Utvärdering av aktiviteter gjorda av externa aktörer i två av Sundsvalls kommuns grundskolor
Sundsvalls kommun önskar utvärdera olika insatser som genomförts i samarbete med eller av externa aktörer i skolor i socioekonomiskt utsatta områden i kommunen.
Bakgrunden till utvärderingen är att rektorer i Sundsvalls kommun önskar utvärdera olika insatser som genomförts i samarbete med eller av externa aktörer i skolor i socioekonomiskt utsatta områden i kommunen. Utvärderingen syftar till att utgöra en opartisk granskning från fristående forskare gällande insatserna från dess idé (dvs. dess funktion och tänkta betydelse) till arbetsinsatser och resultat (implementering av åtgärder och uppfattningar om resultatet av insatserna) i förhållande till elevernas lärande. Utvärderingen är därmed inriktad på att ge kunskaper om insatserna i förhållande till genomförande och önskat eller uppnått resultat samt att ge skolorna underlag att reflektera över de gjorda insatserna.
Utvärderingen syftar till att lärare, rektorer och övrig skolpersonal på de två skolorna ska kunna utveckla sina strategiska arbetssätt och kompetenser att värdera insatser och nyttja resultat från aktiviteter som genomförs av, eller i samarbete med, externa aktörer.
Målen med utvärderingen är:
· Utvärdera resultatet av några utvalda aktiviteter i två skolor i kommunen.
· Ge underlag för analys av behov av fortsatt utveckling av strategiska skolutvecklingsinsatser på skolorna.
· Dela kunskaper och erfarenheter från de genomförda insatserna med övriga skolor i kommunen och i regionen.
Forskningsfrågor att besvara i projektet är:
Vad är viktigt att beakta gällande externa aktörers erbjudanden om aktiviteter/insatser vad avser planering, genomförande och utvärdering?
Utvärderingarna av insatserna på de två skolorna kommer primärt fokusera:
a) bakgrund (dvs hur har insatserna initierats och varför),
b) vilka aktiviteter som genomförts,
c) uppfattningar om insatserna lett till önskat resultat eller gett värdefulla kunskaper för skolorna samt d) övriga erfarenheter av betydelse. Kort sammanfattat inriktas utvärderingen på vilka framgångs- och misslyckandefaktorer som kan återfinnas i arbetet med insatserna.
Vi vill markera två viktiga saker som utgångspunkt för vår utvärdering. För det första skillnaden mellan uppföljning (hur mycket, hur ofta, hur många mm) och utvärdering (varför, för vad, för vem, med vilket uppfattat resultat mm). I detta fall är intresset fokuserat på utvärdering. För det andra vårt fokus av kunskapsåterföring av de gjorda insatserna för att möjliggöra verksamhetsutveckling. Utvärderingen syftar således till att ge ett underlag för bedömning om insatsernas användbarhet för att nå verksamhetsambitioner riktad till avsedd målgrupp. Utvärderingen kommer därmed kunna tjäna dels som en avstämning av det genomförda arbetet, dels ge underlag för frågeställningar att föra vidare/behandla inom ramen för framtida utvecklingsinsatser. Hur kan då en utvärdering genomföras för att svara på de frågor/ambitioner som anges ovan, och vilket perspektiv är lämplig för en sådan studie?
Fakta
Projektperiod
230301-231231
Samarbetspartners
- Sundsvalls kommun