Lokalt relevant utbildning för hållbar utveckling: den lilla skolans förutsättningar i en global kontext
Syftet var att utveckla didaktiska modeller i utbildning för hållbar utveckling där den lilla skolans förutsättningar sågs som centrala. Ett delsyfte var att utveckla en forskningsmetodlogi där samverkan mellan forskare, lärare, lokala aktörer och platsen bidrog till teori och praktikutveckling.
Projektet "Lokalt relevant utbildning för hållbar utveckling: den lilla skolans förutsättningar i en global kontext"vbedrevs mellan 2022 och 2024 med ULF-medel för praktiknära forskning. Det syftade till att stärka elevers lärande genom att utveckla didaktiska modeller för utbildning för hållbar utveckling (UHU) i små skolor i glesbygdsområden. En central tanke var att skolans geografiska placering spelar en avgörande roll för de möjligheter och utmaningar som undervisningen för hållbar utveckling möter.
Ett övergripande syfte med projektet var att bidra till elevers lärande och utveckling genom att arbeta fram vetenskapligt förankrade didaktiska modeller i utbildning för hållbar utveckling som utgår från den lilla skolans förutsättningar. Ett andra syfte var utveckla en forskningsmetodologi där samverkan mellan skolpersonal, forskare och aktörer från lokalsamhället samt den lokala platsen gemensamt kan bidra till teori och praktikutveckling.
Projektets mål var att utveckla didaktiska modeller som kritiskt och konstruktivt förhåller sig till skolans uppdrag och omfattar:
- Samverkan med lokalsamhället, platsen och naturen i utbildning för hållbar utveckling
- Kritiska perspektiv och elevmedverkan som betydelsefullt för elevers lärande och utveckling
- De särskilda förutsättningar vilka identifieras med att leva och verka i glesbygd
Ett ytterligare mål var att utveckla en modell för kritiskt konstruktiva samtal genom vilka medverkandes färdigheter för att leda och delta i undervisningsutvecklande forskning kan utvecklas.
Fakta
Projektperiod
220801—250630
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Forskargrupper
Projektledare
Projektmedlemmar
Kontakt