Stärka ungdomars framtidstro genom praktiknära samverkan på fritidsgårdar
Fritidsgårdspersonal ser hur kriminalitet, droger och utsatthet minskar ungas framtidstro och identifierar ett behov av att stärka den. Projektet ska med personal och ungdomar kartlägga behov och utveckla ett forskningsbaserat arbetssätt i samverkan med Sundsvalls kommun och Mittuniversitetet.
Sundsvalls kommun har identifierat ungdomars välbefinnande och framtidstro som ett prioriterat område inom kommunens sociala och utbildningspolitiska mål. Kommunen har en lång tradition av att arbeta med ungdomsfrågor och har implementerat flera framgångsrika program och initiativ för att stödja ungdomars utveckling.
Projektet avser att fördjupa och vetenskapligt förankra det befintliga kunskapsunderlaget samt utarbeta ett sammanhållet ramverk för hur samverkan kan struktureras för att främja ungas framtidstro. Projektet syftar således till att bidra till ett mer inkluderande samhälle genom att stärka ungdomars framtidstro – en avgörande psykosocial skyddsfaktor.
Mot denna bakgrund har förstudien som mål att förstärka redan etablerade samverkan och samarbeten med relevanta samhällsaktörer såsom närpolis, socialtjänst, kultur- och fritidsförvaltningar, ideella organisationer och akademi.
Projektet ska identifiera och analysera framgångsfaktorer och systemproblem i befintliga samverkans- och samarbetsformer för att skapa en hållbar samverkansmodell som syftar till att konkretisera ansvar, precisera opersonbundna praktiska arbetssätt, tydliggöra roller, och har tydliga mekanismer som återkopplar resultaten löpande för att lära som grupp. Modellen kan anpassas och implementeras i kommunen för att möta kommunens sociopolitiska mål.
Utifrån projektes mål har följande forskningsfrågor skapats:
- Vilka hinder och framgångsfaktorer finns i dagens samverkan mellan fritid, skola, socialtjänst, polis och andra aktörer när det gäller att stärka ungdomars framtidstro?
- Hur beskriver ungdomar sin förståelse av framtidstro?
- Hur kan ungdomars egna erfarenheter och perspektiv integreras i utvecklingen av en hållbar samverkansmodell?
- Hur kan en forskningsförankrad samverkansmodell utformas för att tydliggöra ansvar, roller och praktiska arbetssätt samt säkerställa långsiktig nytta i kommunal verksamhet?
I projektteamet ingår forskare från Mittuniversitetet i en samverkan mellan ämnena omvårdnad och pedagogik samt representanter från kultur- och fritidsförvaltningen på Sundsvalls kommun.
Fakta
Projektperiod
251201—261231
Samarbetspartners
- Sundsvalls kommun
Institutioner/avdelningar
Forskargrupper
Kommunsamverkan
Projektledare
Projektmedlemmar