Pedagogikämnet har fyra huvudsakliga forskningsgrupper:
- Higher Education and E-Learning (HEEL)
- Forskningsgruppen för skol- och utbildningsforskning (skUf). Fritidshem F-3, 4–6, 7–9 samt gymnasiet)
- Utbildningsledarskap och Skolutveckling (ULS)
- Yngre barn (förskola, förskoleklass) (YB).
Gruppen utgår från en tvärvetenskaplig bas i ämnena pedagogik (UTV) och informatik (DSV). HEELs arbete fokuserar på konsekvenserna av den framväxande digitaliseringen av samhället och forskningsfrågor som berör digitalisering av utbildningsväsendet, livslångt lärande och det teknikstödda lärandet (TEL). Gruppens verksamhet berör formellt lärande för såväl barn och ungdomar som för vuxna individers deltagande i det formella utbildningssystemet.
Läs mer
Forskarna i KUF förenas i ett intresse för att sätta in utbildningsforskningen i ett samhälleligt perspektiv. Detta intresse länkar till pedagogikämnets historia av ett fokus på fostransprocesser liksom till utbildningens roll för samhällelig utveckling (bildning) och ett utbildningssociologiskt intresse av socialisations- och identitetsskapande processer.
Forskargruppens andra centrala intresse är övertygelsen att utbildningsvetenskaplig forskning kräver ett kritiskt analytiskt förhållningssätt. Med detta menar vi att pedagogisk forskning kräver en kritiskt reflexiv hållning till de frågor som studeras för att utmana, förstå eller förklara de maktstrukturer som ligger nedärvt, gestaltas eller skapas i olika samhällsfenomen, institutioner eller processer. Vi menar att pedagogisk forskning därmed kräver en uttalad kritisk analys och distans för att kunna identifiera olika strukturer, system, diskurser och praktiker för att inte omedvetet bekräfta eller fastställa dessa.
Läs mer
Inom forskargruppen finns intresseområden som ledarskap, ledning, styrning och skolutveckling i sammanhanget utbildning och arbetsplatslärande. Utbildningsledarskap definieras av gruppen som något mer än en funktion som leder en verksamhet och ses som den process och det sammanhang varvid en ledare verkar i samspel med andra kring specifika uppgifter. Skolutveckling anges som en systematisk och hållbar process för att förbättra lärande och de inre förutsättningarna i verksamheten för att nå målen med utbildningen. Utbildning avser alla typer av formella utbildningsmiljöer från förskola till vuxenutbildning. Forskningsområden som fokuseras handlar om huvudmannaskap, rektorskap i skola/förskola, lärares ledarskap, skolorganisation, skolutveckling, policy, digitalisering och utbildningsledarskap i olika typer av utbildningsmiljöer samt arbetsplatslärande.
Läs mer
Forskningen syftar till att beforska såväl erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som lärandeprocesser och lärares ledarskap i det didaktiska rummet med fokus på de yngre barnen. Angelägna forskningsområden i gruppen är estetiska lärprocesser och uttrycksformer i lärarutbildning så väl som förskoleutbildning, fysiska miljöer för lärande, lek och kreativitet, barns perspektiv och agens i förskolan, ledarskap samt normkritiska perspektiv. Nuvarande forskningsverksamhet för forskningsgruppen Yngre barn rör områden som kultur, hållbarhet och design för lärande/lärmiljöer.
Läs mer
Pedagogikämnets utbildning och forskning är knutet till institutionen för utbildningsvetenskap.