Programmets mål är att bana väg för större satsningar med möjlighet att utveckla en stark forskningsmiljö, som med koppling till högkvalitativa utbildningar kan säkra kunskaps- och kompetensförsörjning, men också generera ny kunskap om hur vård och skola kan organiseras för framtidens välfärd.
Programmets syfte är att skapa en stark och hållbar samverkansmiljö för framtidens välfärd i vård och skola tillsammans med fem kommuner. Programmet, som går under titel Framtidens Välfärd: Vård och Skola, ska utgöra en bas i byggandet av en stark miljö inom omvårdnad och pedagogik med fokus på professionsutbildningarna (sjuksköterskor och lärare).
I programmet möts Mittuniversitetet och Härnösand, Nordanstig, Sundsvall, Timrå och Ånge kommuners verksamheter i en samverkansmiljö profilerad för forsknings- och utvecklingsarbete med relevans för framtidens vård och skola. Målsättningen är att utveckla en stark forskningsmiljö med koppling till högkvalitativa utbildningar, vilka kan säkra kunskaps- och kompetensförsörjning. Dessutom är målsättningen att kraftsamla och generera ny forskning och kunskap om hur vård och skola kan organiseras för framtidens välfärd.
Med utgångspunkt i kommunernas behov och omvärldsbevakning har följande tre områden definierats:
- En god och nära vård
- En skola för alla
- Hälsa och lärande (inklusive kompetensförsörjning och ledarskap i vård och skola).
Inom programmets ram ska Mittuniversitetet tillsammans med kommunerna skapa lokala, regionala, nationella och internationella avtryck i forskning, utveckling och utbildning inom fyra år.
Från lärosätet ingår initialt Institutionen för hälsovetenskaper (HOV) och Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV). Vi som är verksamma i programmet är pedagoger, sjuksköterskor, rektorer, adjunkter, disputerade forskare och doktorander. Programmets forskning är praktiknära och har fokus på att skapa en stark och en hållbar samverkansmiljö för forskning och utveckling. Ytterligare ett mål i programmet är att bygga upp det gemensamma området, hälsa och lärande, vilket berör exempelvis elevhälsa, men även andra frågor inom de två professionsutbildningarna såsom ledarskap och kompetensutveckling.
Aktuellt
Lunchföreläsning: Omvårdnad – Trygg. Välkommen till en föreläsning om forskningsprojekten Omvårdnad – Trygg digitalt? och Omvårdnad – Trygg hemgång som genomförs tillsammans med Sundsvalls och Härnösands kommun. Vi ses online eller på Campus Sundsvall torsdag 21 september kl. 12:00–13:00
Lunchföreläsning: Att förstå lärarbristen i Sverige – från probleminriktade till förståelseinriktade analyser
Fredagen 10 nov 12.00-13.00. Lokal och anmälningslänk kommer senare
Tomas Berglund och Göran Bostedt föreläser om Arbetskraftsbarometerns spegling av skolans kompetensförsörjning och lärarbrist under 50 år för olika lärargrupper.
Save the date v 44 - Kompetensutveckling inom hälsa och lärande
Under vecka 44 erbjuder FVVoS fortbilning inom spåret Hälsa och Lärande. Deltagande är gratis och öppet för medarbetare från MIUN och programmets fem kommuner.
Läs mer om föreläsningarna och anmäla dig här
Forskningsprojekt
För närvarande finns följande samverkansprojekt med kopplingar till programsatsningens tema
Jämställdhet och genus i förskolan
Elevhälsoarbetet; elevers hälsa och lärande i grundsärskolan
En attraktiv arbetsplats för god och säker nära vård. Ett pilotprojekt inspirerat av magnetmodellen
En skola i demokrati? En studie av politiska företrädares skolbesök (SkolDem)
Främja närvaro - förebygga frånvaro
Hur gör vi med pojkarna? En aktionsstudie med fokus på pojkars skolresultat i St Olofs skola
Integrering och utvärdering av ett livsstilsprogram för personer med psykisk ohälsa
Motivation för lärande hos yngre barn
Tillsammans för ökad skolnärvaro
Utvärdering av effekter av positivt beteendestöd i två skolor i Sundsvalls kommun
Motivation för lärande
UR-program av Lena Boström och Göran Bostedt
Gymnasieskolan har under de senaste åren rapporterat om låg genomströmning, elever med ofullständiga betyg och elever med bristande motivation. Forskarna Lena Boström och Göran Bostedt går igenom viktiga resultat från forskningen.
Se SVT Samtiden där Lena och Göran pratar om studiemotivation
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Boström, L. , Elvstrand, H.
&
Orwehag, M. (2023). Didaktik i fritidshem ur svenska rektorers perspektiv : särskiljande föreställningar möter en pedagogisk praktik. Pedagogisk forskning i Sverige,
Rising Holmström, M.
&
Söderberg, S. (2023). Experiences of transitions in daily life for parents of children with type 1 diabetes : An interpretive description. Research in Nursing & Health, vol. 46: 3, ss. 313-322.
Paanalahti, M. , Alt Murphy, M. , Rising Holmström, M.
