Kan mental träning i grundskolan påverka elevers hälsa, välbefinnande och skolprestationer?
Detta projekt kommer att fokusera på om och huruvida mental träning kan ge elever användbara ”verktyg” i livet och i studierna.
Mental träning, inkluderat tekniker såsom avslappning, medveten andning, mindfulness, mindset, visualisering, självförtroendeträning och återhämtning, har visat sig vara fördelaktigt för idrottsprestationer och välbefinnande.
Trots att forskning stödjer fördelarna med mental träning för idrottsprestationer, fysisk aktivitet för och hälsa finns det begränsad kunskap om effekterna av mental träning på elevers välbefinnande och akademiska framgångar. Med anledning av den ökande psykiska ohälsan hos barn och unga, ökad frånvaro, samt risk för hemmasittande och utanförskap är det viktigt att utforska hur mental träning kan implementeras i skolmiljön och vilka effekter mental träning har på elevers resultat på måluppfyllelse och närvaro, men även upplevd hälsa och trygghet.
Tidigare studier i regionen har visat att elever efterfrågar någon typ av ”livskunskap. Studien har en kvasi-experimentell design där undervisning i och om mental träning utvärderas i både kontroll och experimentgrupper
Fakta
Projektperiod
240801-270831
Samarbetspartners
- Ånge kommun
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Forskargrupper
Programsatsningar
Kommunsamverkan
Projektledare

Projektmedlemmar

