Eleven i fokus 100%: etablering av systematiskt kvalitetsarbete genom hela värdekedjan
Denna forskning granskar hur kommuner säkerställer systematisk kvalitet i utbildningen från policy till klassrum. Fokus ligger på beskrivningen av kvalitetsledningsmodellen, stödjande processer för implementering, och hur modellen säkerställer 'elev i fokus 100%' samt organisationskulturfaktorer.
Syfte och beskrivning:
Denna studie syftar till att utveckla en förståelse för hur kommuner kan identifiera och säkerställa ett framgångsrikt genomförande av ett systematiskt tillvägagångssätt för kvalitet i utbildningen på alla nivåer i värdekedjan från policydo- kument till klassrumsplanering och ledning; en där kärnvärdena används för att styra utvecklingen över tid.
Följande frågor vägleder denna studie:
1. Hur beskrivs, kommuniceras, och visualiseras kommunens systematiska kvalitetsledningsmodell i skolorna? 2. Vilka processer och strukturer används för att stödja implementeringen av det systematiska Kvalitetsledningsmodellen i skolan för att nå utbildningsmålen?
3. Hur används den systematiska kvalitetsledningsmodellen i skolor för att säkerställa ”elev i fokus 100 %”?
4. Vilka organisationskulturfaktorer är viktiga för att etablera en integrerad användning av den systematiska kvalitetsledningsmodellen i skolorna?
Förväntade mål och resultat/leveranser:
Denna studie bidrar med ny kunskap för att hjälpa kommuner och skolor i Sverige och i andra länder att utveckla pro- cesser för att stödja en fullständig integrering av systematiska kvalitetssystem i utbildningen för att nå målen och värde- ringarna för hållbar kvalitet i utbildningen. Projektet fyller ett tomrum i praktisk och teoretisk kunskap för att stödja skolor och kommuner att implementera systematiska kvalitetssystem i utbildningen. Specifikt,
-
Identifiera vilka processer som kan användas för att stödja inköp och användning av modellen av alla medlem- mar i en organisation.
-
Hur information kan samlas in och användas för att identifiera behov och kontinuerliga förbättringar och stödja beslut
-
Hur man integrerar värderingar och kundbehov med mål
-
Hur skolledare kan integrera det systematiska förhållningssättet till kvalitet i alla aspekter av skolans arbets-
och lärandemiljö.
Fakta
Projektperiod
241201-251231
Samarbetspartners
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Kommunsamverkan
Projektledare

Projektmedlemmar