&
Viitasara, E. (2023). Functioning and Disability in Community-Living People with Perceived Cognitive Impairment or Dementia : A Mixed Methods Study using the World Health Organization Disability Assessment Schedule. Journal of Rehabilitation Medicine, vol. 55
Ivarsson, L. & Stenberg, I. (2023). Genom nålens öga – skolfrånvaro ur elevers och lärares perspektiv. Kognition & Pædagogik, vol. 33: 128, ss. 70-78.
Boström, L. , Bostedt, G. , Eriksson, V.
&
Stenberg, I. (2023). Student conceptions of motivation to study revealed through phenomenography: Differences and similarities among primary school students. Social Sciences & Humanities Open, vol. 8: 1, ss. 100505-100505.
Boström, L.
&
Rising Holmström, M. (2023). Students’ experience of Uncertain times : Learning and well-being inSwedish upper secondary schools during the pandemic. Social Sciences & Humanities Open, vol. 7: 1
Boström, L. , Damber, U.
&
Collén, C. (2023). University students’ study strategies before and during the pandemic : Experiences from Swedish students. Social Sciences & Humanities Open, vol. 8: 1
Boström, L. (2023). What is the problem and how can we solve it? : School authorities’ perceptions of the shortage of teachers in Sweden. Educational Research for Policy and Practice, vol. 22: 3, ss. 479-497.
Carlsson, M. , Kjällman Alm, A.
&
Rising, M. H. (2022). An evaluation of registered nurses’ experiences of person-centered care and competence after participating in a course in digital competence in care. BMC Nursing, vol. 21: 1
Boström, L. , Bostedt, G. & Håkansson Lindqvist, M. (2022). Den allvarliga lärarbristen i Sverige – hur kunde detta hända och vad kan vi göra?. Paideia, : 22, ss. 6-20.
Boström, L. , Elvstrand, H.
&
Orwehag, M. (2022). Didactics in school-age educare centres – An unexplored field but with distinctive views. Social Sciences & Humanities Open, vol. 6: 1
Boström, L. , Elvestrand, H.
&
Orwehag, M. (2022). In search of didactics in school-age educare centres : To conceptualize what exists but has not yet been found. Nordisk tidsskift for pedagogikk og kritikk, vol. 8: 1
Hellzén, O. , Kjällman Alm, A.
&
Rising Holmström, M. (2022). Primary Healthcare Nurses’ Views on Digital Healthcare Communication and Continuity of Care : A Deductive and Inductive Content Analysis. Nursing Reports, vol. 12: 4, ss. 945-957.
Boström, L.
&
Bostedt, G. (2022). Student conceptions of motivation to study in upper secondary school in Sweden revealed through phenomenography. Journal of Pedagogical Research, vol. 6: 6, ss. 214-230.
Håkansson Lindqvist, M. , Boström, L.
&
Gidlund, U. (2022). Teacher shortage in Sweden : time to take action?. Education in the North, vol. 29: 2, ss. 48-67.
Rising Holmström, M.
&
Söderberg, S. (2022). The lived experiences of young people living with type 1 diabetes : A hermeneutic study. Nursing Open, vol. 9: 6, ss. 2878-2886.
Olofsson, N.
&
Rising Holmström, M. (2021). Body mass index, clusters of health behaviour among school-age children and young people in Sweden. British Journal of Child Health, vol. 2: 6, ss. 259-266.
Åhslund, I. (2021). How Students with Neuropsychiatric Disabilities Understand Their Absenteeism.. International Online Journal of Education and Teaching, vol. 8: 4, ss. 2665-2682..
Al-Motlaq, M. , Neill, S. , Foster, M. J. , Coyne, I. , Houghton, D. , Angelhoff, C. , Rising Holmström, M.
&
Majamanda, M. (2021). Position statement of the international network for child and family centered care : Child and family centred care during the COVID19 pandemic. Journal of Pediatric Nursing, vol. 61, ss. 140-143.
Rising Holmström, M.
&
Boström, L. (2021). Student perspectives on health dialogues : how do they benefit?. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, vol. 16: 1
Boström, L.
&
Bostedt, G. (2021). Study motivation and gender differences : A paradoxical situation in Swedish upper secondary school. International Online Journal of Education and Teaching, vol. 8: 4, ss. 2581-2597.
Rising Holmström, M. , Häggström, M.
&
Söderberg, S. (2021). Supporting young people with type 1 diabetes : experiences from healthcare professionals in Sweden. British Journal of Child Health, vol. 2: 3, ss. 117-124.
Artiklar, forskningsöversikter
Boström, L. , Orwehag, M.
&
Elvstrand, H. (2022). På spaning efter fritidshemmets didaktik. Acta Didactica Norden, vol. 16
Rapporter
Bostedt, G. , Boström, L. , Eriksson, V. , Rising Holmström, M. & Stenberg, I. (2022). Motivation för lärande – grundskola : En studie av elevers, lärares, rektorers och elevhälsopersonals uppfattningar i fem grundskolor (årskurs tre, sex och åtta) om studiemotivation.
Övrigt
Boström, L. , Bostedt, G. , Rising Holmström, M. , Stenberg, I. & Eriksson, V. (2022). Majoriteten elever ger gott betyg till Sundsvalls skolor.
Boström, L.
&
Bostedt, G. (2022). Motivation för lärande bör genomsyra hela lärarutbildningen : Lärarnas Riksförbund..