Programmet Framtidens Välfärd: Vård och Skola
Programmets mål är att bana väg för större satsningar med möjlighet att utveckla en stark forskningsmiljö, som med koppling till högkvalitativa utbildningar kan säkra kunskaps- och kompetensförsörjning, men också generera ny kunskap om hur vård och skola kan organiseras för framtidens välfärd.
Programmets syfte är att skapa en stark och hållbar samverkansmiljö för framtidens välfärd i vård och skola tillsammans med tre kommuner. Programmet, som går under titel Framtidens Välfärd: Vård och Skola, ska utgöra en bas i byggandet av en stark miljö inom omvårdnad och pedagogik med fokus på professionsutbildningarna (sjuksköterskor och lärare).
I programmet möts i dagsläget Mittuniversitetet och Härnösand, Sundsvall och Timrå kommuners verksamheter i en samverkansmiljö profilerad för forsknings- och utvecklingsarbete med relevans för framtidens vård och skola. Målsättningen är att utveckla en stark forskningsmiljö med koppling till högkvalitativa utbildningar, vilka kan säkra kunskaps- och kompetensförsörjning. Dessutom är målsättningen att kraftsamla och generera ny forskning och kunskap om hur vård och skola kan organiseras för framtidens välfärd.
Med utgångspunkt i kommunernas behov och omvärldsbevakning har följande tre områden definierats:
- En god och nära vård
- En skola för alla
- Hälsa och lärande (inklusive kompetensförsörjning och ledarskap i vård och skola).
Inom programmets ram ska Mittuniversitetet tillsammans med kommunerna skapa lokala, regionala, nationella och internationella avtryck i forskning, utveckling och utbildning inom fyra år.
Från lärosätet ingår initialt Institutionen för hälsovetenskaper (HOV) och Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV). Vi som är verksamma i programmet är pedagoger, sjuksköterskor, rektorer, adjunkter, disputerade forskare och doktorander. Programmets forskning är praktiknära och har fokus på att skapa en stark och en hållbar samverkansmiljö för forskning och utveckling. Ytterligare ett mål i programmet är att bygga upp det gemensamma området, hälsa och lärande, vilket berör exempelvis elevhälsa, men även andra frågor inom de två professionsutbildningarna såsom ledarskap och kompetensutveckling.
Aktuellt
I augusti kommer en lunchföreläsning om Studiemotivation i gymnasiet
Vi hälsar lärarstudenter, lärare och forskare vid Mittuniversitetet välkomna att lyssna på en lunchföreläsning där forskarna Lena Boström och Göran Bostedt vid institutionen för utbildningsvetenskap presenterar sina utgångspunkter i att studera studiemotivation, dominerande teorier, de resultat de funnit och didaktiska implikationer. Redovisningen kommer kompletteras med praktiska råd till lärarstudenter och verksamma lärare om hur man kan arbeta med studiemotivationsrelaterade frågor. Detta till såväl gymnasieelevernas fromma som till lärarstudenter och lärare i deras arbete med skolans målformuleringar om kunskap och värden.'
Forskningsprojekt
För närvarande finns följande samverkansprojekt med kopplingar till programsatsningens tema
Elevhälsoarbetet; elevers hälsa och lärande i grundsärskolan
Motivation för lärande hos yngre barn
Utvärdering av effekter av positivt beteendestöd i två skolor i Sundsvalls kommun
Hur gör vi med pojkarna? En aktionsstudie med fokus på pojkars skolresultat i St Olofs skola
Motivation för lärande
UR-program av Lena Boström och Göran Bostedt
Gymnasieskolan har under de senaste åren rapporterat om låg genomströmning, elever med ofullständiga betyg och elever med bristande motivation. Forskarna Lena Boström och Göran Bostedt går igenom viktiga resultat från forskningen.
Se SVT Samtiden där Lena och Göra pratar om studiemotivation
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Boström, L. , Bostedt, G. & Håkansson Lindqvist, M. (2022). Den allvarliga lärarbristen i Sverige – hur kunde detta hända och vad kan vi göra?. Paideia, : 22, ss. 6-20.
Kjällman Alm, A. , Hellzén, O.
&
Norbergh, K. (2014). Experiences of long-term ongoing structured support in early stage of dementia – a case study. International Journal of Older People Nursing, vol. 9: 4, ss. 289-297.
Åhslund, I. (2021). How Students with Neuropsychiatric Disabilities Understand Their Absenteeism.. International Online Journal of Education and Teaching, vol. 8: 4, ss. 2665-2682..
Boström, L. , Elvestrand, H.
&
Orwehag, M. (2022). In search of didactics in school-age educare centres : To conceptualize what exists but has not yet been found. Nordisk tidsskift for pedagogikk og kritikk, vol. 8: 1
Kjällman Alm, A. , Danielsson, S.
&
Porskrog-Kristiansen, L. (2018). Non-Pharmalogical Interventions towards Behavioural and Psychological Symptoms of Dementia—An Integrated Literature Review. Open Journal of Nursing, : 8, ss. 434-447.
Kjällman Alm, A.
&
Norbergh, K. (2013). Nurses' opinions of pain and the assessed need for pain medication for the elderly. Pain Management Nursing, vol. 14: 2, ss. e31-e38.
Kjällman Alm, A. , Hagglund, P. , Norbergh, K.
&
Hellzén, O. (2015). Sense of Coherence in Persons with Dementia and Their Next of Kin : A Mixed-Method Study. Open Journal of Nursing, vol. 5, ss. 490--499.
Boström, L.
&
Bostedt, G. (2022). Student conceptions of motivation to study in upper secondary school in Sweden revealed through phenomenography. Journal of Pedagogical Research, vol. 6: 6, ss. 214-230.
Rising Holmström, M.
&
Boström, L. (2021). Student perspectives on health dialogues : how do they benefit?. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, vol. 16: 1
Boström, L.
&
Bostedt, G. (2021). Study motivation and gender differences : A paradoxical situation in Swedish upper secondary school. International Online Journal of Education and Teaching, vol. 8: 4, ss. 2581-2597.
Kjällman Alm, A. , Norbergh, K.
&
Hellzen, O. (2013). What it means to be an adult child of a person with dementia. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, vol. 8, ss. Art. no. 21676
Artiklar, forskningsöversikter
Boström, L. , Orwehag, M.
&
Elvstrand, H. (2022). På spaning efter fritidshemmets didaktik. Acta Didactica Norden, vol. 16