Digitala Verktyg i Engelsk Språkundervisning
Detta projekt inom engelsk språkvetenskap syftar till att samla in information om digitala verktyg och tillhandahålla exempel på hur de kan användas som effektiva metoder i engelsk språkundervisnin...
Pedagogikämnets forskningsstrategi är väl förankrad i lärosätets vision att vara ett globalt lärosäte med regionalt engagemang. Grundidén är att ansvara för ett brett kunskapsområde inriktat mot lärande och kunskapsbildning i vid mening inom det pedagogiska fältet.
Pedagogikämnet har fyra huvudsakliga forskningsgrupper:
Gruppen utgår från en tvärvetenskaplig bas i ämnena pedagogik (UTV) och informatik (DSV). HEELs arbete fokuserar på konsekvenserna av den framväxande digitaliseringen av samhället och forskningsfrågor som berör digitalisering av utbildningsväsendet, livslångt lärande och det teknikstödda lärandet (TEL). Gruppens verksamhet berör formellt lärande för såväl barn och ungdomar som för vuxna individers deltagande i det formella utbildningssystemet.
Läs mer
Forskarna i KUF förenas i ett intresse för att sätta in utbildningsforskningen i ett samhälleligt perspektiv. Detta intresse länkar till pedagogikämnets historia av ett fokus på fostransprocesser liksom till utbildningens roll för samhällelig utveckling (bildning) och ett utbildningssociologiskt intresse av socialisations- och identitetsskapande processer.
Forskargruppens andra centrala intresse är övertygelsen att utbildningsvetenskaplig forskning kräver ett kritiskt analytiskt förhållningssätt. Med detta menar vi att pedagogisk forskning kräver en kritiskt reflexiv hållning till de frågor som studeras för att utmana, förstå eller förklara de maktstrukturer som ligger nedärvt, gestaltas eller skapas i olika samhällsfenomen, institutioner eller processer. Vi menar att pedagogisk forskning därmed kräver en uttalad kritisk analys och distans för att kunna identifiera olika strukturer, system, diskurser och praktiker för att inte omedvetet bekräfta eller fastställa dessa.
Inom forskargruppen finns intresseområden som ledarskap, ledning, styrning och skolutveckling i sammanhanget utbildning och arbetsplatslärande. Utbildningsledarskap definieras av gruppen som något mer än en funktion som leder en verksamhet och ses som den process och det sammanhang varvid en ledare verkar i samspel med andra kring specifika uppgifter. Skolutveckling anges som en systematisk och hållbar process för att förbättra lärande och de inre förutsättningarna i verksamheten för att nå målen med utbildningen. Utbildning avser alla typer av formella utbildningsmiljöer från förskola till vuxenutbildning. Forskningsområden som fokuseras handlar om huvudmannaskap, rektorskap i skola/förskola, lärares ledarskap, skolorganisation, skolutveckling, policy, digitalisering och utbildningsledarskap i olika typer av utbildningsmiljöer samt arbetsplatslärande.
Läs mer
Forskningen syftar till att beforska såväl erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som lärandeprocesser och lärares ledarskap i det didaktiska rummet med fokus på de yngre barnen. Angelägna forskningsområden i gruppen är estetiska lärprocesser och uttrycksformer i lärarutbildning så väl som förskoleutbildning, fysiska miljöer för lärande, lek och kreativitet, barns perspektiv och agens i förskolan, ledarskap samt normkritiska perspektiv. Nuvarande forskningsverksamhet för forskningsgruppen Yngre barn rör områden som kultur, hållbarhet och design för lärande/lärmiljöer.
Läs mer
Pedagogikämnets utbildning och forskning är knutet till institutionen för utbildningsvetenskap.
Detta projekt inom engelsk språkvetenskap syftar till att samla in information om digitala verktyg och tillhandahålla exempel på hur de kan användas som effektiva metoder i engelsk språkundervisnin...
Jussara Reis Anderssons doktorandstudier innebär att under fyra år framöver följa digitaliseringen av skolan med finansiering från samarbetsavtalet mellan Mittuniversitetet och Härnösand, Sundsvall...
European Education Policy Network on Teachers and School Leaders är ett nätverk av organisationer (politiker, praktiker, forskare och intressenter) för att främja samarbete, policyutveckling och...
Programmets mål är att bana väg för större satsningar med möjlighet att utveckla en stark forskningsmiljö, som med koppling till högkvalitativa utbildningar kan säkra kunskaps- och kompetensförsörj...
Projektet syftar till att lärare, rektorer och övrig skolpersonal vid två pilotskolor samt vid kommunens övriga skolor ska utveckla sitt arbetssätt och sina rutiner gällande att förebygga, upptäcka...
I projektet fokuseras på hur utveckling av socialt och emotionellt lärande samt ökad medvetenhet om mångfald i skola och samhälle kan bidra till att stärka lärare i sin yrkesroll i samhällen som...
Projektets specifika syfte är att höja meritvärden hos framförallt pojkarna på den utvalda skolan samt ge lärarna en ökad didaktisk kompetens för att bättre undervisa både pojkar och flickor.
Syftet med projektet är att undersöka och analysera samverkan mellan fritidshem och skola kring elever med behov av särskilt stöd från ett fritidshemslärar- och klasslärarperspektiv.
För att minska problemskapande beteenden i klassrummet och på skolan, öka de akademiska resultaten samt skapa gynnsamma förutsättningar för studiero behövs en gemensam grundsyn hos personalen där...
Detta är ett projekt i samverkan med Ånge kommun i enlighet med samverkansavtalet. Projektet syftar till att främja skolnärvaro och förebygga skolfrånvaro genom flera parallella satsningar inom...
Många länder i Europa lider av samma problem när det gäller brist på behöriga lärare. För att få en bild över nuläget skapas nu ett nytt nätverk, finansierat av Vetenskapsrådet, där forskare...
Sidan uppdaterades 2023-02-23