Nyhetsmedia, desinformation på nätet och demokrati i denna digitala tid
Detta forskningsprojektet undersöker hur de traditionella nyhetsmedierna hanterar spridning av desinformation online.
Fenomenet med desinformation online har fått en framträdande plats över hela världen de senaste åren, särskilt sedan Trumps kampanj 2016 och Brexit-omröstningen. Forskning har kopplat denna ökning av onlinespridning av falsk information till digitalisering och den växande betydelsen av sociala medier som plattformar för produktion, distribution och konsumtion av olika politiska innehåll. Men i motsats till traditionella nyhetsmedier som använder gate keeping och andra redaktionella processer för att säkerställa att endast korrekt politisk information sprids, gör sociala medieplattformar från deras sida det möjligt för varje individ att lägga upp ett anspråk från ett privat konto, utan någon kontroll, och nå en stort antal människor över hela världen omedelbart.
Forskning har faktiskt visat att online-cirkulationen av felaktig politisk information utgör ett allvarligt hot mot demokratiska institutioner. Det vilseleder allmänheten och skapar förvirring i samhället. Nu, med tanke på att traditionella nyhetsmedier har skyldigheten att förse allmänheten med korrekt politisk information som kommer att informera deras åsikter och röstbeteenden, undersöker detta projekt hur de traditionella nyhetsmedierna hanterar spridning av desinformation online. I detta perspektiv kommer projektet att ägna särskild uppmärksamhet åt nyhetsmediernas bevakning av fenomenet desinformation, journalistisk faktakontroll, nyhetsmediernas användning av sociala medieplattformar inom ramen för att bekämpa desinformation och relationen mellan nyhetsmedier och teknikjättar.
Artikel 1: Facebook and fake news in the Anglophone crisis in Cameroon
Artikel 2: News media coverage of fake news: A content analysis of the US and Swedish newspapers
Artikel 3: Practices, methods and epistemologies of journalistic fact-checking: The Swedish and French experiences in a comparative approach
Artikel 4: Traditional news media participation on social media platforms
Artikel 5: Journalists' perceptions of tech giants' efforts in the fight against misinformation
Fakta
Projektperiod
210901-260630