PLATSKRAFT gav idéer till platsutveckling genom kulturella och kreativa branscher
Hur kan de kulturella och kreativa branscherna bidra till platsutvecklingen? Den frågan stod i centrum när träffen PLATSKRAFT arrangerades i Östersund och Sundsvall 23-24 september. Under två idéfyllda förmiddagar möttes forskare, branschaktörer och lokal offentlig sektor.
– Vi ville skapa en mötesplats där verksamma inom kulturella och kreativa branscher kan utbyta idéer med varandra och med lokala beslutsfattare. Vi ville också lyfta fram inspiration från andra platser, säger Lovisa Högberg, forskare i nationalekonomi vid Mittuniversitetet och projektledare i projektet Östersund KKN – Platsutveckling genom kulturella och kreativa näringar.
Goda exempel från Norrköping och södra Italien
Under den första dagen samlades Östersunddeltagarna i Mittuniversitetets styrelserum. Där fick de ta del av både svenska och utländska satsningar inom kulturella och kreativa näringar. Dag Hartmann, Mittuniversitetet, samt Martin Heidesjö, statsbyggnadsstrateg på Norrköpings kommun, berättade om Östersunds och Norrköpings medlemskap i UNESCO Creative Cities Network.
– Det var intressant att få höra vad medlemskapet har inneburit för Norrköping. För oss på Destination Östersund väcker det tankar om hur vi skulle kunna nyttja Östersunds medlemskap i nätverket ännu bättre och hur vår roll i det skulle kunna se ut, säger Lina Lif, workshopdeltagare som arbetar som utvecklingsstrateg och projektledare på Destination Östersund.
En mer långväga föreläsare var Claudio Marciano som är docent vid Reggio Calabria, Italien. Claudio berättade om erfarenheter och satsningar på brancherna i södra Italien.
Östersundsstudien: Välkomnande DIY-anda och lokalfrågor
Utöver inspiration från andra platser, fick Östersundsdeltagarna ta del av preliminära resultat från lokala studier i projektet Östersund KKN. Lovisa Högberg presenterade de preliminära resultaten från studierna.
KKN-aktörerna i Östersundsstudiens fokusgrupper, har bland annat berättat om att de upplever att det finns en ”kreativ och välkomnande anda” i staden. Mycket sker ideellt och vill du att något ska hända, så tar du tag i det. Samtidigt finns begränsningar och frågor, kopplade till bland annat lokaler. Området vid Bangårdsgatan pekas ut som ett av de områden som kan utvecklas till en mer kreativ och kulturell miljö.
Dag två samlades Sundsvallsdeltagarna på Grönborg
Under workshoppen i Sundsvall med medverkande från bland annat Sundsvalls kommun, Scenkonst Västernorrland, skådespelare och Bizmaker. Wilhelm Skoglund, docent på ETOUR vid Mittuniversitetet, är projektledare för Sundsvall KKN – Platsutveckling genom kulturella och kreativa näringar och såg workshoppen som ett bra tillfälle för deltagarna att få lära av och inspireras av andra kring den roll som kultursektorn kan spela för platsutvecklingen.
Programmet såg ut ungefär som dagen innan i Östersund, med skillnaden att det var de preliminära resultaten från den lokala studien i projektet Sundsvall KKN som presenterades.
Sundsvallsstudien: Släppa jantelagen och känna stolthet
KKN-aktörerna från fokusgrupperna i Sundsvallsstudien, berättade bland annat om en önskan hos många om att ”släppa jantelag och träpatronanda” och istället bygga starkare intern stolthet. Fler tydliga koncept och enande syften efterfrågades. Exempel som nämndes var Sundsvall 400 år samt Musikhjälpen, där det fanns tydliga ramverk och koncept för aktörer att förhålla sig till.
Utgå från lokala förutsättningar och prata med aktörerna
På båda orterna uppstod spännande diskussioner mellan workshoppens deltagare, berättar Jeanna Hylén Ullman som är forskningsassistent i projektet Sundsvall KNN.
– Deltagarna är insatta och det här är ett komplext område, då de lokala förutsättningarna för branscherna att bidra till platsutvecklingen ser olika ut. Det som fungerar på en plats, fungerar inte alltid på en annan. Därför är det viktigt att prata med kulturaktörerna själva och utgå från de lokala förutsättningarna, säger Jeanna.
Lena Sjödin Roman, också forskningsassistent, berättar om ett norskt uttryck där de skiljer mellan bo-lust och bli-lust. Bo-lust handlar om att du flyttar till en plats. Bli-lust handlar om att du stanna kvar.
– I KKN-projekten lär vi oss om vad som behövs för att kreatörer ska vilja bo i Östersund och Sundsvall, men också vilja stanna kvar, avslutar Lena.
Har du frågor eller vill veta mer?
Då är du varmt välkommen att kontakta Lovisa Högberg, Wilhelm Skoglund eller Lena Sjödin Roman.
PLATSKRAFT är en del av två olika forskningsprojekt
Här hittar du mer information om projekten:
Östersund KKN ‑ Platsutveckling genom kulturella och kreativa näringar
Ett forskningsprojekt under CER Centrum för forskning om ekonomiska relationer, vid Mittuniversitetet. Samarbetspartner är Östersunds kommun.
Sundsvall KKN - Platsutveckling genom kulturella och kreativa näringar
Ett forskningsprojekt under ETOUR Sveriges ledande turistforskningscentrum vid Mittuniversitetet. Samarbetspartner är Sundsvalls kommun.