Motivation i gymnasieskolan 2.0
Forskningsprojektet handlar om att förstå hur gymnasieelever och lärare ser på studiemotivation. Målet är att finna metoder för att undvika problemet med ofullständiga betyg och bristande motivation.
Gymnasieskolan har under de senaste åren rapporterat om låg genomströmning, en hög andel elever med ofullständiga betyg och bristande motivation. 53 procent av gymnasisterna anger att de känner låg studiemotivation.
Från många aktörer efterfrågas åtgärder för att ändra den negativa trenden. Projektet Motivation i gymnasieskolan har pågått under tre år och bygger på en omfattande elevenkät samt intervjuer med både elever vid fyra gymnasieprogram. Resultatet har visat såväl skillnader som likheter i lärares och elever syn på studiemotivation. Det har också utmynnat i didaktiska implikationer för lärares och arbetslagens arbete i klassrummet för att öka elevers studiemotivation. Därtill har tre vetenskapliga artiklar publicerats om resultaten, och en bok om studiemotivation kommer ges ut på Studentlitteratur 2021.
Projektet är nu utökat att omfatta tre nya gymnasieprogram men även klasser i grundskolan. Det finansieras av samverkansavtalet mellan Mittuniversitetet och Sundsvalls kommun.
Förstudieansvarig Sundsvalls kommun: Mikael Öst, mikael.ost@sundsvall.se.
Projektet är en fortsättning på tidigare studie med samma namn.
Läs beslutsunderlaget för projektet Motivation i gymnasieskolan 2.0.
Publicerade rapporter
What about Study Motivation? Students´ and Teachers’ Perspectives on What Affects Study Motivation
Fakta
Projektperiod
200101-210815