021). Study motivation and gender differences : A paradoxical situation in Swedish upper secondary school. International Online Journal of Education and Teaching, vol. 8: 4, ss. 2581-2597.
Håkansson Lindqvist, M. , Boström, L.
&
Gidlund, U. (2022). Teacher shortage in Sweden : time to take action?. Education in the North, vol. 29: 2, ss. 48-67.
Kjällman Alm, A. , Norbergh, K.
&
Hellzen, O. (2013). What it means to be an adult child of a person with dementia. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, vol. 8, ss. Art. no. 21676
Artiklar, forskningsöversikter
Boström, L. , Orwehag, M.
&
Elvstrand, H. (2022). På spaning efter fritidshemmets didaktik. Acta Didactica Norden, vol. 16
Rapporter
Bostedt, G. , Boström, L. , Eriksson, V. , Rising Holmström, M.
&
Stenberg, I. (2022). Motivation för lärande – grundskola : En studie av elevers, lärares, rektorers och elevhälsopersonals uppfattningar i fem grundskolor (årskurs tre, sex och åtta) om studiemotivation.